Overzicht nieuwsberichten

Ben jij een “ja” zegger?

Ben jij een "ja" zegger?

Op alles ja zeggen is een vorm van het jezelf gemakkelijk maken

Waarom?

1. Je gaat confrontaties uit de weg 

Confrontaties uit de weg gaan vraagt zo verdomd veel energie.
Blijf je afspreken met die ene klant die eigenlijk niet bij je past en waar je dingen voor moet doen die echt niet bij je passen? Dan heb ik een opdracht voor je: Kijk NU in je agenda (ja, echt nu) wie die klant of persoon is. En maak met jezelf de afspraak dat je hier niet meer op in gaat de volgende keer en iemand anders zal aanraden. 

2. Je hoeft niet te kiezen, en hebt dus ook geen keuzestress

Als je niet kiest wordt het erg moeilijk om je doel te behalen. Al lijkt het op het eerste zicht helemaal niet nodig om te kiezen, neem het aan van een multipotentialite zoals ik, dat het niet kiezen op basis van je doelstellingen je vaker in de problemen brengt dan omgekeerd. 

Warren buffet’s strategie is de 25/5 regel: Maak een lijst met de 25 belangrijkste dingen in je leven. Omcirkel de 5 belangrijkste hiervan. En de rest? Dat is belast.
Je moet de overige 20 negeren om je doel te behalen.. En dat maakt het zo moeilijk! Het is niet moeilijk om de vervelende taken of dingen te schrappen.. Maar de leuke dingen links laten liggen terwijl we die ook interessant vinden maar niets met ons doel te maken hebben, dat is een heel ander niveau. 

Niet kiezen voelt goed, je hebt het gevoel dat je alles kan en alles mag.. Maar wat je wel ook echt moet weten is dat het niet kiezen ervoor zorgt dat je nergens 100% op gefocust bent. Kiezen is belangrijk als je wil groeien. Maar keuzestress is lastig!

Moet je je hele leven vasthouden aan 1 doel? Banee! Ik switch af en toe wel eens van doel. Helemaal prima, maar tijdens dat doel hou ik me aan mijn top 5 belangrijkste dingen.

3. Anderen jouw agenda laten bepalen is altijd makkelijker dan zelf op zoek gaan

To do lijstjes, mails afvinken… Het is een vorm van uitstelgedrag. Het heeft me best wel wat tijd gekost voor ik doorhad dat dat echt het geval was.
Ik stapelde mezelf de gehele dag op met 101 requests van mijn klanten. En hoe meer ik mails beantwoordde, hoe meer ik er terug kreeg. 

Het afvinken van een taak voelt zo goed dat wanneer we een taak hebben uitgevoerd die niet op onze lijst stonden, we hem er toch even snel opzetten.. Zodat we hem toch nog kunnen doorhalen. herkenbaar? 

We slagen erin om onze dag te vullen met to-do’s en dat zorgt ervoor dat we het moeilijke werk niet moeten doen. De taken die echt belangrijk zijn en we langer over moeten nadenken waardoor we minder snel aan de slag kunnen. 

Wat je hier best kan onthouden is dat je to-do lijstje nooit af zal zijn. Je hebt niet genoeg tijd in de wereld om het af te maken. Dus je zou het ook kunnen omdraaien.. Wat wil jij vandaag echt graag doen? 1 ding waardoor je voldaan zou zijn en pas daarna begin je met je to-do’s.

Zo doe ik het, elke dag opnieuw, ik begin met wat ik leuk vind en tegenwoordig heb ik zelf geen to do lijst meer, ze zijn volledig geschrapt uit mijn business. 

4. Honderd-en-één projecten tegelijk? Dat is leuk! 


Ja tuurlijk is dat leuk! Saai is het allerminst! Maar het probleem is dat wanneer je werkt met zoveel projecten tegelijk, je zelden alles goed doet.

Ze zeggen niet voor niets “alle ballen in de lucht houden” want daar kan je het mee vergelijken.
Als je één bal in de lucht wil houden dan gaat dat vrij goed, twee wordt al iets moeilijker.. Drie, vier kan je leren.. Maar een vijfde erbij wordt opnieuw hard leren voor het lukt en fouten gebeuren nog steeds veel sneller. 

Je hoofd werkt op dezelfde manier. Hoe meer je tegelijk doet hoe vaker je moet schakelen in je hoofd en hoe meer fouten je maakt.

Je zou op zich wel nog veel projecten kunnen hebben:

Zo is een goede vriendin van me werfleider van 35 werven. Maar zij houdt zich niet bezig met de details, dit werkt dan weer wel.
Dat kan je vergelijken wanneer je uit de hoogte kijkt, je ziet alles in overzicht, maar details zie je niet meer. 

101 projecten? Dat kan wel nog steeds hoor! Maar niet tegelijk.
Ik werk met thema-kwartalen. En zo vind ik het fijn: Zowel voor mijn business als voor mijn fotografie. In die kwartalen hou ik me enkel met 1 project bezig, max 2 (en dan deel ik dat op door 1,5-1,5 maand) 

5. Ja zeggen tegen prikkels is verslavend.

Het is echt waar! Ons brein houdt van nieuwe prikkels, het maakt een stof aan dat goed voelt. Het is dus ook echt zo dat wanneer je meer gaat focussen en vb. nee begint te zeggen tegen prikkels zoals je gsm, mails checken, social media etc.. Dat je ook echt ontwenningsverschijnselen zal krijgen. Daar moet je even doorheen als je ook echt wil gaan voor meer productiviteit, maar het doel heiligt de middelen. I promise! 

Maar productiviteit, meer tijd, energie en in de diepte gaan dat begint met het leren ‘NEE’ zeggen.

Deel dit bericht op sociale media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top