logo

5 veel voorkomende fouten op websites

5 dingen die je ervan weerhouden om klanten te boeken via je website mediaplay stijn en podcast van fotograeven

Vandaag te gast:

Stijn Mistiaen (Mediaplay)

 
 

De kans is groot dat je als ondernemer een eigen webstek hebt. Maar is die wel effectief genoeg om bezoekers te lokken en vast te houden? Tijdens een leerrijke podcast gaf Stijn Mistiaen tal van tips & tricks mee. Als SEO-specialist en freelance webdesigner onder de naam Media Play weet hij als geen ander wat werkt (en wat niet). Zelf vertrouw ik dan ook al heel mijn carrière als zelfstandige op de expertise van Stijn Mistiaen.

Beluister de podcast hier of lees alles na in de blog.

1:10 Waarvoor kunnen ondernemers een beroep doen op jou?

“In eerste instantie bouw ik websites voor bedrijven. Naast cursussen over webdesign geef ik opleidingen rond SEO, wat staat voor Search Online Optimization. Daar leer ik hoe je geoptimaliseerde teksten kunt schrijven die goed vindbaar zijn in Google. Momenteel geef ik die opleidingen enkel klassikaal. Ik overweeg om vanaf deze zomer ook een online cursus te maken. Op mijn website digitaalgroeien.be vind je alvast diverse tips die je op weg helpen.”

1:55 Van jou heb ik onder andere geleerd hoe belangrijk het is om de foto’s die je online plaatst te verkleinen.

“Inderdaad. Zowel kleine als grote bedrijven zondigen nog dikwijls tegen die regel. Een standaardfoto is gemakkelijk 2 à 3Mb. Dat is veel te groot om op het internet te gooien. Zo zorg je ervoor dat je website heel log wordt en webpagina’s niet snel kunnen worden opgeladen. Eerst verkleinen en dan pas opladen is dan ook de boodschap.”

3:23 Zelf gebruik ik Adobe Lightroom om foto’s te verkleinen. Welke mogelijkheden zijn er nog?

“Er bestaan tal van online tools waarmee je foto’s kleiner kunt maken. Gebruik je WordPress, dan kun je daarin ook foto’s verkleinen zonder dat je externe software nodig hebt.”



4:25 Heb je verder nog advies rond het optimaliseren van je foto’s?

“Geef je foto’s een andere naam. Dat vraagt weinig moeite, maar verhoogt de zichtbaarheid van je website aanzienlijk. Als je foto pakweg IMG 100 heet, dan heeft Google daar niets aan. Maar noem je je foto ‘workshop voor fotografie’, dan is dat al veel meer SEO-gericht.”

6:10 Waar moet je op het vlak van SEO op letten als je een website maakt?

“Voeg je locatie en contactinformatie toe op elke pagina. Dat kan in een zijbalk of onderaan de pagina. Dat wordt nog vaak vergeten. Als je je locatie niet voldoende in de kijker zet, dan gaat Google ervan uit dat je overal actief bent. Maak je op je website duidelijk dat je in Gent actief bent, dan zal je vooral in de zoekresultaten verschijnen van mensen die daar of in de buurt wonen. Meestal is dat ook de bedoeling.”

7:10 Voor bepaalde beroepen – fotografen bijvoorbeeld – ligt dat vaak toch iets anders?

“Sommige ondernemers hebben inderdaad een breder actieterrein. Maar toch is het handiger als je een bepaalde locatie toevoegt. Doe je dat niet, dan zal je op Google heel veel concurrentie hebben en wellicht verdwijnen in de massa.”



8:02 En wat doe je dan als je geen fysieke locatie hebt om klanten te ontvangen? Heel wat ondernemers bijvoorbeeld hebben geen winkel meer

“Dan raad ik aan om gewoon je werkadres te geven, zodat de regio waar je actief bent toch duidelijk naar voren komt. We merken ook dat veel mensen gewoon op een beroep googelen en dan kijken in welke regio ze die ondernemer kunnen vinden, zelfs zonder dat ze nog eens naar de website surfen.”

9:40 En wat als je weliswaar opereert vanuit pakweg Gent maar geregeld opdrachten in het buitenland doet? Een bruidsfotograaf die vaak in Italië reportages doet bijvoorbeeld.

“Voor die activiteit zou ik een aparte pagina maken. Zo zullen mensen die in Google zoeken naar bruidsfotografen met focus op Italië sneller bij jou terechtkomen. Het hangt er ook vanaf of je Belgen die in het buitenland trouwen voor ogen hebt of de lokale bevolking. In dat laatste geval zou ik daar eerder een aparte website voor maken, in de plaatselijke taal.”

10:15 Waarop moeten we nog letten bij het invullen van een website?

“Heel vaak zijn er op een website geen duidelijke Call To Actions (CTA’s) terug te vinden. Besef dat de bezoekers van je website per definitie ‘lui’ zijn. Wie op je website terechtkomt, is meestal op zoek naar een oplossing voor een probleem. Vaak heeft hij de tijd niet om lang te zoeken. Zelf ben ik ook zo. Daarom is het heel belangrijk om duidelijke knoppen te voorzien die uitnodigen om je te contacteren. Op een goed zichtbare plaats ‘Contacteer mij’ of ‘Maak een afspraak’ zetten volstaat vaak al. Zo motiveer je de bezoeker om de volgende stap te zetten. Doe je dat niet, dan klikt hij binnen kortste keren verder naar de website van je concurrent. Schrijf je een blog, verwijs dan meteen naar je product of dienst en nodig de lezer uit om contact op te nemen of in te schrijven op je nieuwsbrief.”

12:44 Waar zet je die CTA’s strategisch gezien het best? Op lange pagina’s leest wellicht niet iedereen tot helemaal onderaan.

“Daar moet je inderdaad goed over nadenken. Afhankelijk van de lengte van je tekst, kun je je CTA ook ergens midden in de tekst zetten bijvoorbeeld.”

“Er bestaan trouwens programma’s waarmee je kunt checken hoever bezoekers naar beneden scrollen op je webstite. Hotjar bijvoorbeeld. Dat programma geeft via een zogenaamde heatmap aan welke delen van je website goed bekeken worden. Op basis daarvan kun je zaken aanpassen. Als je CTA helemaal onderaan een pagina staat en Hotjar toont dat mensen vaak niet tot daar doorlezen, dan kun je die knop beter elders zetten. Via zulke programma’s kun je overigens ook problemen detecteren die bezoekers vlug doen wegklikken.”

14:45 Veel ondernemers weten ook niet goed wat ze zoal op hun website kunnen zetten?

“Aan zulke zelfstandigen zeg ik altijd: “Wat zou je zeggen aan een potentiële klant als die voor je neus staat.” Dat is het minimum wat op je pagina moet komen, wil je jezelf verkopen. Ik merk ook dat ondernemers bitter weinig tekst op hun pagina zetten, omdat ze denken dat mensen niet veel willen lezen. Geregeld zie ik pagina’s met minder dan honderd woorden passeren. Websites mogen gerust meer gestoffeerd zijn.”

15:40 Houdt Google eigenlijk rekening met het aantal woorden dat op je website staan?

“Tot op een behaalde hoogte. Staan er te weinig woorden op, dan word je site niet geïndexeerd door Google. Een beginnende website zal dus niet veel bezoek krijgen als daar bijna geen tekst op te vinden is. Ik raad toch aan om uit te gaan van minimum 250 à 300 woorden, anders loop je het risico dat je zeer moeilijk gevonden wordt.”

“Als je wil optimaliseren op bepaalde zoektermen, ga dan ook eens spieken bij de concurrent om te zien wat die op zijn website staan heeft. Als je rechtstreekse concurrent in dezelfde regio bij een zoekterm 1000 woorden heeft en jij hebt er maar 200, dan mag je er zeker van zijn dat je concurrent vlugger in beeld zal komen. Zorgen voor inhoudelijk goede en complete content is dus aangewezen. Met ‘goede content’ bedoel ik: geef bezoekers informatie die voor hen voldoende zinvol is. Willekeurig 1000 woorden uit de losse pols neerpennen is ook niet de bedoeling. Dan ben je de bezoekers op je pagina zo weer kwijt. En onthoud: hoe langer je bezoekers op je website kunt houden, hoe beter je scoort in Google.”

18:10 Kun je nog tips meegeven om de inhoud van je website nog te versterken?

“Wat ook goed werkt, zijn video’s. In WordPress bijvoorbeeld kun je die heel gemakkelijk toevoegen. Bezoekers klikken ook heel snel op een filmpje, wat wijst op interactie. Voor Google is dat een teken dat bezoekers de content op je website interessant vinden. Bovendien helpen video’s om je bezoeker langer op je website te houden.”

21:13 Heel wat ondernemers vragen zich ook af: “Een ‘Over mij/ons’ pagina, is dat wel nodig?”.

“Veel klanten durven zo’n pagina niet te schrijven maar ik verzeker je: dat is echt belangrijk. Schrijf op wie je bent – dat mag bondig zijn – en plaats er zeker ook een foto van jezelf bij. Dat schept vertrouwen. Immers, als mensen denken dat je bedrijf hen kan helpen, dan weten ze graag wie de persoon is achter de website. Als ik er de statistieken bijhaal, dan zie je ook duidelijk dat de ‘Over ons’ pagina tot de meest bezochte pagina’s van een website behoort.”

22:40 Iets heel anders. Stel: ik wil zelf mijn website maken, voor welke oplossing ga ik dan het best?

“Zelf werk ik al tien jaar met WordPress. Ik merk dat dit programma voor niet-ontwikkelaars behoorlijk moeilijk is geworden om mee te werken. Het is een zeer goed programma maar je hebt toch wel wat tijd nodig om WordPress onder de knie te krijgen. Als je geen tijd of zin hebt om je daarin te verdiepen, dan neem je beter een ander programma. Wix bijvoorbeeld wordt steeds beter. Met dat programma kun je heel vlug een mooie website in elkaar steken. Vroeger waren websites die met Wix waren gemaakt moeilijker te vinden via Google, maar tegenwoordig lukt dat steeds beter.”

24:14 Hoe komt het dat websites die gemaakt zijn met Wix nu gemakkelijker te vinden zijn dan vroeger?

“Vroeger wilde Wix in de eerste plaats een technologie bieden die het mogelijk maakte om eenvoudig en snel aantrekkelijke websites te maken. SEO was toen ondergeschikt. Intussen weten de makers maar al te goed dat SEO ook belangrijk is en zijn ze daar meer aandacht aan gaan besteden.”

“Daarnaast is Google zelf ook veel slimmer geworden dankzij artificiële intelligentie. Persoonlijk vind ik dat een goede evolutie. Vroeger kon je heel goede content op je website brengen maar als die technisch minder goed in elkaar stak, dan werkte die niet op het vlak van SEO. Nu houdt Google veel meer dan pakweg tien jaar geleden rekening met de inhoud van je site, hoelang bezoekers blijven, enzovoort. Zo wordt vermeden dat technisch aangelegde SEO-specialisten inhoudelijk slechte pagina’s toch bovenaan in Google krijgen.

28:30 Kunnen mensen die zelf hun eigen website willen bouwen ook bij jou terecht?

“Ik ben erover aan het nadenken om korte workshops rond Wix te organiseren. Veel mensen spelen met het idee om bijvoorbeeld met het programma aan de slag te gaan maar aarzelen om de stap te zetten. Als ik ze kan wijzen op een aantal aandachtspunten, dan kan ik ze net dat ene duwtje in de goede richting geven.”

One thought on “5 veel voorkomende fouten op websites”

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *