logo

5 redenen waarom je je prijs niet durft verhogen

5 redenen waarom je je prijs niet durft verhogen 

  • Je voelt jezelf geen expert/ je vind jezelf niet goed genoeg 

Ja, je gaat sowieso sucken in het begin.. En dan word je een beetje beter, en nog beter.. Tot je tot het besef komt dat je eigenlijk best goed bent in iets.

Dat is de manier waarop je groeit.

Geef jezelf de kans om te groeien, maar zie jezelf ook waar je zal staan over enkele jaren. En durf daar naartoe te groeien.

Ik was geen goede fotograaf in begin? Ik had amper de ogen scherp, mijn stijl was al reeds redelijk gelijkend als vandaag. Maar mijn kwaliteit? Man! Die moest zo hard groeien nog.

Dus ik besloot om alleen mijn kosten te berekenen en het aantal klanten ik gokte te behalen dat eerste jaar. En daarop mijn prijs te berekenen. Ik had gelukkig wel hulp van Syntra, waar ik mijn bedrijfsbeheer haalde. Anders zou dat een pak minder gemakkelijk geweest zijn.
Zij hebben me daarin enorm in ondersteund. Dus heb je moeite om je te gedragen als ondernemer? Een eerste stap is zeker en vast dat bedrijfsbeheer te behalen (en liefst niet ergens op 1 dag - maar een intensieve cursus - Daar pleit ik echt voor) 

Daarnaast is het natuurlijk wel zo dat je jezelf minstens dat bedrag moet kunnen toe-eigenen (en ook nog iets extra als loon graag - of leef je enkel om je materiaal te betalen en je belastingen - wat op zich wel kan als je in bijberoep bent en daar geen nood aan hebt) 

Maar wat als?

Je jezelf aan het onderwaarderen bent omwille van het feit dat je jezelf dat niet waard vind? Denk dan even goed na waarom je geen geld durft te vragen.. Vind je jezelf echt niet goed genoeg.. Of ben je bang: 

 

  • Je bent bang dat je klanten zal verliezen

Want je kan het jezelf gewoon simpelweg niet veroorloven.

Ik ga er geen doekjes om winden: klanten verlies je sowieso wanneer je een prijsstijging toepast.
En je kan nooit zomaar een prijsstijging toepassen, dat zou te gek zijn. Je prijzen moeten in balans zijn met wat je aanbiedt. Of je verliest alles, dat klopt. 

Je prijzen worden beïnvloed door:

Beleving
Imago/ uitstraling
Eindproduct
Vraag-aanbod

Dus nadat je je prijs goed hebt berekend (en laten we wel overeenkomen dat dit echt je minimumprijs moet zijn)ga je aan de slag met deze vier factoren.

Voordelen van een hogere prijs te vragen:

Mensen die meer betalen hebben ongelooflijk veel goesting om die foto’s te laten nemen en die zijn zeer overtuigd van de meerwaarde van het werk.
Maar diezelfde mensen haken af wanneer bovenstaande 4 pijlers niet aan hun verwachtingen voldoen. 

Mensen daarentegen die je te duur vinden? Die vallen af.. Waarom? Omdat zij zelf de meerwaarde niet kunnen inzien, en dus ook minder waardering zullen hebben voor het afgewerkt product. Daarnaast is het ook zo dat diezelfde mensen vaak het meest eisen zullen stellen, net omdat ze de waarde ervan niet begrijpen. 

Een voorbeeld:

Ik vind sport vreselijk! Ik haat het (behalve squashen dan) ik snap het gewoon echt niet. Iemand die mij verteld dat ik beter zou gaan sporten omwille van reden a of b? Die krijgt bij mij het deksel op de neus. Daarnaast is het ook zo dat als ik iets zou moeten doen van sport om eender welke reden, ik veel minder geëngageerd zou zijn. Omdat ik er gewoon de meerwaarde niet van inzie. 

Dat is vergelijkbaar. (ook al gaat het niet over geld, het gaat over een bepaalde motivatie) 

 

workshop fotograaf
  • Je bent bang dat je geen opdrachten meer zal binnen krijgen 

Ik ga helemaal eerlijk met je zijn, elke keer ik mijn prijzen verhoog ben ik bang. Elke keer opnieuw. Dat het het einde van mijn carrière zal betekenen. 

Maar toch doe ik het, omdat ik weet dat het het waard is. Omdat ik weet dat het helpt.
Hetzelfde met mijn cursussen, zijn ze goedkoop? Zeker en vast niet. Maar wat je niet mag vergeten is dat je steeds groeit. Vandaag schommelen ze tussen de 30 à 1500 euro. En mensen noemen dat veel. 

Maar op dat moment zijn dat niet de mensen die hoger willen groeien. Want ik weet dat dit nu op dit moment prijzen zijn van een groeiend project, dat wil zeggen dat over een paar jaar? Diezelfde cursussen misschien wel 2000 of 5000 euro zullen zijn. Want ik vul ze elke keer aan met ongelofelijk veel waarde, oké nu zijn ze zeker geen 5000 euro waard :p

Dat weet ik ook wel, maar er komt een punt en daar groei ik naartoe. 

Probeer voor jezelf dat punt voor ogen te houden. 

Nu dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan.
Hoe heb ik dat toegepast?

In het begin was ik goedkoop maar vroeg ik genoeg om de basis te coveren.
Ik had zeer goedkope cadeaubonnen, had een website die alleen de basics bevatte, maar wel relatief professioneel oogde. Maar ik werkte heel basic, niets fancy qua afleveringen enzoverder. Niet omdat ik het niet wilde, maar omdat ik het simpelweg niet kon betalen. 

Ik wist heel snel, heel goed wie mijn ideale klant was. Dat was een zeer groot voordeel. En daarom is dat zo belangrijk! 

Echter, de ideale klant? Dat is meer dan alleen maar een ICA maken. En dat is de reden waarom zo vaak mensen volledig in de mist gaan. Ze denken dat het iets simpel is.. Maar het omvat zoveel meer dan alleen maar een karaktertrekjes. 

Eens je door hebt hoe je ideale klant zich gedraagt, denkt, dan gaat alles zoveel makkelijker. En pas op! De kennis die je hierin kan opdoen is werkelijk oneindig.

Eens ik dat door had en daarop kon focussen, dan werkte ik steeds met een bepaalde balans. Telkens ik het gevoel had dat ik teveel opdrachten begon te krijgen ging mijn prijs omhoog, samen met de kwaliteit van mijn producten en ervaring.

En zo deed ik het, ik woog mijn tijd af, hand in hand met mijn prijzen.
Het aantal klanten die bediend werden namen af en de prijs ging omhoog. 

 

Zo had ik meer tijd om aan mijn bedrijf te werken in plaats van in mijn bedrijf. En dat was het moment dat alles kon veranderen. Want hoe meer je aan je bedrijf werkt in balans met in je bedrijf. Hoe sneller je groeit. 

Daarmee veeg ik direct nummer vier van tafel:

een inspiratiegesprek met Fotograeve
  • Je bent bang dat je niet meer zal rondkomen 

 

Want wanneer je die balans aanvoelt, dan zal je altijd op tijd gas kunnen geven en kunnen remmen op de juiste plaats. Je moet het alleen leren. En leren? Dat doe je door op je bek te gaan. En fouten te durven maken. 

 

Maar laat dat nu net hetgeen zijn dat je misschien nog het meest angst van allemaal voor hebt? 

 

  • Bang zijn om fouten te maken Want wat als je geld vraagt en je doet iets fout? Wat gebeurd er dan?
    Wel stel jezelf even de vraag wat het ergste is wat kan fout gaan..

    En daarna gaan we even over naar een andere mindset.

    Wat als je ervoor zou kiezen om fouten maken niet simpelweg als falen te zien? Maar eerder als feedback? Als iets waar je kan uit leren? Zonder jezelf iets te verwijten?

    Fouten maken stopt trouwens niet, in het begin van mijn carrière was de grootste fout die ik kon maken er eentje die me een shoot zou kosten van 125 euro of misschien ietsje meer.

    Echter deze maand maakte ik een fout van 10.000 euro! En dat deed pijn.

    Dus! Vergeet het, je stopt niet met fouten maken, in tegendeel! En hoe groter je wordt? Hoe zwaarder je fouten zullen doorwegen, maar het volume van hetgeen je eruit leert groeit ook.

    Ze noemen het niet voor niets leergeld!

    Dus zie het als feedback en niet als falen. De moment dat je opgeeft? Dat is het moment dat je faalt.

  • Van mij krijg je nog een extra tip vandaag!
    Iets dat ik echt wil dat je in je geheugen print:Velen van ons streven naar financieele vrijheid, maar dat is iets dat echt niet bestaat. Je zal nooit op het punt komen dat je op het strand kan liggen en niet moet doen voor onbeperkte tijd. Je zal er altijd voor gewerkt hebben of voor moeten werken op een bepaald punt en het zal niet van oneindige duur zijn. Dat is trouwens voor iedereen zo..Als dat iets is waar jij vaak ongelukkig van wordt omdat je daarnaar streeft, laat dat alsjeblieft los.

    En geniet van wat je vandaag doet, zoek een manier om je leven op dit moment te optimaliseren en te appreciëren en investeer in jezelf zodat je eerder kan streven naar financieele zelfstandigheid, dat wil zeggen. Dat eender wat je overkomt, je jezelf terug kan opbouwen. Op eender welke locatie ter wereld! Want dat is het dichtste bij finacieele vrijheid dat je ooit zal komen.

Alles over prijzen, imago en aftersales vind je in de: 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *