logo

7 social media tips voor fotografen

1. Je foto's alleen zijn niet voldoende 

Vaak gaan fotografen ervan uit dat klanten voor hen kiezen omwille van hun foto's. Niets is minder waar. Ze kiezen je om je verhaal. Dat hoeft niet jouw hele levensverhaal te zijn, maar wel de essentie, namelijk waar je voor staat. Ik ken fotografen die zich heel high-end opstellen en ook alleen maar fancy stuff delen en daarover praten. Zij krijgen daarom ook dat soort klanten, omdat ze het fijn vinden om met die klanten te werken. Ikzelf kies voor mensen die er geen doekjes om winden en blij zijn met wie ze zijn zonder daarbij naar perfectie te streven. Ik stel me down-to-earth op en stoot daarom mensen af die wel houden van die fancy stuff. En dat is helemaal prima, want ik voel me oncomfortabel in hogere kringen. Geef mij maar gewoon.

Denk er dus even over na welk verhaal jij wil vertellen. Wat vind jij fijn? Ben je romantisch aangelegd? Wil je eerder mannen of vrouwen aantrekken? En liefst met of zonder kinderen? 

Weet je het nog niet? Helemaal niet erg, hoor! Dan ontdek je dat gaandeweg wel. 

2. Consistentie

Wat en wanneer je post moet consistent. En wel om deze twee redenen: 

1) Als mensen weten wanneer je social mediaposts, e-mails of podcasts eraan komen, dan kunnen mensen daar naar uitkijken. Zo beloofde ik jullie om de veertien dagen een nieuwsbrief te sturen en zal ik me daar ook aan houden. Als ik ineens maar maandelijks iets van mij laat horen en daarover niet communiceer, zullen sommigen me beginnen te wantrouwen. En dat wil ik helemaal niet. 

2) Je verhaal moet steeds dezelfde rode draad hebben. Je kunt niet iedereen bereiken, want dan verlies je je belangrijkste klanten. Ken je het begrip van de rode oceaan? Als je als haai in een oceaan met klanten jaagt die iedereen wil bereiken, wordt het redelijk bloederig, aangezien er al zoveel andere haaien op zoek zijn naar hun 'prooi'. De truc is om je persoonlijke oceaan te creëren. Wat een beeldspraak, hé? I know. :-) Je creëert je niche. Iets dat alleen van jou is en dan zullen de juiste klanten uit de andere oceanen jou volgen.

3. Comments over likes 

Wanneer je post, probeer dan een call to action te verwerken in je tekst:

- Reageren op je post

- Lezen van je blog

- Inschrijven voor iets

- Delen van je post

Je moet eigenlijk weten dat likes tegenwoordig bijna niets meer doen voor het algoritme van Facebook. Je bereikt amper zeven procent van je hele lijst met je post.

Prent de onderstaande afbeelding alvast goed in je hoofd:

Maar het allerbelangrijkste om te weten is dat je dubbel zo hard moet werken wanneer je geen reacties krijgt op je foto's. Dat wil zeggen dat wanneer je drie posts plaatst waarop geen reactie komt (ik heb het over de comments, niet de likes) je evenveel bereik hebt als wanneer je één post plaatst met drie reacties. Zalig makkelijk toch als je weet dat zoiets het enige is waar je moet op letten? :) 

4. IG & FB stories! 

Zeker doen als je daar zin in hebt, want dat zorgt voor veel meer bereik. En niet alleen dat: het is goed voor je imago, want klanten vinden het fijn om mee achter de schermen te kunnen kijken. Ze krijgen het gevoel dat ze je beter kennen en dat is van belang, want hoe lager de drempel tussen jou en je klanten, hoe makkelijker het wordt om een trouwe groep volgers te creëren.

5. Hashtags 

FB straft het af en Instagram moedigt het aan! Gebruik het dus niet op Facebook. Als je het op IG gebruikt, kies dan maximaal dertig hashtags. Neem woorden die vaak gezocht worden en durf ze te schrijven in zoektermen:

#fotograafgent #kinderfotograafgent #wijzoekeneenfotograaf

Dit zijn maar voorbeeldjes, maar ze geven je een idee. Probeer altijd bewust te zijn van wie je wil bereiken met je hashtags, zodat die de juiste doelgroep aanspreken. Sommige hashtags trekken immers alleen maar collega's/concurrenten aan. 

6. Het doel van social media

Als je voor langere tijd niet actief met je volgers hebt gecommuniceerd, moet je erg lang terug actief zijn voor je terug wordt opgewaardeerd. Het doel van social media is om hun volgers zo lang mogelijk op hun platform te houden. Wanneer jij daar niet aan bijdraagt, word je daarvoor afgestraft.

Als dat is gebeurd, duurt het erg lang vooraleer IG je weer vertrouwt en opwaardeert. Daarom vinden mensen IG veel moeilijker dan pakweg Facebook om met hun klanten te communiceren. Maar ééns je de draad terug consistent opneemt, krijg je beetje bij beetje meer reactie. Dat laatste is mij overkomen. Eigenlijk ben ik niemand die frequent social media volgt. Het is een opdracht om mijn newsfeed door te scrollen en al zeker om op ieders post te gaan reageren, maar ik doe het wel voor mijn bedrijf. Privé heb ik geen IG-account meer en ook die van Facebook ligt helemaal plat.

7. Niemand heeft het algoritme gekraakt (en dat zal niet gebeuren)

Besef dit heel goed! Leef naar hun regels. Dat is het enige waarvoor dat algoritme dient. Ook follow/unfollow-spelletjes (om zelf meer followers te krijgen) en IG pods (privé chats met collega's/concurrenten waar je elkaars posts liked en op reageert) raad ik volledig af, omdat dit zeer hard wordt afgestraft op langere termijn.

Nog meer tips? Download ze hier :) 

2 thoughts on “7 social media tips voor fotografen”

  1. Hi Kim,

    Bedankt voor deze weetjes te delen!
    Het algoritme van Facebook, houdt dit meer in dan alleen de zichtbaarheid in de newsfeed? (hoe beter hoe hoger en frequenter?)

    • Hey Dries! Jij bent snel! Ik had de blog nog maar net online gezet (hij is stiekem nog niet nagekeken door de copywriter :p )

      Het algoritme gaat inderdaad over de zichtbaarheid in anderen hun newsfeed, net zoals je zegt. Sinds 2 a 3 jaar is dat enorm aangescherpt en is dat naar 7% gegaan, wat erg weinig is, maar door je te houden aan de regels krijg je alsnog meer zichtbaarheid dan die 7%, toch blijft het voor velen erg moeilijk om voldoende bereik te hebben zonder te betalen voor ads. Met deze tips kom je wel al een eindje verder 🙂

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *