logo

5 redenen waarom je op dit moment geen klanten aantrekt

5 redenen waarom je momenteel geen klanten vindt als fotograaf dat en meer tips voor fotografie en business op de fotograeven podcast

Heb je jezelf al eens afgevraagd...

Hoe het komt dat je vandaag geen klanten geboekt krijgt?

Hoe komt het dat je geen klanten geboekt krijgt vandaag? Je kan je vinger er er maar niet opleggen en krijgt er vaker en vaker slapeloze nachten over.. En dat je betalingen niet altijd meer rond raken doet er ook niet zoveel goed aan. 

Ik snap het, het is ongelofelijk vervelend als je geen opdrachten binnen krijgt! En weet dat je hier niet alleen in bent, dit is een veel voorkomend probleem bij verschillende ondernemers in alle branches, maar bij fotografen is dit toch wel vrij typerend. 

De top 3 excuses die ik hoor van fotografen, die eigenlijk niets te maken hebben met het effectieve probleem en waar steeds mijn spiderscenses de kop van opsteken:

Ik krijg mezelf niet verkocht hoor, de markt is verzadigd.. 

Die fotograaf om de hoek vraagt maar 50€ voor een fotosessie?! Hoe wil je dat ik daar tegen opboks? Dat kan ik toch niet? Geen wonder dat ik geen boekingen bij krijg.

waarom zouden ze mij kiezen als er zoveel andere goede fotografen zijn rond mij.

De waarheid is dat een markt nooit verzadigd kan zijn, net omdat iedereen uniek is. En zolang jij je bedrijf op jouw eigen unieke manier uitvoert je deze excuses niet zal nodig hebben.

Maar wat gaat er dan precies fout?

Misschien zijn het “de verkeerde klanten”

Ken je het gevoel wanneer je wakker wordt en echt geen zin hebt om je fotografie-opdracht uit te voeren?
En dat mocht je een baas hebben, je liefst vandaag werd ontslagen?
Als je dat gevoel hebt dan zou het goed kunnen zijn dat je je ideale klant nog niet gevonden hebt.
De ideale klant is geen fabeltje, hij is echt! Maar je moet een hele weg afleggen voor je hem kan vinden. Eerst moet je jezelf goed leren kennen, echt goed.
Je moet weten waar je staat en wat je van jezelf verwacht
eens je jezelf goed kent dan kan je de zoektocht naar je ideale klant verder zetten. Want hoe kan je nu naar iemand op zoek gaan als je nog niet eens jezelf kan vinden?

Ze bestaan!Die ideale klanten, echt!

En eens je ze begint te leren kennen volgt de ene na de andere, tot je overspoelt wordt met mensen die om je fotografie geven.
Maar je begint bij jezelf, stap voor stap!
Je kan je klant omschrijven, echt omschrijven! En ook waarom hij of zij jou aantrekt om die reden.
Daarna kan je nadenken over waar je ideale klanten zouden kunnen vertoeven, welke hobby’s hebben ze, waar houden ze van, waar gaan ze iets eten, drinken?
En je kan hen een naam geven! Mijn ideale klanten noemen vb. Marie en Pieter! 

Als laatste tip om je ideale klant beter te begrijpen is door hem of haar effectief een gezicht te geven. Zodat je niet meer een hoop woorden hebt bij elkaar maar ook letterlijk ziet voor jou wie ze zijn.

Meer topics rond klantenwerving:

Misschien weet je al perfect wie je ideale klant is?..

Misschien is het je motivatie die niet mee wilt en zit je ergens vast waardoor je die klanten maar niet aan lijkt te kunnen trekken.
Iedereen heeft ooit wel eens in loondienst gewerkt (als vakantiejob of als vast personeelslid), maar wat is het verschil met een zelfstandige te zijn? 

Wel het grote verschil is dat wanneer je niet kwam opdagen op je job, dat je ontslagen werd of tenminste een ziektebriefje nodig had. Er bestaat zoiets als onwettige afwezigheid! En dat is op zich niet niets.
Je wordt opgedragen door je baas om op te dagen, elke keer opnieuw met vaste tijdstippen. 

Maar daar wringt het schoentje bij te weinig motivatie bij ondernemers: of het nu bijberoepers zijn of zelfstandigen in hoofdberoep, bij een gebrek aan motivatie gebeurd het dat ze niet consequent opdagen.
En ook al heb je geen opdrachten, toch moet je nog steeds consequent opdagen om je boterham te kunnen verdienen.
Want als zelfstandige heb je niet zoiets als onwettig afwezig te zijn. En een ondernemer zijn: dat betekent jezelf opdragen om op te dagen. 
Gebrek aan motivatie is iets waar iedereen wel eens mee te kampen krijgt. Dus no worries! En als het echt iets is waar je keer op keer mee worstelt dan moet je het gewoon zien op te lossen!

Want alles valt te fixen!

Wees eerlijk met jezelf als er een probleem is en tegen anderen als je te kampen hebt met je motivatie, je mag het gerust gewoon zeggen dat het momenteel niet zo goed gaat! Zolang je niet durft toegeven dat je momenteel een motivatieprobleem hebt zal je niets kunnen oplossen, je moet echt uit je hoofd komen.
En probeer jezelf niet te wentelen in zelfmedelijden, de fotograaf om de hoek die werkt aan 50 euro is heus niet de schuldige van het uitblijven van jouw boekingen. En die 50 euro per uur -> dat is een discussie voor een andere keer! (echt, beloofd! we hebben het er nog over)

Heb je echt externe hulp nodig omdat het je niet alleen lukt om je motivatie te vinden dan kan je vb. een coach raadplegen en dan kan ik niemand anders aanraden dan Manu coaching! Want Manu die traint mensen op motivatie, zelfvertrouwen en uitstelgedrag, maar ook op problemen met work-life-balance, je talenten vinden en terug je positieve vibe in je job ontdekken (En! Hij heeft een fotograaf in huis -> dus hij weet ondertussen al hoe fotografenwezens zich gedragen. Je hebt trouwens om de 6 jaar recht op loopbaancheques bij de VDAB waardoor zo’n coaching maar 10 euro meer kost! I swear you! Het kan veel in beweging zetten zoiets!

Je kan ook proberen er gewoon voor gaan! Neem actie! En dat wil niet zeggen dat je persé ineens keihard gaat werken, maar je kan vb. jezelf inspireren door iets anders te doen wat al héél lang op je verlanglijstje staat. een boek, of een toneelstuk.. Leer spaans! Weet ik veel! Als het moeilijk is om momenteel de juiste motivatie te vinden voor je werk, zoek dan inspiratie in andere dingen, dingen waar je positieve energie van krijgt. 

Als echter je probleem is dat je voldoende motivatie hebt voor al die dingen, maar niet voor je onderneming? Dan moet je jezelf de vraag stellen of het ook echt iets is wat je leuk vind? Misschien is het ondernemerschap wel niet voor je weggelegd en dat is helemaal ok! Onthou dat voor je jezelf schuldig gaat voelen.

 

inspiratiegesprek met fotograeve

Geef echter niet te snel op want!!...

Mensen die heel productief zijn wachten heel vaak niet op motivatie om aan de slag te gaan, dus een optie is ook om niet meer te denken aan motivatie en gewoon te gaan! Hoe positiever je staat tegenover productiviteit hoe meer positieve energie je tegemoed komt, misschien heb je nog nooit op het punt gestaan dat je zo goed bezig was in je job dat je de positieve vibes ervan op kon vangen! Misschien ben je zo danig afgestompt van de demotivatie dat je niet op het punt geraakt om daadwerkelijk van je ondernemerschap te genieten. 

Wil je het op deze manier proberen? Dan moet je wel opdagen op je werk! En dan moet je dat ook echt consequent doen. 

Maar waarom is het zo belangrijk om consequent te zijn?

Wel omdat dit samenhangt met vertrouwen, maar ook omdat je klanten je vergeten. Als jij niet consequent opdaagt voor hen, waarom zouden zij in godsnaam wel voor jou komen opdagen? 

Of misschien ben je bang zijn om jezelf te verkopen!!

Misschien verkoop je jezelf wel niet omdat je je product en jezelf NIET verkoopt?
Wat je vooral goed moet onthouden is dat je een bedrijf moet runnen, en dat bedrijf? Dat verkoopt producten -> Het moeilijke bij veel fotografen is dat hun product? Meestal een deel van zichzelf is.
Je doet niets verkeerd om jezelf te verkopen en je kan jezelf nooit teveel laten zien. De enige mensen die je wegjaagt zijn de mensen die sowieso al geen interesse hadden in jouw diensten.
Je hoeft het niet van de daken te gaan roepen uiteraard! Maar gewoon rustig praten met je klanten over je diensten daar hoef je helemaal niet onzeker over te zijn.

Blijf je daar maar problemen mee hebben en zie je echt het bos niet door de bomen? Weet dan dat je bij mij terecht kunt in de webshop! Ik heb namelijk verschillende workshops die hierop focussen in de webshop www.fotograeve.be/shop

Zie je hoe makkelijk dat ging? Ik heb je net een opportuniteit gegeven om iets te kopen. Het gaat simpelweg over een dienst waarvan je veronderstelt je klant mee te kunnen helpen. 

Wees daar niet onzeker over! ik weet dat je het kan! 

Misschien heeft je klant teveeeeeeel keuze? 

Teveel keuze dat zorgt voor keuzestress. 

Ken je het marketingsonderzoek met de confituurpotten? Waar ze twee verschillende standjes plaatsten? Het ene standje had meer dan 20 verschillende soorten confituur en de andere had er maar 6, bij het standje met +20 verschillende soorten werden er veel meer staaltjes geproefd, maar bij het standje met 6 soorten werden er veel meer potten verkocht. 

Je doet misschien... product-, huwelijks- kinder- dieren- architectuur, documentaire, portret, studio- en nog 100 andere soorten fotografie en ook nog eens 10 verschillende soorten prijzen

Niet alleen is het zo dat je je klant volledig gaat overdonderen met je aanbod en ze op die manier gaat wegjagen.
Maar er is nog een probleem! namelijk dat wanneer je iedereen probeert aan te spreken dat je net het omgekeerde bereikt: namelijk NIEMAND!!

In aflevering 1 hadden we het over een niche creeëren! Keer even terug naar deze aflevering om het gehele verhaal te horen als je deze gemist hebt. 

Maar teveel keuze zorgt ook voorrrrrrrrr wantrouwen! 

Dus ze vertrouwen je niet!! Want je doet te veel verschillende dingen! Het is erg belangrijk dat je je gaat toespitsen op jouw expertise! Wat doe je het liefst? Waar ben je het beste in? Zorg dat jouw verhaal duidelijk is en dat ze zich niet meer kunnen vergissen.. Je kan gewoon niet overal goed in zijn en maar best ook, toch? 

Of er vertrouwen je niet omdat ze nul komma nul recensies terug vinden?

Nu ik weet niet hoe dat zit met jou? Maar ik doe altijd eerst een tripadviserke voor ik naar een restaurant ga? 

Jij ook? 

ik wil zeker zijn dat wat ik aankoop ook effectief van waarde zal zijn en ga altijd kijken wat de recensies zeggen over dat bepaald product.
Dus zorg dat die recensies aangevuld geraken! Op google, facebook en website! Vraag het aan je klantjes, stuur ze gewoon even een lief mailtje. Ze gaan dat zeker voor jou doen als je hen dat vraagt. Of doe er een actie rond op facebook, wees creatief. Maar zorg dat ze duidelijk weergeven dat jij een professionele expert bent in je vak en dat mensen je kunnen vertrouwen.

Verder heb ik heb twee dingen over prijssetting te zeggen!

Keuzestress hadden we daarnet al besproken omdat je teveel verschillende prijzen op je website hebt staan.
Of heb je niet de juiste prijs voor jouw doelgroep! Hij kan te hoog zijn, maar evengoed te laag! in beide gevallen kan je jezelf schade aandoen en ervoor zorgen dat klanten afhaken. Het is belangrijk om je doelgroep goed te kennen en je prijzen degelijk te berekenen en af te stemmen op je doelgroep en niet op andere fotografen!!

Want ja!

Ook dat is een veel voorkomend probleem, waar fotografen totaal geen idee hebben wat ze moeten vragen qua prijzen en dus maar gewoon even bij elkaar afkijken.

Yes!

Ik weet dat dit een topic is waar veel van jullie mee worstelen, en het komt ook steeds opnieuw terug in allerhande vragen! Weet dat je over geld kan praten! Er heerst steeds een taboe rond het topic, maar hoe meer we praten met collega’s over omzetten, kosten enz. Hoe meer we elkaar helpen en opleiden. Het is interessant!

Heb je hier het jouwe over te vertellen? Laat het dan zeker weten in de comments onder deze aflevering! Want ik ben héél benieuwd naar jouw verhaal! 

Ik hou van mijn sponsors:

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *