Overzicht nieuwsberichten

7 oorzaken waarom klanten niet dankbaar zijn



Alle podcast afleveringen >>

Reden 1: Niet jij, maar je klant staat centraal

 

Heel frustrerend vond ik het wanneer klanten geen dankjewel zeiden! Ik werd er onzeker van en zelfs een beetje boos. “Wat-een-ondankbaarheid”, dacht ik meer dan eens. Zo zeiden mijn eerste jaar slechts twee van de vijftig koppels die ik fotografeerde op hun huwelijk merci. Twee! En ik had écht mijn best gedaan. Misschien was ik dan toch niet zo’n goede fotograaf? Of vonden ze mijn foto’s hun prijs niet waard? Je wil niet weten welke verklaringen ik me nog allemaal in het hoofd haalde. Héél soms raapte ik al mijn moed bij elkaar en vroeg ik wat ze ervan vonden. “Oooh, tuurlijk zijn we tevreden! Sorry, helemaal vergeten om dat te laten weten”, klonk het dan. 

 Hoe konden ze me nu ‘vergeten’ te bedanken?  

Hoor je het?

Ik toen niet, maar nu wel … Hoor je hoe dit alleen over mìj gaat?

IK wilde bevestiging.

IK wilde dat iemand mijn werk goedkeurde.

IK wilde dat ze mij naar waarde zouden schatten.

IK, IK, IK … 

Dit verhaal ging NIET over mijn klant. Het ging over mij. Mijn ego. Mijn onzekerheid. Zelfs alle bedankjes ter wereld zouden dat niet kunnen oplossen. Pas toen ik doorhad dat het over mijn klant zou moeten gaan, begonnen er vanalles te verschuiven. Ik ging leven voor mijn klant. Hem bedienen zonder iets terug te verwachten. En die oprechtheid waardeerden mijn klanten.

Reden 2: Wees kieskeurig

Wil dat zeggen dat je je als fotograaf volledig wegcijfert en op commando gaat omrollen als een hondje?” Uiteraard niet! 🙂 Maar omdat ik IEDEREEN als klant wou, liet ik niet te veel zien van wie ik was. Eigenlijk wist ik niet goed welke fotograaf ik wou zijn. Dus ik deed alles wat op mijn pad kwam en klanten me vroegen. Toen ik besefte dat ik met sommige klanten echt niets had, kon ik MIJN echte klanten gaan definiëren. 

Ik ging duidelijker zeggen waar ik voor stond. Als fotograaf en als mens. Ik denk dat het businesscoach en succesauteur Dan Kennedy was die zei: “Als je niemand tegen de schenen hebt geschopt tegen de middag, dan ben je niet goed bezig”. Niet dat je ruzie moet gaan zoeken, maar je mag wel je mening ventileren zonder bang te zijn van wat anderen van je zullen denken. Het gevolg? Je stoot klanten af. En dat is goed, want dat zijn klanten die je niet zouden bedanken, omdat je andere waarden hebt. 

Reden 3: communiceren

Communicatie, communicatie, communicatie … Wees erg duidelijk in wat je communiceert! Onlangs heb ik mijn formules veranderd en dat maakte het best moeilijk, want ik had een hele hoop klanten die nog onder de oude regeling vielen. Ik had daarover kunnen klagen, maar in plaats daarvan legde ik op mijn website alles tot in de puntjes uit en liet ik hèn kiezen. Tachtig procent koos voor de nieuwe, niet per se duurdere formule, maar wel één die mijn workflow ongelofelijk ten goede kwam. Dus wees open, zoveel als je kan! Dat is goed voor iedereen

Reden 4: niet gierig zijn!  

Beloof je klanten 1 iets … en  geef hen 10 keer zoveel! Zonder dat je dat op voorhand meldt. Overdeliveren works like a charm. En je doet het niet voor je bedankingske, maar voor je klant 😉 Magisch!
 

ooh! En maak dat de service uitstekend is. Verzorg ook je afwerking! En doe alles met veel liefde. 

Reden 5: geen relatie=geen bedanking

Heb jij een relatie met je klant? Als die er niet is, waarom verwacht je dan een bedankje? Vergelijk het met een aankoop in een onlineshop. Mail jij een bedanking als je je pakketje ontving? Nee, toch?

Reden 6: wees zelf klant

Hoe vaak sta jij (al dan niet met je gezin) op de foto?

Nee serieus, hoe vaak?!

Hoe kan jij expertise benoemen, als je nooit aan de andere kant van de camera staat?

Durf te leren!

Boek minstens één keer per jaar voor jezelf jouw dienst bij iemand anders. Wat vond je fantastisch aan de samenwerking met die persoon? Wat ervaarde je als minder fijn? Denk en voel als een klant. En dat kan alleen als je zelf ook eens klant bent. 

De workshop ideale klant? Ken je die al? Hij gaat 1x per jaar open! 

Alle info kan je hieronder vinden:


De ideale klant >>


Deel dit bericht op sociale media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top