logo

Een stappenplan naar een online cursus

stappenplan online cursus

3,5 jaar geleden werkte ik nog makkelijk 70 tot 100 uur per week, elk weekend. Tot 4 uur ‘s nachts doorgaan was hier de norm, geen uitzondering. Ik was erg succesvol als fotograaf en ik was trots op het vele werk dat ik had. Maar waar ik niet zo trots op was, was dat ik steeds minder tijd had voor mijn gezin.

Er moest iets veranderen, iets dat me meer vrijheid zou geven. Dus ik begon met mijn offline 2 online avontuur, maar raakte helemaal verstrikt in mijn imposter syndrome. Wat zouden mijn collega’s wel niet denken? Wie dacht ik wel dat ik was. Ik zat met een writers block en OMG! De video’s die ik opnam waren zo vreselijk slecht! 

Want ik was zo hard bezig met wat anderen van me zouden denken dat ik mezelf niet meer was.

WORKSHOP PASSIEF INKOMEN

MELD JE HIER AAN!

Mijn grootste fout bij het opnemen van mijn video’s waren:

  • Te lange video’s en te weinig tot de essentie komen.
  • Geeuwen (haha!) ik moet altijd geeuwen. Geen idee waarom maar dat doe ik al sinds kind enorm vaak. En het er niet uit monteren! (maar gewoon > hand voor de mond, sorry zeggen en verder gaan) Alsof mijn kijkers tijd niet belangrijker is dan dat 😉
  • Te weinig concrete voorbeelden geven wanneer ik iets uitleg (storytelling), dat is trouwens niet alleen uiterst belangrijk tijdens je workshop, maar ook tijdens het verkopen van je producten of diensten. Het zorgt ervoor dat mensen beter begrijpen wat je precies bedoelt. 
  • Mezelf niet durven zijn, met als resultaat over te komen als een houterig madammetje zonder karakter.
  • Niet weten hoe ik aan content kwam voor mijn cursussen.

En dan liet ik het los, ik had besloten voor mezelf dat het niet kon en het nooit zou kunnen. En raakte ik het 1,5 jaar niet meer aan uit te weinig motivatie en teveel angst.

De reden dat ik het weer opnam was omdat elke keer opnieuw collega’s bij me terecht kwamen voor businessadvies. Ik merkte dat ik nooit wist uit mezelf wat te vertellen, maar als anderen me dingen vroegen kon ik zo goed als altijd antwoorden bedenken en constructief helpen.

Een van de meest voorkomende fouten

Hoe kwam het dan dat ik die content niet uit mezelf kreeg.. Het antwoord is achteraf gezien simpel. Omdat de kennis die ik beheerste voor mij als vanzelfsprekend en te simpel aanvoelden, waarom zouden mensen voor zoiets simpel betalen. In godsnaam!

Maar zodra ik dat doorhad veranderde er heel veel. Het is niet omdat het simpel of vanzelfsprekend is voor mezelf, dat dat voor anderen niet zo is.

Dat is meteen één van de meest voorkomende fouten tijdens online workshops en workshops algemeen. Je denkt dat je eigen kennis niet waardevol genoeg is dus je gaat op zoek naar moeilijkere content (die jij waarschijnlijk minder goed onder de knie hebt).

Of je wilt teveel meegeven waardoor de ander volledig overwhelmed geraakt.

Allemaal dingen waar ik ook doorheen moest :p 

Ondertussen heb ik het helemaal onder de knie. Het is niet meer alleen zo dat ik veel meer vrijheid heb, maar ook dat ik geen vaste wortels meer in de aarde heb.

Ik kan mijn business van overal ter wereld uitvoeren, als ik dat zou willen. Dat zorgt ervoor dat ik nooit schrik hoef te hebben wanneer ik gezondheidsproblemen zou voorhebben of mocht mijn gezin iets overkomen.

Ook mocht ik sterven heb ik er ondertussen voor gezorgd, dat mits de correcte ondersteuning van derden, Manu mijn business verder zou kunnen runnen zonder zijn eigen daarvoor weg te hoeven cijferen.

De mindset is het zwaarste obstakel, maar eens je daardoor bent komt de rest. Want van offline naar online gaan, dat vraagt behoorlijk wat extra kennis ineens.

Wat heb je 100% zeker nodig:

  • Een e-maillijst 
  • Een leadmagnet (dat is een freebie – een gratis product) 
  • Een webshop 
  • Verkeer 

Een doel stellen voor je workshop?

Hoe doe je dat precies?

Waarom heb je in godsnaam een e-maillijst nodig?

Simpel! Je weet nu heel goed wat een crisis inhoudt. Maar wat als de volgende crisis niet één of ander virus is of de economie die crashed?

Maar jouw social media profiel wordt gehackt, who knows! of je website, of je e-mail?

You never know, maar dat zijn allemaal vrij realistische risico’s.

Maar dat niet alleen, je bouwt een relatie op met je klanten. Een heel ander soort relatie dan op social media. En ook zeer belangrijk! Met een heel ander algoritme dan op social media.

Want wat je altijd moet weten is dat op social media, jouw volgers.. Niet je klanten zijn. Het zijn die van o.a Markske Z. en Markske, die vindt dat helemaal niet zo tof dat jij zijn klanten weghaalt van social om naar je website te lokken, want Markske verdient daar niet aan. Dus Markske steekt daar een stokje voor 😉

Een e-maillijst gunt je rust en hoe kwalitatiever deze is, hoe meer rust je zal krijgen.

Een leadmagnet?? 

Dat is een freebie! Iets gratis, zoals deze workshop vb. (welkom in de leadmagnet 😉

De definitie van een leadmagnet is dat je iets waardevol meegeeft aan je klanten, iets waar ze mee aan de slag kunnen, maar het kan ook motiveren of meer zelfvertrouwen geven. Afhankelijk van waar je de nadruk op wilt leggen.

Een freebie heeft altijd te maken met jouw stokpaardje, jouw programma.

Waarom?

Je gaat toch geen gratis stukjes mango leggen om te tonen hoe lekker je producten zijn, als je eigenlijk kaas verkoopt? Zoiets dus.

Je versterkt je expertise, je krijgt een hechtere band met je klanten en als je het oprecht doet en met de juiste intenties, dan zullen mensen dat voelen en durven zeggen: “Man, dit was al zo fantastisch en het was gratis, wat moet die workshop dan niet zijn!”.

Maar dat niet alleen; niet iedereen is een koper. Punt! Dat mag en kan je niet verwachten. Maar de mensen die deelnamen aan je leadmagnet en tevreden zijn. Zijn de eerste die je zullen aanprijzen als iemand anders wel op zoek is naar hetgeen jij biedt.

Dus ja! Gratis content is in mijn ogen ongelofelijk belangrijk.

Je bouwt iets op. En je toont ook dat je het oprecht graag doet, als je altijd alleen maar wil krijgen.. Koop hier, koop daar, link in bio. Meh! Ik zou ook niet veel interesse tonen 😉 

Durf energie steken in je klanten d.m.v. een leadmagnet waar je hard aan gewerkt hebt.

Een webshop

Ahja! Zonder webshop geen online verkoop natuurlijk! Een webshop kan je maken bij woocommerce of Shopify.

Welk van de 2 je moet nemen is afhankelijk van je omzet. Als je grotere omzetten hebt is het beter om te werken met woocommerce. Woocommerce is een pak moeilijker om op te starten (en zeker als je wil dat het er goed uit ziet)

Shopify vraagt dan weer commissies, wat bij hogere omzetten behoorlijk begint op te lopen.

Voor beiden heb je honderd-en-één-plugins nodig. Waaronder een integratie met Mollie, deze is de belangrijkste als je ook effectief betalingen wil gaan ontvangen. 😉

De juiste plugins5 modu vinden is een heuse zoektocht, maar het zorgt er wel voor dat je webshop beter en beter zal ogen waardoor je ook meer verkopen zal genereren.

Je webshop is echt ongelofelijk belangrijk. Zorg dat hij werkt! Zorg dat het makkelijk in elkaar zit. Simplify 2 amplify

Een website of webshop is nooit af, blijf kritisch!

Een voorbeeldje:

Wanneer je pas in een nieuw huis gaat wonen zie je van alle taken die nog moeten gedaan worden.. Na verloop van tijd word je huis steeds gezelliger en meer jou.. Neem nu dat je na enkele jaren je huis wil verkopen, dan ineens besef je dat de helft van die klusjes die je had willen doen in begin van je verhuis nooit gebeurd zijn. Je hebt ze zelfs niet meer gezien!

Dat gebeurd ook met je website, je wordt steeds blijer met hoe hij er uit ziet. Hij wordt voller en mooier, maar je kijkt niet meer objectief naar wat ooit was.

Een goede website? Een goede webshop? Daar wordt bijna dagelijks aan gewerkt. Daar wordt kritisch gekeken wat beter zou kunnen en worden de cijfers gelezen zodat je kan bijpassen waar nodig, zorg dat je nooit te knus raakt in je website, het is niet je thuis maar je job.

Mijn top 5 technische snufjes?

om je business online te brengen:

Verkeer..

Hoezo verkeer? Jazeker verkeer! Met verkeer bedoel ik bezoekers.

De allergrootste fout, die ik constant zie, ook bij gevorderden online verkopers is dat ze geen flauw benul hebben hoe ze in godsnaam hun verkeer in hun webshop moeten krijgen. Hoe frustrerend ook, het is NIET omdat je er zweet, bloed en tranen hebt ingestoken. En het eindelijk af is, dat je nu ineens verkoop zal genereren. 

Helaas pindakaas!

Ik hou van cijfers, in de cijfers lees je alles! En op basis van cijfers kan je groeien.
Dus ik vertel je ook zeer graag hoe ik ervoor zorg dat ik verkeer op mijn website hebt gekregen. 

Eén daarvan is SEO, daar ben ik 5 jaar intensief mee bezig geweest tot nu toe. Ik creëer content op een gemak en daar ben ik ook goed in geworden ondertussen.

Maar SEO duurt hartstikke lang. 3 a 6 maanden voor die ene pagina gevonden wordt en dan zal je nog moeten optimaliseren. (pas op! Eéns het er staat is het van onschatbare waarde en levert het met een 600 tal organische bezoekers per dag op)

Nummer 2 zijn je e-maillijst en social media uiteraard (maar daar hadden we het net over)

Nummer 3 zijn affiliates 

Affiliates zijn leuk! Je ambassadeurs maken reclame voor jou en krijgen zij daar een commissie voor. Maar dat is maar een klein percentage van je omzet. 

Nummer 4 is meteen de grootste speler in het spel:

Wat altijd “aan” staat hier in Kim De Graeve-land zijn facebookadvertenties. Dankzij facebookadvertenties verkoop ik gemiddeld 583 euro per dag op dit moment, mijn advertenties kosten me 68 euro per dag op de kop. Totale waarde op 30 dagen > 2040 euro aan advertenties +-17490 euro bruto omzet uit de advertenties.

Daarnaast werk ik altijd met leadmagnets in mijn advertenties om steeds te zorgen dat mijn e-maillijst groter wordt en eens die doelgroep kwalitatief genoeg is dan zorgt dat wederom voor meer organische verkopen.

Dankzij mijn verkeer blijf ik mijn doelgroepen uitbreiden en mijn omzetten steeds verhogen.

“Maar Kim! Eh, ge zei net van Social media..” Ja natuurlijk zei ik dat je beter inzet op e-maillijsten. het is betrouwbaarder, veiliger en veel sterker dan social. Maar dat wil niet zeggen dat je social media niet op een zeer efficiënte manier kan inzetten om je e-maillijsten op te bouwen.

Want daar zou uiteindelijk wel je focus op moeten liggen en dankzij je facebookadvertenties blijf je elke dag je e-maillijst verder opbouwen.

WORKSHOP OFFLINE NAAR ONLINE

om je business online te brengen:

Dus de 10 musts om te onthouden wanneer je je business van offline naar online brengt:

  1. Jouw expertise is niet te simpel
  2. Imposter syndrome suckt, niemand is fantastisch in begin, je wordt sterker door je weg af te leggen
  3. Geef altijd concrete voorbeelden bij je online programma of producten d.m.v. storytelling 
  4. De mindset is het zwaarste obstakel
  5. Een e-maillijst is ongelofelijk belangrijk
  6. Bedien je klanten echt en oprecht
  7. Leadmagnets zorgen ervoor dat je programma verkocht wordt en je geloofwaardigheid omhoog gaat
  8. Een webshop moet goed in elkaar zitten en uitstekend werken
  9. Ga niet wonen in je website, maar bekijk het objectief
  10. Zonder verkeer geen verkoop

En bonus!! Katsjing!

  1. Facebookadvertenties zijn de dag van vandaag onmisbaar, dat zal elke succesvolle ondernemer je weten te zeggen
  2. Durf geld uit te geven (maar blijf altijd je ROI

Een gigantisch uitgebreide workshop hierover vind je hier 

Het blijft complexe materie! We zijn nu al even bezig en ondanks dat ik erg veel heb vertelt is het nog geen klein beetje van hoe je nu precies tot de essentie kan komen.

Het gaat dus nog zoveel verder dan dat alleen en ik leer je stap voor stap in de Offline 2 online workshop hoe je dat allemaal kan aanpakken. Hij gaat 1x per jaar open! En je kan hem hier bekijken. 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *