logo

Facebook & Instagram advertenties: stappenplan

Facebook & Instagram advertenties: stappenplan

Fotograeven TV: Advertenties op Facebook & Instagram

Heb jij al eens een advertentie opgezet?
En  had je er direct genoeg van?

Wat een kl*te boeltje die facebookadvertenties, dat werkt niet!

Maar het werkt wel natuurlijk, anders zouden zoveel bedrijven er geen 1000’en euro’s aan uitgeven per maand. 

Ik vergelijk het zinnetje “dat werkt niet voor mij” steeds met autorijden.
Toen ik de eerste keer in een auto zat en mijn rijbewijs ging halen, dacht ik “ik ga dit nooit kunnen!” Nooit!..”

Het is vallen en opstaan, je moet leren hoe je gas geeft, wat je moet doen als je stilvalt, hoe je de berg op geraakt.. En niet alleen dat! Je moet ook leren om rustig te blijven in situaties die jij als beginner op het eerste zicht als een crisismoment ervaart.

Ondertussen rijd ik al bijna 10 jaar met de auto en denk ik niet meer na over crisissituaties of wat ik moet doen als ik stilval.

Dat is hetzelfde met facebookadvertenties (en met alle vormen van ondernemen & leren)
Sommige dingen zijn net iets ingewikkelder dan anderen.

Voor mij waren de 2 moeilijkste technische dingen om te leren in mijn onderneming > Wordpress & facebookadvertenties. 

Maar waarom zou je in godsnaam facebookadvertenties willen laten lopen? 

Dezelfde reden waarom je met de auto wou leren rijden, het gemak & de mogelijkheid veel meer plaatsen te kunnen bereiken.

Maar genoeg met de vergelijkingen!

Facebookadvertenties zijn top.

Je kan je potentiële klanten moeiteloos bereiken en je kan je tijd die je normaal investeert in het steeds opnieuw promoten van jezelf en postjes inplannen op facebook gebruiken om iets anders te doen, iets wat meer impact heeft. nl. creatief aan de slag gaan met ideëen om jezelf en je bedrijf te laten ontwikkelen

Daarnaast is facebookadvertising een hele goedkope vorm van marketing dan wanneer je dat vb. vergelijkt met google advertising, waar je al rap 2,5 euro en meer betaald voor 1 klik.

De reden dat dit zoveel duurder is, is omdat je hier te maken hebt met een warmer publiek. Mensen die googlen naar een fotograaf worden gezien als een meer potentiële klant dan een doelgroep op facebook.. Toch kan je op basis van je doelgroepinstellingen zeer duidelijk zeggen wie je potentiële klanten zijn en je budgetten optimaliseren. 

Er is één ding om zeker te onthouden, voor fb& ig advertenties neem je maar beter je tijd. Ikzelf voorzie steeds een gehele dag om hieraan te werken. Als je te snel gaat maak je fouten en ook je copy moet goed zitten.

Voor je start met het opzetten van je advertenties maak je je copywriting klaar en je afbeeldingen. 

Ik maak steeds als eerste mijn copywriting af, zodat ik daarna op zoek kan gaan naar de foto die hier best bij past (of een antoniem)

Ik werk steeds met een krachtige call to action, dat is iets waar elke advertentie ééntje van zou moeten hebben (een duidelijke vraag om actie te ondernemen)

Hoeveel tekst dat precies moet zijn?

Wel tegenwoordig is het zo dat lange teksten het beste scoren bij advertenties.

Waarom? 

Omdat mensen minder geneigd zijn de dag van vandaag om te klikken, je moet ze dus echt overtuigen. 

Hoe je ze overtuigd? 

Door zo direct mogelijk tegen je doelpubliek te spreken. Het is niet erg dat je een deel van de advertentie-kijkers wegduwt, diegene die je wel aantrekt zullen ook echt geïnteresseerd zijn. 

Een specifiek voorbeeld >

Mijn cursus Fb&IG advertising is zowel beginners als gevorderden maar toch zijn het twee verschillende doelgroepen die zich beiden in verschillende dingen zullen herkennen. Als ik deze advertentie niet zou specifiek genoeg zou aanpassen aan mijn doelpubliek dan verlies ik één van mijn doelgroepen.

Dat is hetzelfde verhaal bij pas verloofde huwelijksparen en huwelijksparen die al in een later stadium zitten qua planning.

Je wilt natuurlijk dat je advertentie opvalt en met de indrukken die we vandaag de dag van overal naar het hoofd geslagen krijgen is dit erg belangrijk. 

Niemand vindt advertenties leuk, daarom is het belangrijk dat je ze zo min mogelijk commercieël laat ogen. Wees vooral jezelf en doe normaal :) 

Daarna ga je bekijken of je al dan niet je tekst gaat toevoegen aan je afbeelding:

Ik weet dat wij fotografen nogal vaak de neiging hebben om te zeggen “een foto moet voor zich spreken”. Maar wij zijn fotografen en potentiële klanten denken daar niet altijd hetzelfde over.

Als er één app is die ik met veel plezier aanraadt dan is het wel Canva. Je kan je afbeelding volledig aanpassen op basis van je branding en je kan er tekst aan toevoegen.

Je mag niet vergeten dan je maar 20% tekst mag toevoegen aan een afbeelding.
Anders krijg je minder zichtbaarheid (vroeger werd je afbeelding in dat geval afgekeurd, maar nu dus niet meer)

Qua afmeting.. Nog iets dat fotografen niet graag te horen zullen krijgen :p werk je best met vierkante foto’s. Zodat je foto’s zo zichtbaar mogelijk zijn > hoe groter hoe beter. 

Als je hiermee klaar bent moet je jezelf de vraag stellen of je tekst en foto voldoende aansluit bij je doelgroep.. Zorg dat je hier kritisch over nadenkt. 

Eén ding wil ik je alvast meegeven: Boost nooit je berichten! 

Je hebt niet voldoende controle.. En je hebt geen idee wat er gaat gebeuren met je budgetten. Vaak is het ook zo dat jouw berichten niet geoptimaliseerd zijn voor advertenties en op die manier heel onprofessioneel ogen. 

Je teksten en je foto’s zijn klaar en je weet dat boosten niet oké is, dus we gaan naar de volgende stap.

Het facebookpixel! 

Je kan dit makkelijk installeren en het staat erg goed uitgelegd op facebookadvertising hoe je dit precies moet doen. Maar het is echt een must! Als je je facebookpixel niet installeerd kan je je geld evengoed in de vuilbak gooien.

Daarna gaan we inplannen, hoeraaaaa! 

Het is belangrijk dat je de juiste doelstelling kiest. Wat wil je precies bereiken met je advertentie?

Wil je graag zoveel mogelijk mensen op je website? Dan kies je vb. voor verkeer.

Wil je dat mensen inschrijven voor een e-maillijst of een specifieke aankoop dan kies je voor conversies. (dit is diegene die ik het meest gebruik)

Wanneer je eerder op zoek bent naar potentiële klanten die reeds al op zoek waren naar een soort gelijkend bedrijf en interactie toonden dan kies je voor betrokkenheid.

Kies altijd de meest relevantie doelstelling!

Daarna ga je over naar het budget.. En daar gaat het nogal dikwijls eens fout.

Bepaal je budget dat je wil uitgeven aan de volledige campagne, dat kan per dag of per looptijd zijn.

Onthou steevast dat facebook werkt met een biedingsysteem. Als je te laag biedt voor je campagnes dan zal je minder bereik krijgen. Twijfel je? Begin dan met een budget van +-10€, al kan je al vanaf 5€ per dag een advertentie opzetten.

Daarna kan je je doelgroep gaan instellen, dit kan heel specifiek of héél breed. Afhankelijk wat je nodig hebt. Probeer te kiezen voor een doelgroep die niet te klein is. Een te kleine doelgroep wil zeggen dat zij je advertentie soms meerdere keren per dag gaan zien, dat zorgt voor frustraties. Zorg altijd dat jouw klant vooraan in je hoofd zit. De bedoeling is dat ze blij zijn met je advertentie, niet dat ze hem gaan wegklikken.

De volgende vraag die wordt gesteld is welke plaatsing je precies wilt. Je kan dan kiezen tussen automatisch plaatsen en specifieke plaatsing.

Ik kies hier steeds voor: IG & FB tijdslijnen en IG stories. De rest laat ik volledig weg.

facebook en instagram workshop fotografie cursus tips fotografie fotograeven TV

Mijn laatste tips voor vandaag:

1. Eén van de meest gemaakte fouten nl. 1 advertentie plaatsen is niet oké.

Het is nl. zo dat één advertentie niet genoeg is. Een afwisseling van foto’s en teksten, carrousel en video is ideaal. 

Jij hebt geen idee wat jouw potentiële klant aan het doen is op dat moment, misschien heeft hij/zij op dat moment geen zin om te lezen. Of heeft die net erg veel zin om te lezen op dat moment. 

Door verschillende ads op te zetten ga je kunnen uitsluiten welke niet werken.

Maar het is ook zo dat ij allemaal minstens 7x in aanmerking moeten komen met een brand voor we het vertrouwen. Dus de ideale manier om je geloofwaardigheid te vergroten is om verschillende advertenties te laten lopen en op die manier ook te gaan experimenteren met tekst en afbeeldingen. 

Bij de start van een campagne heb ik zelf meestal zo’n 9 advertenties lopen. na een week heb ik er nog zo’n zestal openstaan. 

2. Landingspagina: Je landingspagina moet in dezelfde lijn zijn met je advertentie, maak ze sterk. Niet te langdradig en duidelijk.

3. Advertenties zijn zoals leren rijden, zet elke maand een specifiek bedrag opzij en ga aan de slag, hoe meer ervaring je krijgt hoe betere advertenties je zal maken. 

Ben je helemaal klaar om ervoor te gaan en advertenties volledig onder de knie te krijgen?

Waarom werk ik niet met advertisers?

Ik heb reeds 4 jaar gewerkt met advertisers en specialisten, maar ik had steeds het gevoel dat dit niet voor honderd procent resultaten opleverde zoals ik dat wou.

Sinds ik zelf heel goed begrijp hoe advertenties werken, hoe ik mijn teksten kan opstellen en hoe ik mijn afbeeldingen plaats in combinatie van mijn doelgroepbepaling etc. merk ik dat ik nooit eerder zo'n goede resultaten gehad heb.

Ik ben overtuigd dat een marketeer dit werk voor je kan doen, maar alsnog heeft het weinig zin als je zelf niet goed op de hoogte bent van wat er speelt. Het is belangrijk dat jij weet wat je doelgroep drijft en hoe je dit precies aanpakt, want dit is niet alleen in advertising heel belangrijk, maar ook in de rest van je bedrijf.

Dit zijn lessen die je overal mee naartoe kan nemen en die je nog sterker maken in het runnen van je bedrijf.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *