logo

5 dingen die ik zeker zou doen als startende ondernemer!

Het is een vraag die ik geregeld van andere fotografen krijg:

“Wat zou je zeker doen mocht je helemaal opnieuw beginnen?”

Awel, hier mijn top 5:

  1. Website bouwen met hulp

Een goede website is belangrijk. Dat is een waarheid als een koe, maar dat die veel moet kosten, is dan weer een fabeltje. Zelf ik heb nog altijd geen op maat gemaakte website. Hoe ik het aanpakte?

  1. a) WordPress:

Ik koos voor WordPress. Al was kiezen een groot woord. Het werd – ahum – voor mij gekozen. 😊 Ik heb er on-ge-lo-fe-lijk hard op gevloekt, want de leercurve was steil. Maar nu kan mijn geluk niet op. Toegegeven, ik schakelde hulp in van Youtube en Stijn. Die laatste is mijn technisch adviseur. Haha, dat klinkt héél fancy, maar ik deel hem graag. Hij stelde me voor een template te kiezen, zodat ik mijn website niet vanaf nul moest opbouwen. Laatst kocht ik opnieuw een domeinnaam en template en die kostten me amper 75 euro (zonder domeinnaam is het zo’n zestig dollar). En oh ja, een onmisbare plug-in vanaf het begin is Yoast. Die helpt je goed op weg met je SEO’s.

  1. b) Weebly & Wix:

Ik heb er geen ervaring mee, maar hoor er veel goeds over. En die website en webhostingsdienst is zo goed als gratis. Je hoeft – dacht ik – zelfs geen domeinnaam te hebben. Al vind ik dat wel interessanter. Ook kan je direct met drag & drop aan de slag en kan je makkelijk je termen voor zoekmachineoptimalisatie invullen. Ben je echt slecht in het technische aspect en wil je liever geen WordPress leren, dan loont het de moeite om deze optie te overwegen. Tegenwoordig is het zo dat Wordpress steeds moeilijker wordt om aan te leren. En de SEO tools van de websites zoals Weebly & Wix worden steeds beter! 

  1. E-maillijsten aanleggen

Je lijst opbouwen is zóoooo belangrijk. Dat besef je vaak niet wanneer je start. Hoeveel moeite doe je om via sociale media mensen te bereiken? Misschien betaal je zelfs voor FacebookAds? Interessant om te doen, trouwens, maar stel je voor dat je een lijst hebt met geïnteresseerden naar wie je wekelijks je e-mails kunt versturen zonder dat ze telkens door een algoritme gaan. Mensen leren je kennen en als je met goede intenties mailt (niet spamt) dan nemen ze met veel plezier je e-mails door, waardoor hun vertrouwen in jou nog vergroot.

Dus ik zou zeggen: start hiermee vanaf dag 1.

Mij werd van in begin door veel mensen Mailchimp aangeraden, maar ik was daar eigenlijk nooit tevreden mee. Dus ik stapte een tijd geleden over naar Convertkit! Een nieuwe wereld ging voor me open. Je kan mensen automatisch taggen op basis van hun interesses en kan ze leiden in funnels, zodat de juiste mensen de juiste dingen te zien krijgen. Dat is gewoon de MAX!

ConvertKit is betalend, dus als je voorlopig weinig budget hebt, ga dan voor Mailchimp, omdat ze een gratis formule hebben. Je kan later nog altijd overstappen naar ConvertKit.

Wel heel erg belangrijk! Zorg dat je in orde bent met de wetgeving! 

  1. Een mentor kiezen

Dat is iets wat ik zelf veel te laat heb gedaan. Maar je leert zoveel van een mentor. Mijn advies? Kies er één of twee uit die je echt liggen en waarvan je voelt dat ze je fotografie naar een hoger niveau kunnen tillen. Naarmate je ervarener wordt, leer je automatisch andere mentors kennen. Investeer in kennis, want er zijn zoveel issues die makkelijker lopen, problemen die je omzeilt en inzichten die je anders pas na jaren zou verwerven. Want mentors hebben iets wat je nooit op de fotografieschool zal leren: ervaring, passie en een eigen zaak die nog moet draaien.

Mijn eerste mentor was Philippe Swiggers. Hij leerde me te kijken zoals me nog nooit gelukt was en stond er tegelijkertijd op dat ik mijn eigenheid bewaarde. Daar ben ik hem ongelofelijk dankbaar voor. Ondertussen nam ik al een paar mentors onder de arm en help ik ondertussen zelf een pak fotografen met hun business en fotografie. Dat is wat er gebeurd wanneer je kennis durft delen en durft ontvangen. 

  1. Deel uitmaken van een community 

Omring jezelf met andere fotografen. Zie hen niet als concurrenten, maar als collega’s. Volg conferenties, zoals Fearless, BodaF en TheMasters of ga co-worken. (Iets wat ik als warhoofd jammer genoeg niet aankan, anders deed ik het meteen zelf). Ga lunchen of iets drinken. Leer van elkaar en omring malkander. En als jij wat te veel werk hebt en een collega te weinig: geef dan opdrachten door. En vertoef in onze facebookgroep natuurlijk! 

  1. Sociale media

Eén gouden tip. Niet op social media zitten, maar er vanaf de start gebruik van maken! Door posts te delen die zorgen voor connectie met je klant, waar reacties komen (want die zijn zoveel belangrijker dan likes of volgers)

6 tips om social media

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *