logo

Auteursrechten voor fotografen

auteursrechten voor fotografen podcast creative shelter

Vandaag te gast:

Stan De Vocht (Creative Shelter)

Als creatieve fotograaf weet je wellicht dat je je werk ook in auteursrechten kunt laten
uitbetalen.

Maar hoe doe je dat volgens de regels van de kunst? Dat vroeg ik tijdens een uiterst interessante podcast aan Stan De Vocht, zaakvoerder van Creative Shelter. Met zijn bureau neemt hij alle administratieve rompslomp en formaliteiten rond auteursrechten over van creatieve freelancers.

In de podcast vertelt Stan alles wat je moet weten over auteursrechten. Of lees hier de antwoorden op de belangrijkste vragen rond dit thema. Je krijgt er meteen de juiste tijdsindicatie in de podcast bij om het volledige antwoord te beluisteren.

Extra 1,5 uur Q&A video & tekst

(1:56) Wat zijn auteursrechten nu precies?

Dat zijn de rechten die het werk van ‘auteurs’ beschermen. Door je in auteursrechten te laten betalen sta je (een stuk van) die rechten af aan je opdrachtgever. Vroeger konden veel creatieve beroepen daar niet de vruchten van plukken. Nu kan dat gelukkig wel. De achterliggende gedachte van deze gunstmaatregel is dat individuele creatieve geesten zo een sterkere (financiële) positie krijgen tegenover hun vaak grotere opdrachtgever. Het kan hier gaan om schrijvers, zangers, muzikanten maar uiteraard ook fotografen.

(1:35) Sinds wanneer kunnen creatieve zelfstandigen zich in de vorm van auteursrechten laten vergoeden?

In principe kan dat al sinds 2008. Maar het is pas vanaf 2012 dat steeds meer freelancers er effectief gebruik van maken. Toen kwam er namelijk meer duidelijkheid rond de mogelijkheden en de regels die je best toepast om geen problemen met de fiscus te krijgen.

(2:53) en (6:30) Kun je je voor alle fotografiewerk laten vergoeden via auteursrechten?

Het basiscriterium is dat het werk origineel moet zijn. Met andere woorden: mocht je iemand anders de foto’s laten nemen, zou je dan een ander resultaat krijgen? Als fotograaf zal je daar doorgaans volmondig ‘ja’ op antwoorden. Via de auteursrechten geef je de opdrachtgever dan de toestemming om je foto’s commercieel verder te gebruiken, bijvoorbeeld op een website of in een brochure.

(5:12) En hoe zit het met fotoalbums?

Als je een fotoalbum verkoopt, dan geef je aan de klant geen rechten mee. Daarvoor kun je dus ook geen vergoeding in auteursrechten vragen. Anders is het als je een vennootschap hebt en als zaakvoerder het album verkoopt aan je vennootschap. Dan geef je je vennootschap het recht om één exemplaar van het album af te drukken en kun je als zaakvoerder wel auteursrechten aanrekenen aan je vennootschap.

(6:50) Wat is nu het financiële voordeel van je te laten uitkeren in auteursrechten?

Auteursrechten worden aan een veel lager tarief belast dan een gewoon beroepsinkomen. Een voorbeeld. Als je 1.000 euro factureert aan je opdrachtgever in de vorm van gewone prestaties, dan kunnen de belastingen tot 50% oplopen. Factureer je aan een opdrachtgever 1.000 euro om je foto’s te mogen gebruiken, dan houd je daar netto 925 euro van over. Dat is dus een enorm verschil.

Een omgekeerde wereld? Voor de meesten wel

(8:40) Aan welke klanten kun je auteursrechten aanrekenen?

Dat zullen vooral professionele klanten zijn. Als je auteursrechten geeft aan je opdrachtgever, dan moet hij immers je materiaal commercieel verder kunnen gebruiken. Bij een particulier is dat wellicht niet zo. Een omweg om ook bij verkoop aan particulieren te profiteren van auteursrechten is – zoals vermeld – als je als zaakvoerder kan factureren aan je vennootschap, die op zijn beurt factureert aan de klant. Heb je een eenmanszaak, dan kun je zulke dingen uiteraard niet doen.

(8:40) Aan welke klanten kun je auteursrechten aanrekenen?

Dat zullen vooral professionele klanten zijn. Als je auteursrechten geeft aan je opdrachtgever, dan moet hij immers je materiaal commercieel verder kunnen gebruiken. Bij een particulier is dat wellicht niet zo. Een omweg om ook bij verkoop aan particulieren te profiteren van auteursrechten is – zoals vermeld – als je als zaakvoerder kan factureren aan je vennootschap, die op zijn beurt factureert aan de klant. Heb je een eenmanszaak, dan kun je zulke dingen uiteraard niet doen.

(10:37) en (20:30) Mogen we daaruit afleiden dat het voor een vennootschap gemakkelijker is om te werken met auteursrechten?

Dat klopt. Wel kun je als eenmanszaak relatief meer financieel voordeel halen uit auteursrechten, want vennootschappen betalen sowieso al minder belastingen. Maar er zijn ook extra struikelblokken voor een eenmanszaak wanneer die rechtstreeks aan klanten auteursrechten wil factureren. Die zal de opdrachtgever ervan moeten overtuigen om roerende voorheffing door te storten aan de fiscus. Dat betekent voor de opdrachtgever extra administratie. Je moet met hem ook op voorhand een verdeelsleutel afspreken, waarbij je bepaalt welk percentage van je factuur in auteursrechten vergoed zullen worden. In een vennootschap moet je uiteraard ook afspraken maken over de rechten met je opdrachtgever, maar hoef je je manier van factureren niet aan te passen.

(12:00) Wanneer weet je zeker dat je helemaal in orde bent met de fiscus?

Vraag advies aan een expert vooraleer je gaat factureren via auteursrechten. Zorg in elk geval dat je contract met de klant in orde is. Een gespecialiseerd bedrijf als Creative Shelter kan je helpen om een en ander te vereenvoudigen. Dat bureau neemt alle administratieve rompslomp van eenmanszaken over, waardoor ook zij vlot auteursrechten kunnen factureren aan zakelijke klanten, zonder dat die zelf de roerende voorheffing moeten doorstorten.

(16:00) en (19:17) Hoe groot is eigenlijk de kans dat je hierop controle krijgt van de fiscus?

Die kans is reëel en wordt ook almaar groter. Steeds meer creatieve beroepen maken gebruik van die gunstmaatregel en proberen die soms ook te misbruiken. Daardoor loopt de fiscus heel wat geld mis. Daarom wordt steeds meer gecontroleerd of alle voorwaarden wel zijn vervuld. Het grootste risico voor eenmanszaken is als je opdrachtgever de roerende voorheffing niet inhoudt en doorstort. Bij een controle zal de fiscus aan jou vragen wie dat moest doen. Dan zal de fiscus aankloppen bij je klant, wat je uiteraard liever niet wil. Ook rond de verdeelsleutel die je hanteert kunnen er vragen van de fiscus komen. Je zorgt dus maar beter dat je in orde bent met de formaliteiten. Als je factureert via Creative Shelter, sta je meteen een stuk sterker in je schoenen. Niet alleen heeft het bedrijf veel expertise op dat vlak, Creative Shelter staat je ook bij tijdens controles en is verzekerd mochten er toch discussies rijzen.

Mijn favoriete boeken rond business:

23 sep 2020

Ondernemen, veel geld verdienen! En de mindsetblokkades daarrond

Vandaag te gast: Yvonne Van Dalen Alle podcast afleveringen >> De tekst is nog bij de copywriter! Woeps! Ik vul hem zo snel mogelijk aan 😉 Gratis workshop nabewerken! Ik en Evelien vertoeven beiden op plaats 100 van ’s werelds beste fotografen ter wereld. En wij geven je heel graag een gratis workshop van 1 uur over nabewerken: Schrijf je in Download hier mijn gratis handleiding Facebook ads! >> Meer omzet draaien door trouw te zijn aan jezelf? Het kan! […]

24 aug 2020
stappenplan online cursus

Een stappenplan naar een online cursus

Een stappenplan naar een online cursus Alle podcast afleveringen >> 3,5 jaar geleden werkte ik nog makkelijk 70 tot 100 uur per week, elk weekend. Tot 4 uur ‘s nachts doorgaan was hier de norm, geen uitzondering. Ik was erg succesvol als fotograaf en ik was trots op het vele werk dat ik had. Maar waar ik niet zo trots op was, was dat ik steeds minder tijd had voor mijn gezin. Er moest iets veranderen, iets dat me meer […]

29 jun 2020
Hoe begin je aan een online workshop

Een online workshop maken, hoe begin je daar aan?

Vandaag te gast: Petra Wamanya Alle podcast afleveringen >> Online workshops zijn een uitstekende manier om kennis met je klanten te delen. Bovendien kunnen die in coronatijden je live workshops vervangen. Toch mogen we niet vergeten dat de organisatie van een online workshop een heel andere aanpak vraagt. Leerexpert Petra Wamanya kent intussen alle kneepjes om je online workshops nog succesvoller te maken. Tijdens deze podcast geeft ze alle do’s en don’ts mee. In deze blog geef ik je de belangrijkste […]

24 jun 2020
7 oorzaken waarom mijn klant me niet bedankt ondernemen workshop klanten niche

7 oorzaken waarom klanten niet dankbaar zijn

Alle podcast afleveringen >> Reden 1: Niet jij, maar je klant staat centraal   Heel frustrerend vond ik het wanneer klanten geen dankjewel zeiden! Ik werd er onzeker van en zelfs een beetje boos. “Wat-een-ondankbaarheid”, dacht ik meer dan eens. Zo zeiden mijn eerste jaar slechts twee van de vijftig koppels die ik fotografeerde op hun huwelijk merci. Twee! En ik had écht mijn best gedaan. Misschien was ik dan toch niet zo’n goede fotograaf? Of vonden ze mijn foto’s […]

24 mei 2020
5 dingen die je ervan weerhouden om klanten te boeken via je website mediaplay stijn en podcast van fotograeven

5 veel voorkomende fouten op websites

Vandaag te gast: Stijn Mistiaen (Mediaplay)    De kans is groot dat je als ondernemer een eigen webstek hebt. Maar is die wel effectief genoeg om bezoekers te lokken en vast te houden? Tijdens een leerrijke podcast gaf Stijn Mistiaen tal van tips & tricks mee. Als SEO-specialist en freelance webdesigner onder de naam Media Play weet hij als geen ander wat werkt (en wat niet). Zelf vertrouw ik dan ook al heel mijn carrière als zelfstandige op de expertise […]

24 apr 2020
10 manieren op succesvol te worden als ondernemer kim de graeve podcast fotografie workshop sales workflow ideale klant

Een succesvolle ondernemer in 10 stappen

Een succesvolle ondernemer in 10 stappen    Ik zie het heel vaak terug, ondernemers met een droom. de droom dat ze op een dag kunnen doen wat ze willen, wanneer ze willen en met wie ze dat willen. Dat ze meer tijd zullen hebben voor hun familie en vrienden. Dat ze meer impact zullen hebben op de wereld. Toch, spijtig genoeg is dat voor de meesten van ons geen realiteit en hun dromen blijven meestal bij dromen.  8 op de […]

24 mrt 2020
succesvol worden in het buitenland als ondernemer hoe doe je dat

Succesvol worden in het buitenland als ondernemer

Een succesvolle ondernemer in 10 stappen    Ik zie het heel vaak terug, ondernemers met een droom. de droom dat ze op een dag kunnen doen wat ze willen, wanneer ze willen en met wie ze dat willen. Dat ze meer tijd zullen hebben voor hun familie en vrienden. Dat ze meer impact zullen hebben op de wereld. Toch, spijtig genoeg is dat voor de meesten van ons geen realiteit en hun dromen blijven meestal bij dromen.  8 op de […]

12 mrt 2020
bonus het coronavirus en hoe je jezelf als bedrijf kan beschermen tegen crisissen kim de graeve podcast

Bonus: Het coronavirus & hoe jezelf beschermen als ondernemer

Bonus Podcast: Corona en hoe je jezelf als ondernemer tegen beschermt.    Ik zie de vragen, onzekerheid & frustraties meer en meer de grond uitschieten bij ondernemers, gecancelde beurzen, evenementen.. groepscoachings..zelfs huwelijksfeesten worden verplaatst omwille van het coronavirus. En ondanks wij als mens het coronavirus niet in de hand hebben en het zeker niet mogen onderschatten.. Kunnen we ons bedrijf echt wel beschermen hiertegen. Op het moment van deze opname is het 11 maart 2020, en houd het Coronavirus lelijk […]

24 feb 2020
je ideale klant in enkele stappen kim de graeve workshops

Je ideale klant in enkele stappen

Vandaag gaan we het hebben over de ideale klant ..en ik ga je leren hoe je je ideale klant kan leren kennen en hoe je hem kan aantrekken! Weet je waarom het zo belangrijk is om een ideale klant te vinden? 1 – Omdat je je indien je geen onderscheidt maakt in klanten ook geen onderscheidt maakt tussen jezelf en andere fotografen. 2 – Omdat je vaker problemen zal hebben ivm verwachtingen die anders liggen, waardoor mensen ontevreden zijn met […]

24 jan 2020
auteursrechten voor fotografen hoe gaat dat creative shelter en fotograeven podcast fotografie en business

Auteursrechten voor fotografen

(1:56) Wat zijn auteursrechten nu precies? Dat zijn de rechten die het werk van ‘auteurs’ beschermen. Door je in auteursrechten te laten betalen sta je (een stuk van) die rechten af aan je opdrachtgever. Vroeger konden veel creatieve beroepen daar niet de vruchten van plukken. Nu kan dat gelukkig wel. De achterliggende gedachte van deze gunstmaatregel is dat individuele creatieve geesten zo een sterkere (financiële) positie krijgen tegenover hun vaak grotere opdrachtgever. Het kan hier gaan om schrijvers, zangers, muzikanten maar uiteraard ook fotografen. (1:35) Sinds […]

One thought on “Auteursrechten voor fotografen”

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *