logo

Bedankingskaartjes? Hoe doe je dat precies?

Vandaag te gast:

Uitgelijnd (Amber & Helmut)

 
 

Om je dierbaarste momenten vast te leggen, neem je alleen genoegen met het beste. Als het
om drukwerk gaat, kun je bijvoorbeeld aankloppen bij Uitgelijnd in Destelbergen, een
ambachtelijke Letterpress drukkerij met een eigen ontwerpafdeling. In deze video hoor je
waar de – zeker meer dan zeven – verschillen zitten met de doorsnee kaartjes die je overal
vindt. Helmut en Amber, de drijvende krachten achter Uitgelijnd, vertellen ons alles over hun
persoonlijke en kwalitatieve aanpak.

Een samenvatting van het gesprek lees je hier. Via de tijdsaanduiding bij elke
vraag kun je gemakkelijk in de video scrollen naar ‘the place to be’ om meer te horen.

Wees er altijd live bij tijdens Fotograven TV op Facebook:

1:37 Veel fotografen en vormgevers willen de kwaliteit die ze leveren doortrekken naar het drukwerk waarop hun werk terechtkomt.
Wat is jullie aanpak als fotografen of vormgevers vragen om het drukwerk voor hun klanten te leveren?

“Aangezien wij voorstander zijn van maatwerk, werken wij niet met standaardformules. Fotografen en vormgevers raden we sowieso aan om een of enkele ontwerpen te maken die herbruikbaar zijn,
zodat we maar één keer een opstartkost hoeven aan te rekenen. Zo kunnen  ze verschillende keren hetzelfde ontwerp gebruiken, met een ander lettertype of een andere kleur bijvoorbeeld.
Samen met de fotograaf proberen we ook te ontdekken welk ontwerp het best bij zijn stijl past. Is die eerder licht of donker bijvoorbeeld.
Afhankelijk daarvan kiezen we het drukwerk waarbij de foto’s het best tot hun recht komen.”

3:30 en 25:20 Hoe kunnen jullie steeds de beste kwaliteit garanderen?

“We proberen alles zoveel mogelijk zelf te doen. Dat is de beste manier om de hoogste kwaliteit te verzekeren. We verlijmen bijvoorbeeld alle kaarten zelf. Bij het gekende Multiloft-systeem dat veel anderen gebruiken, merk je toch dat kaarten geregeld loskomen. Het is jammer als zoiets gebeurt met herinneringen die je wil koesteren.
We kiezen ook resoluut voor stevige kaarten, die hun vorm altijd behouden.” “Tot begin dit jaar konden we weliswaar geen digitale foto’s verwerken. Omdat we dit uitbesteedden, hadden we op dat vlak minder grip op de kwaliteit.
Nu doen wij ook dat zelf. Dat biedt toch wel een grote meerwaarde. Dankzij de Letterpress kunnen we bovendien zeer mooie combinaties maken.
Dat de letters door die techniek mooi in je papier gedrukt worden, versterkt het gevoel van kwaliteit nog.”

5:20 Laten jullie klanten ook toe om vooraf ontwerpen te testen?

“Ja, wij raden ook aan om dat te doen. Het verschil kan enorm zijn als je bijvoorbeeld een donkere foto op een andere papiersoort plaatst. Opnieuw hangt ook hier veel af van de stijl van de fotograaf.”

41:10 Als jullie een specifiek ontwerp maken voor een fotograaf of vormgever, kan hij dan claimen dat je dat enkel voor hem of haar mag gebruiken?

“Als dat echt een heel specifiek ontwerp is, dan kan je uiteraard vragen om dat alleen maar
voor jouw klanten te gebruiken.”

Mijn favoriete tools:

Klik voor meer info:

Klik voor meer info:

Klik voor meer info:

6:24 Kunnen jullie vormgevers en fotografen die hun drukwerk door jullie willen laten doen tips geven om hun dienstverlening naar de klant toe te verbeteren?

“We zouden hen willen adviseren om hun klanten vooraf échte voorbeelden te tonen. Dat ze de materie kunnen zien en voelen.
Zo merken ze meteen ook het overduidelijke verschil met online kaartjes bijvoorbeeld. In dat kader zijn de samples die we bieden heel handig.”

8:04 In welke mate bieden jullie ook kaarten aan in speciale vormen? Ronde kaarten bijvoorbeeld.

“Omdat wij altijd op maat werken, zijn er heel veel mogelijkheden. Ronde kaarten worden zelden gevraagd maar dat is wel degelijk mogelijk.
Door de jaren heen hebben we ervaring met de meest uiteenlopende ontwerpen opgebouwd.”

9:12 en 36:50 Welke prijszetting hanteren jullie?
Ik kan me voorstellen dat het moeilijk is om op voorhand een prijs te plakken op maatwerk.

“Dat klopt. Een minimumoplage is er bij ons niet maar kleine oplages zijn logischerwijs duurder dan grote. De opstartkosten blijven immers hetzelfde. We werken dan ook vaak met staffelprijzen.
De prijs voor een kleine oplage – 10 uitnodigingen voor een communiefeest bijvoorbeeld – kunnen we binnen de perken houden door een ontwerp te kiezen op basis van een drukplaat die we op voorraad hebben.
En een fotograaf of ontwerper die zijn logo standaard op zijn kaarten wil – wat frequent voorkomt – betaalt uiteraard ook maar één keer de kosten om de plaat te maken. ”

12:18 Als jullie particuliere klanten over de vloer krijgen, wat zijn dan hun belangrijkste verwachtingen?

“Zeker bij communicanten zijn de strakke deadlines die ze ons voorschotelen toch wel een uitdaging. Wij weten ook nooit op voorhand welke foto’s we zullen binnenkrijgen.
Het eigenlijke ontwerp kunnen we dan ook pas doen als de finale foto’s binnen zijn.”

14:18 en 17:40 Welke termijn krijgen jullie graag minimum om jullie werk goed te kunnen doen?

“We zijn heel flexibel. Als we geen drukplaten moeten maken, dan hebben we aan enkele dagen in principe voldoende.
Maar het is wel prettig voor onze planning als we vooraf weten als er werk voor een klant zit aan te komen. Het is ook handig als we zaken op voorhand kunnen vastleggen.
Als we op het moment van de opmaak nog een prijsofferte moeten bespreken, dan verlies je kostbare tijd. Wanneer de klant op voorhand al een zeer goed idee heeft van wat hij wil, is dat uiteraard ook meegenomen.”

19:00, 23:00 en 42:00 Wellicht is het handig dat vormgevers en fotografen hun workflow iets meer zouden afstemmen op jullie proces?
Welke verbeteringspunten zien jullie zelf in de samenwerking met vormgevers en fotografen?

“Wij vinden het vooral belangrijk om onze vaste klanten te leren kennen en om te weten met wie we werken. Intussen bestaat Uitgelijnd vier jaar en we hebben al heel wat fijne professionele relaties opgebouwd.
We trekken met plezier eens een uurtje tijd uit om te bespreken hoe professionele klanten de samenwerking zien. We kunnen dan meteen ook kijken naar de stijl en hoe die het best tot zijn recht komt binnen ons drukwerk.
Dat zorgt er allemaal voor dat een professionele samenwerking soepel verloopt.”

6:10 Waar moet je op het vlak van SEO op letten als je een website maakt?

“Voeg je locatie en contactinformatie toe op elke pagina. Dat kan in een zijbalk of onderaan de pagina. Dat wordt nog vaak vergeten. Als je je locatie niet voldoende in de kijker zet, dan gaat Google ervan uit dat je overal actief bent. Maak je op je website duidelijk dat je in Gent actief bent, dan zal je vooral in de zoekresultaten verschijnen van mensen die daar of in de buurt wonen. Meestal is dat ook de bedoeling.”

7:10 Voor bepaalde beroepen – fotografen bijvoorbeeld – ligt dat vaak toch iets anders?

“Sommige ondernemers hebben inderdaad een breder actieterrein. Maar toch is het handiger als je een bepaalde locatie toevoegt. Doe je dat niet, dan zal je op Google heel veel concurrentie hebben en wellicht verdwijnen in de massa.”



8:02 En wat doe je dan als je geen fysieke locatie hebt om klanten te ontvangen? Heel wat ondernemers bijvoorbeeld hebben geen winkel meer

“Dan raad ik aan om gewoon je werkadres te geven, zodat de regio waar je actief bent toch duidelijk naar voren komt. We merken ook dat veel mensen gewoon op een beroep googelen en dan kijken in welke regio ze die ondernemer kunnen vinden, zelfs zonder dat ze nog eens naar de website surfen.”

Gelijkaardige topics:

“We raden klanten ook altijd aan om ons te bellen als ze vragen hebben. Als wij in de productieafdeling aan de slag zijn, dan lezen we niet constant onze mails. Even bellen om te vragen of we een bestand goed hebben ontvangen en of de kwaliteit goed zit, gaat veel sneller.”

20:45 Hebben jullie al vaak zaken binnengekregen waarvan jullie dachten: “Dit is onbegonnen werk”?

“Zeker als het om babykaartjes gaat, krijgen we soms een massa foto’s binnen. Dan moeten we uitleggen dat ze toch een selectie zullen moeten maken.”

21:30 Helpen jullie klanten ook bij het kiezen van de meest geschikte foto voor het ontwerp dat ze willen?

“Uiteraard kunnen we dat doen. Eerst en vooral kijken we dan naar het formaat dat de foto’s vragen. Zo hebben we eens een prachtige foto binnengekregen van een bruid met een heel lange sleep.
Om zoiets tot zijn recht te laten komen heb je al een enorm grote kaart nodig. Ook heel belangrijk voor de compositie is of de persoon centraal op de foto staat of niet.”

26:60 Werken jullie liefst met de fotograaf of vormgever samen of toch liever rechtstreeks met de eindklant?

“Op zich maakt dat niet zoveel uit. Het hangt er ook vanaf wat fotografen of vormgevers zelf willen. Als ze al op voorhand weten dat een klant vaak van idee zal veranderen,
is het niet zo handig als zij telkens de tussenpersoon moeten zijn. Natuurlijk kunnen we dan met de fotograaf of vormgever vooral wel prijsafspraken maken, zodat die zijn of haar percentage krijgt, als die dat wenst.”

28:42 Geven jullie ook kortingen aan professionele klanten?

“Vormgevers bijvoorbeeld geven we graag een korting, omdat we weten dat zij zeer goede bestanden aanleveren. Daar hebben we geen werk meer aan.
Bij onze opstart gaven we ook wel eens korting aan particulieren die beloofden om drukklare bestanden aan te leveren. Maar daar zijn we mee gestopt, toen we merkten dat dat doorgaans toch niet het geval is.”

31:35 Wat is volgens jullie nu de allergrootste troef van Uitgelijnd tegenover andere aanbieders van kaarten?

“Wij zetten heel sterk in op een persoonlijke service. Met ons tweeën doen we drukwerk van a tot z. Daardoor kunnen we nauwgezet over onze kwaliteit waken, zoals eerder aangehaald.
Als we merken dat klanten een verkeerde keuze dreigen te maken, dan zullen we hen daar ook altijd op wijzen. Dankzij onze ervaring merken we het ook meteen op als iets niet helemaal lijkt te kloppen.
Binnenkort krijgen we er wel een gemotiveerde stagiaire bij – in de eerste plaats om te helpen bij de ontwerpen – maar de persoonlijke contacten onderhouden we sowieso altijd zelf.”

Meer informatie over uitgelijnd? Dat vind je hier

Mijn favoriete lenzen:

Klik voor meer info:

Klik voor meer info:

Klik voor meer info:

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *