Overzicht nieuwsberichten

7 Oorzaken waarom je klant je niet bedankt

7 oorzaken waarom je klanten je niet bedanken

Vandaag in “KIM TV”

 
 

Moeite met klantenbinding? Je ideale klant vinden? “Dankbare klanten”?
De workshop “De ideale klant” is hiervoor op je lijf geschreven

Heel frustrerend vond ik dat, wanneer klanten geen dankjewel zeiden! Ik werd er onzeker van en soms een beetje boos. 

Wat-een-ondankbaarheid! 

Heb ik meer dan ééns gedacht. 

Mijn eerste jaar kwam ik het vaker tegen dan omgekeerd, ik had 50 huwelijken gefotografeerd en ik had daar ook echt hard mijn best voor gedaan. Slechts 2 koppels zeiden dankjewel. 2 maar! 

Misschien was ik toch niet zo’n goede fotograaf? Misschien vonden ze mijn foto de prijs niet waard? Je wilt niet weten hoeveel verhalen ik in mijn hoofd heb geprint. 

Héél soms haalde ik al mijn moed bij elkaar en vroeg ik waarom ze nog niets lieten weten.. En dan kreeg ik:“OOooo tuurlijk zijn we tevreden! Sorry, helemaal vergeten!”

En dan dacht ik

Hoe kan je dat nu vergeten? Hoe kan je nu vergeten mij te bedanken en me met dat gevoel laten zitten.

Ik toen niet, maar nu wel..

Hoor je hoe dit verhaal alleen over mij gaat?

IK wilde bevestiging, IK wilde dat iemand me goedkeuring gaf, IK wilde dat zij mij naar waarde zouden schatten. IK, IK, IK.. 

(Had iemand me dit toen verteld ik had ze waarschijnlijk de nek omgedraaid 🤣)

Maar wat ging er dan fout?

Dit verhaal ging niet over mijn klant, het ging over mij, mijn ego, mijn onzekerheid.
De waarheid is dat alle bedankingskes in de wereld dit niet zouden oplossen voor me.

Het was pas toen ik besefte dat het over mijn klant zou moeten gaan, dat er dingen veranderden.
Ik ging voor mijn klant leven, bedienen! Echt bedienen, zonder iets terug te verwachten.

Oprecht bedienen.

En toen veranderde er dingen. Heel veel dingen eigenlijk!
Want doordat mijn mindset veranderde en mensen oprecht ging bedienen, gingen mensen dit ook waarderen.

Dat was puntje 1!

(Wil je echt begrijpen hoe je van je klant een ideale klant maakt? En ze ook nog begrijpen?)
1x per jaar kan je je inschrijven voor de workshop: De ideale klant

Maar wat nog?

Want dat bedienen? Wil dat dan zeggen dat je jezelf volledig wegcijfert en om gaat omrollen als een gehoorzaam hondje?

Nee tuurlijk niet!

Ik wou altijd heel graag IEDEREEN bedienen. Dus, ik liet niet echt zien wie ik was.

Achteraf gezien, denk ik eigenlijk ook niet dat ik goed wist wie ik nu eigenlijk was als persoon, fotograaf of ondernemer.

Ik had er nog nooit over nagedacht.

Dus ik deed alles wat op mijn pad kwam en wat klanten me vroegen.
Maar het was pas op het moment dat ik besefte, dat ik sommige klanten echt niet wilde bedienen, dat ik MIJN echte klanten echt kon bedienen.

Ik onderscheidde me van het gros. Ging duidelijker een mening vormen. (dat heeft wat tijd gevraagd)

Ik ben niet 100% zeker maar ik denk dat het Dan Kennedy was die zei: “Als je niemand tegen de schenen hebt geschopt tegen de middag, dan ben je niet goed bezig”.

Niet dat je ruzie moet gaan zoeken, dat bedoel ik niet, maar je mag een oprechte mening hebben zonder bang te zijn wat anderen van je zullen denken.

Wanneer je duidelijk laat zien wie je bent, zal je ook een deel mensen afstoten.
En dat is goed, dat zijn de mensen die je niet zouden bedanken, omdat je andere waarden hebt.

De derde oorzaak!

Communicatie, communicatie, communicatie..

Wees erg duidelijk en open over… alles!

Ik deed onlangs een prijsstijging en dat maakte het best moeilijk, want ik had een hele hoop klanten die nog onder de regeling vielen van het oude tarief.
Er waren enkele dingen anders en ook al hadden ze geboekt aan de prijs van 2019 dan nog was de prijssetting van 2020 ook interessant voor hen, je kreeg nl. andere dingen; minder van het één en meer van het andere.

Mijn doel met de nieuwe prijssetting was om mijn werkuren te verminderen door rompslomp en makkelijkere formules, en daarnaast toch nog steeds dezelfde prijs te vragen. Op die manier voelde de klant er niets van, maar ik wel! 

Ik vond het moeilijk, want veel van mijn klanten boeken mijn al reeds een jaar op voorhand in en ik wilde eigenlijk dat ze gewoon overstapten naar mijn nieuwe prijsformule. Punt.

Maar dat is helemaal niet zo makkelijk om nog over prijzen te praten wanneer een boeking al reeds rond is.

Ik kon geklaagd en gezaagd hebben hebben dat er zoveel klanten onder de oude prijssetting vielen of ik zou in gesprek kunnen gaan.

En dat deed ik!

Ik maakte een pagina aan op mijn website en legde de prijsverschillen tot in de puntjes uit.

En daarna liet ik hen zelf kiezen welke formule ze het liefst hanteerden.

80% koos voor de nieuwe niet persé duurdere, maar andere methode, die mijn workflow ongelofelijk ten goede kwam. 

Dat is wat er gebeurd als je de tijd neemt om dingen te bespreken, door duidelijk te praten. En mensen te laten kijken achter de schermen.

Wees open, zoveel als je kan! Iedereen komt daar beter uit.

Had ik dit niet op deze manier gedaan met de nodige verzorging dan had dit voor problemen gezorgd, want de oude prijzen stonden niet meer op mijn website (dat gaat zo als je een prijsstijging toepast), wat als één iemand was gaan kijken en het gevoel had gehad dat de nieuwe formule beter bij hen had gepast? Of omgekeerd iemand die het gevoel had dat ik niet doorzichtig was over mijn prijzen omdat wat er op de factuur stond niet dezelfde was als op de website?

Communicatie is zo’n waardevol & krachtig, maar zo onderschat medium. Met woorden kan je veel opbouwen en stuk maken.

Nummer vier:

Zeg je klanten 1 ding.. En doe 10 keer zoveel! Zonder dat ze het verwacht hadden. De kracht van overdeliveren works like a charm.

Vaak is het zo dat er heel veel gezegd wordt, maar als het ingelost moet worden, het evenredig is met de belofte, of net iets minder dan gedacht.

De echte kracht?

Wanneer je het doet voor je klant! Stiekem! En niet voor je bedankingske 
Als je het ECHT doet voor je klant en niet voor jezelf dan krijg je dat magisch moment.

Een vijfde reden waarom jouw klanten geen dankjewel zeggen?

Dat zou kunnen zijn omdat je afwerking suckt, hoe is je uistraling en hoe lever je je product af? Met alle respect, maar soms worden er diensten afgeleverd waar ik me voor zou schamen. Zoek het maar uit! Veel plezier! Graag gedaan! (zoiets) 

Hoe netjes is jouw afwerking? Met hoeveel liefde werk jij je opdracht af? Of stopt je service bij het afwerken en gedaan? 

Nummer 6!

Heb jij een relatie met je klant?

Is er plaats voor een relatie met je klant? Als er geen plaats is voor een relatie met je klant, waarom verwacht je dan een bedankje?

Denk er even over na…

Mail je de online webshop ook elke keer met een bedankje wanneer je een pakketje hebt ontvangen? – i don’t Think so

Geen echte relatie? Geen bedankje. 

 

(Wil je echt begrijpen hoe je van je klant een ideale klant maakt? En ze ook nog begrijpen?)
1x per jaar kan je je inschrijven voor de workshop: De ideale klant

En als allerlaatste 

Hoe vaak boek je je eigen dienst bij iemand anders? – Of denk je, hoh dat kan ik gewoon zelf. 

Hoe vaak kom jij (al dan niet met je gezin) op de foto als fotograaf? Of indien je een ander soort beroep uitoefent, hoe vaak ben jij zelf klant in je eigen diensttak?

Nee serieus, hoe vaak?!

Hoe kan jij expertise benoemen, als je nooit aan de andere kant van de dienst staat? 

Durf leren van uit een andere ooghoek, een ander perspectief.  

Boek minstens één keer per jaar jouw dienst bij iemand anders voor jezelf, leer wat je fantastisch vond aan de samenwerking met die persoon. Leer wat je minder fijn vond. Denk als een klant, voel als een klant.

En dat kan je alleen als je ook zelf een klant bent, zolang je niet bereidt bent je eigen dienst voor jezelf naar waarde te schatten, waarom zouden anderen dat dan doen? 

Vergelijkbare boeken:

This is marketing

You are a badass

Alles is uitvoerbaar

Deel dit bericht op sociale media!

1 reactie op “7 Oorzaken waarom je klant je niet bedankt”

  1. Pingback: Kim TV: Q&A auteursrechten - Fotograeve - uitgebreider vind je niet

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top