logo

Als fotograaf door Australie (met kinderen)

fotograaf Australië kinderen

Reizen met kids – Australië

Waarom wij kozen voor Australië en Nieuw-Zeeland dit jaar:

Het was het allerlaatste jaar dat we konden reizen buiten de vakantieperiode.
Onze dochter wordt volgend jaar schoolplichtig en dan wordt alles net iets moeilijker.
Omdat januari in mijn business best rustig is zochten we iets dat de moeite was om te doen in deze periode: lees-geen koud seizoen.

Omdat het winter is in de grote vakantie in Australië kozen we automatisch voor deze, omdat dit anders de komende jaren onmogelijk zou worden om dat te doen.

Wij houden nl. helemaal niet van de kou.

Nieuw-Zeeland ligt daar zo dicht bij en omdat het onze laatste verre reis zou zijn buiten het seizoen, kozen we ervoor om er een maand bij te doen in Australië.
Het Crocodile Dundee in het Noorden is dan wel jammergenoeg niet toegankelijk in deze periode, dus kozen we voor de Zuid-Oostkust.

We kunnen later tijdens de vakantieperiode nog altijd terugkeren om het Noorden te ontdekken, dat wel overeenkomt met onze seizoenen.

AUSTRALIE

Waarom kozen we voor Zuid-Oost kust.

Het Noorden was geen optie, omwille van de veel voorkomende overstromingen en Tyfoons in deze periode. (niet zo’n leuke reisomstandigheden voor de kids of voor ons denk ik dan).

Midden Australië is heel mooi (en warm) maar de afstanden zijn veel groter. Onze kinderen zijn 3,5 en 5. Het voelt voor ons absoluut niet ok om onze kinderen en dag in de auto te laten zitten zonder enige afleiding tijdens de route.

De grootste hersenbreker was tussen West en Zuid-Oostkust. Uiteindelijk gingen we voor Sydney, omdat we dit toch ook wel graag wilden zien.

Al wil ik dolgraag nog teruggaan om ook de west-kust te ontdekken.

De reis naar Australie

24 uur vliegen is niet niets. Alles begint bij ons met het inplannen van de vlucht. We kozen een vlucht om +-14uur. Zodat de nacht en de vlucht zou samenvallen met hun biologisch slaapritme. De eerste vlucht duurde +-8 uren met een tussenstop in Dubai, op deze vlucht werd er niet geslapen, ze genoten van een filmpje en we speelden spelletjes. Rond 20 uur kwamen we aan in Dubai, waar we 4 uur wachtten op onze vlucht naar Adelaide, het heerlijke hier was dat we een speeltuin hadden net voor onze gate. De kinderen konden al hun energie kwijt op de trampolines en waren bekaf toen we op onze volgende vlucht belandden.

De tweede vlucht duurde zo’n 12 uur. Hier hebben ze bijna de gehele vlucht geslapen.

tips tijdens de vlucht:

Neem koptelefoontjes mee op de kinderen hun maat. Die grote vallen af en zitten helemaal niet comfortabel.

Wij nemen een grote handbage mee met allemaal lekkers (gezonde en iets minder gezonde koekjes, fruit, voldoende water dat we kopen na de controle, want op het vliegtuig zijn ze toch echt heel erg zuinig met dat water.).

Voldoende dingen om hen bezig te houden: ipad, schriftjes en stiftjes, een kleurboek, en kinderspelletjes (wij namen UNO mee- de kinderversie en nog wat leren-lezen kaartjes voor de oudste dochter).

Voor elk 1 knuffeltje om te slapen dat ze zelf mochten uitkiezen thuis.

Aankomen in Adelaide

Het was 20.30 toen we aankwamen in Adelaide, het lange aanschuiven bij de controles had ik zelf ietwat onderschat.

Om 22 uur+- kwamen we aan in onze B&B die we geboekt hadden via airbnb.

Dit was de goedkoopste manier om te overnachten, want de prijzen zijn niet mals voor een gezin van 4.

We verbleven in de buurt van het afhaalpunt van onze camper zodat we deze makkelijk konden ophalen de volgende dag.

Jetlag

Om 03.00uur werd ik wakker net zoals de twee kids iets later. Slapen zat er niet meer in, gelukkig kwam de iPad te hulp, want wij sliepen bij mensen thuis en wilden hen nog niet direct storen.

4 uur lang kinderen bezig houden in stilte is iets wat behoorlijk wat geduld vraagt.

Ze hebben overdag wat slaap ingehaald, de jetlag duurde een drietal dagen. Maar veel last hebben we er niet meer van gehad, buiten wat vermoeidheid overdag af en toe.

Victor Harbour

Adelaide sprak ons minder aan, we besloten om door te reizen naar Victor Harbour (+- 2 uur rijden uit Adelaide). Daar verbleven we in het Victor Harbour Beachfront Holiday Park. Een ietwat luxueuzere camping en ideaal om de jetlag te overbruggen. We zijn hier drie nachten gebleven. Op zich was dat voor ons 1 nacht te lang, maar je moest boeken per 3 nachten.

Victor Harbour is een gezellig stadje, er hangt een leuke sfeer. En het is echt niet zo druk, terwijl er toch veel beweging is.

We wandelden er via het strand naar de stad en namen de paardentram naar het eiland, dit is echt de moeite om te doen. Héél mooi!
Er was op dat moment ook een kermis, waar de kindjes elk een molentje mochten uitkiezen.

Verder deden we er ook een museum dat ging over walvissen. Ook dit is heel leuk voor de kindjes.

Dieren die we gezien hebben:

Pinguins, zeehonden, regenbooglori’s, kaketoe’s.

Onze opmerkingen:

Het was heel bewolkt toen wij gingen wandelen in Victor Harbour. Binnen de kortste keren was het ineens volle zon en wij waren niet ingesmeerd. Dag 2 verliep dus met een serieus verbrand vel. Het is dus belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Australië qua weersomstandigheden vrij veel schommelt. Het kan van 20 graden ineens naar 40graden gaan zonder dat je dat al te goed hebt beseft. Altijd zonnecrème bijhouden is de boodschap.

Coorong National Park

Na Victor harbour reisden we verder door naar Coorong. Dit was een 3,5 a 4 uur rijden. We stopten in elk dorpje tussendoor, er is nl. In elk dorp een speeltuin en openbare toiletten. Zo lijkt de rit minder lang voor de kindjes en kunnen ze eventuele frustraties van zich af spelen.

We verbleven op de campingsite Van Coorong National Park Camping op de Avocate site, vlak daarbij heb je de Pelicane site, beiden vind ik erg leuk voor kinderen en erg gelijkaardig omdat het zo dicht bij elkaar is.

Ook Mark Point stond op het lijstje om te doen, maar deze was helaas volzet.

Het meer was bijna helemaal opgedroogd, er hing een vieze rottende geur van alle dieren die waren achtergebleven op het droge. Ook als je in het meer stapte kwam er een zwarte walm boven. Maar ik vond het betoverend. Ik hield het van deze wondermooie plek. De pelikanen vlogen er in het wild rond en rustten op het meer. De kinderen vonden het “stinkie” water eigenlijk wel heerlijk. En speelden er in het rond.

Het was een unpowered site, dus we moesten wel voorzien dat de camper voorzien was van voldoende stroom zodat de frigo de nacht kon doorsteken. Het was heerlijk, er waren amper 6 andere campers in de buurt, dus het was lekker rustig. Echt in de natuur zonder toilet of enige elektriciteit.

Wanneer het donker werd was het iets minder aangenaam: veeeeeeel insecten we deden een poging om buiten te blijven zitten maar werden geteisterd door beestjes) dus we snelden ons nogal rap naar binnen :p. Maar de sterrenhemel zag eruit zoals ik die nooit eerder gezien had. Ik had spijt dat ik mezelf niet had voorzien van een statief om dit vast te leggen.

Eten buiten was verder ook wat oncomfortabeler, we hadden last van de “Australian wave” een typische benaming voor de hoeveelheid vliegen die er rondhangen in Australië en je die moet wegslaan.

Diertjes die we zagen: Pelikanen, arenden en een baardegaam.

De volgende ochtend moesten we helaas het natuurreservaat verlaten omwille van de fire hazard, het werd 44°c en iedereen werd weggestuurd omwille van het gevaar. We hadden anders de natuur nog wat verder ingedoken.

Tijden het rijden door Coorong zie je ook veel mooie zoutmeren, echt prachtig om te zien! En een beetje buitenaards.

Nacaroote

Na Coorong reden we verder naar Naracoote (+-2 uur rijden). Daar verbleven we in de BIG4: Halls gap Lakeside Tourist Park. Dit was vooral héél fijn omdat het 44°c was en er een groot zwembad lag naast de camping. Veel meer dan zwemmen konden we die dag niet doen met het warme weer.

Pas op: er zitten redelijk wat teken in het zand.

Dieren die we zagen: Kaketoe, kookaburra en een slang onder de weg. (geen idee welke soort)

Verder deden we de volgende ochtend ook wat grotten in de buurt (Naracoote Caves). Daar kan je de megafauna bezoeken die ze daar hebben ontdekt. Wij vonden dit uiteindelijk niet echt de moeite.

Maar het is wel leuk als tussenstop aangezien de rit erna best lang duurt.

The Grampians- National park

De rit hiernaartoe duurde een 2-3 tal uur.
Prachtige natuur! We bezochten een waterval die heel aangenaam was voor de kindjes: Mackenzie falls. Deze is slechts 650 meter stappen. De kids hebben er toen echt van genoten, nog dagen nadien vertelden ze hoe fijn ze de watervallen gevonden hebben.

We verbleven in Halls Gap Caravan Park, maar achteraf bekeken leek de Halls Gap Lake Tourist Park leuker geweest. Hoe dan ook! Zorg dat je voor het donker zeker gekampeerd staat. Er zijn ongelofelijk veel kangoeroes op deze plek En ze zijn heel afhankelijk geworden van de mensen daar. Helaas een gevolg van de typische toerist die de dieren voederen. Zorg dus dat je vuilbak niet meer buiten staat tijdens de nacht.

Dieren die we zagen: veel kangoeroes

Great Ocean road

De volgende dag reden we door via “The great ocean road”. We hadden het plan direct door te rijden naar Cape Otway, maar dat was te hoog gegrepen die dag. We stopten heel erg veel, de Great oceaan road is nogal famous voor zijn bekende uitzichten. De bordjes onder de baan tonen je waar er bezienswaardigheden zijn. Op zich heel mooi, al had ik er iets meer van verwacht. We stopten er op aanraden van een kennis bij een klein Strande “bay of islands”, als je dit bordje ziet staan, stop dan zeker even. Het is een klein idyllisch strandje dat zeker de moeite is om even uit te rusten. Alle toeristen rijden hier ook gewoon voorbij waardoor je er helemaal alleen zit uit te kijken op de prachtige kust.

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis

We reden een 3 tal uur en hadden geen camping op voorhand geboekt, achteraf bekeken was dat niet zo slim geweest. Alles was volzet en we hadden de populariteit van deze weg wat onderschat. Ik belde zo’n 10tal campings voor we ruimte vonden. En die camping was uiteindelijk niet echt om over naar huis te schrijven. Uiteindelijk bleven we nog een extra nacht omdat we allemaal een dagje rust nodig hadden van het vele rijden. En brachten die door op het strand.

fotograaf Australië reis

We zagen veel zeedieren, zeesterren, anemonen, krabjes, slakken enz. Omdat zowel in als mijn dochter het heerlijk vinden om tussen de rotsen op zoek te gaan naar kleine levende schatten uit de zee.

Cape Otway

De volgende dag reden we verder naar Cape Otway, we verbleven op een unpowered site op Cape Otway NP: Aire River east. Dit was zo’n 3 uur rijden.

Hier waren wel toiletten aanwezig maar verder niets.

Deze camping vond ik ook echt zalig! Over het algemeen zijn de verblijven in de Natuurparken op de unpowered sites het meest betoverend.

De koala’s zaten massaal in de bomen rond de camper. Het is echt heel moeilijk om er geen tegen te komen. Wees dus ook voorzichtig tijdens het rijden naar deze plek dat je er geen omver rijdt.
Luister zeker ook naar hun kreten. Ze zijn zo amusant om naar te luisteren..

Maar blijf er toch maar af, ze zijn niet zo tam als ze lijken 😉

Uiteindelijk zijn we daar niet lang gebleven, die nacht en die ochtend bleef het maar gieten en we hadden er weinig zin in om op die manier te gaan wandelen. Onze was die netjes hing te drogen was ook natter dan hoe die uit de wasmachine was gekomen 😀

Gelukkig hadden we de avond ervoor nog een avondwandeling gedaan.

Bright

Deze rit was een 4tal uren rijden.

We konden in Melbourne stoppen, maar omdat we meer voor de natuur zijn en Melbourne ons minder aansprak zijn we gewoon doorgereden naar Bright. Daar konden we overnachten bij een kennis, waar de kindjes konden spelen met leeftijdsgenootjes.

Bright is echt een leuk stadje, je hebt er een park met een rivier. Je kan er besjes gaan plukken op de fruitboerderijen.

Ga eens langs bij de toeristinformation om te kijken wat er allemaal te vinden is.

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis 394A5141 fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis

Tumut

Uit Bright zijn we naar Tumut gereden, dit was een 2-3 uur rijden. Daar bezochten we het toerist information point om te kijken wat er allemaal te doen was. Uiteindelijk deden we een leuke wandeling langs de rivier en bezochten we het naaldbos.

Het was de bedoeling om door te rijden naar Yarrangobilly caves, maar we reden hopeloos verkeerd door de bossen. En moesten uiteindelijk overnachten in Tumut.

tip: Wanneer je gps je offroad stuurt en het zijn te zanderige baantjes, dan is er iets verkeerd. Uiteindelijk kom je op een doodlopend punt en mag je helemaal terugkeren.

Diertjes die we zagen: Vos, arenden, enkele egels.

Op weg naar Yarrangobilly namen we pauze aan een prachtig meer. Je kan het niet missen!

Yarrangobilly

Een 2 a 3 tal uurtjes rijden vanuit Tumut. En heerlijk! Zeker aan te raden!

Boek de dag op voorhand al je gids naar de grotten, want anders kan je soms pas later op die dag gaan.

De grotten zijn prachtig! De Jillabenan Cave is de interessantste om te doen met kleine kindjes. Deze duurt net lang genoeg. En de gidsen zijn heel goed!

Je kan ook zelf in enkele grotten op onderzoek, maar dat hebben wij niet gedaan.

Verder heb je ook een Rivier die rond de 28°c is. (pas op veel bijen bij het water).

Je hebt enkele prachtige sites waar je unpowered kan staan in de buurt.

Je kiest tussen Yarrangobilly Village Campground (waar wij stonden omdat het dicht bij de grotten was), Three Miles dam, Coolemans Mountain Campground (dicht bij de Blue Waterholes, wat ook echt mooi is).

Daar hebben we ongelofelijk veel wilde paarden gezien, maar ook kangoeroes. Ze kwamen beiden op de campground grazen.

oja: ’s nachts is het hier koud!

fotograaf Australië reis

De volgende dag wilden we verder rijden naar Canberra, omdat er daar een leuk museum was en een ideale tussenstop om door te rijden naar Syndey! Echter sloeg het  “noodlot” ons weer toe en reden we ongelofelijk verkeerd. Wat je ook doet! Volg de “Long Plain Road” niet tot het einde! Op onze gps stond er dat we op deze manier naar Canberra zouden geraken niets was minder waar en na 2 uur rijden liep de weg dood. Het was erg offroad, er waren door de bulten al wat glazen en borden gesneuveld in de kast. Ondertussen werd het bijna donker, wat betekend dat je niet kan verder rijden. Zeker niet op zo’n weggetje en met zoveel wilde dieren. Onze stroom was zo goed als op door het wildkamperen. We hadden geen water nog eten meer omdat we boodschappen zouden doen bij onze volgende stop. Er was geen ontvangst, dus bij problemen zouden we niemand kunnen bereieken. En als klap op de vuurpijl hadden we ook bijna geen benzine meer.

Living on the edge was op dat moment een understatement en we moesten even onze frustratie doorslikken dat ons dit een tweede keer op rij overkwam.

In andere omstandigheden hadden we onze camper gewoon neergezet en een nachtje in de natuur doorgebracht.

We reden de rit helemaal terug. Op weg naar Camberra en er waren op de kaart benzinestations te zien op Cooma. Een dorpje daar tussenin.

Na 3 gesloten benzinestations tegen te komen (het is niet zoals bij ons dat je op elk moment van de dag kan tanken) vonden we uiteindelijk nog een tankstation dat bemand was en een supermarktje waar we wat eten konden kopen. Achteraf bekeken was het wel een fijn avontuur!

We besloten te overnachten in Cooma en besloten Canberra over te slaan omdat ik een zakelijke afspraak had in Syndey de dag erna en ik deze niet kon missen.

Sydney

Na 7 uur rijden kwamen we aan in Sydney. We boekten een 4tal nachten in de Lane Cove Campground.

Een heerlijke camping die eigenlijk ook een pak minder duur was dan de vorige powered campsites die we bezochten.

Het eerste wat de kinderen deden bij aankomst was rechtstreeks in de bomen klimmen op zoek naar de rainbowloreki’s. Die vrij tam waren en dus echt tot op je hoofd kwamen geklommen.

fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis fotograaf Australië reis

Al kregen ze hier en daar een kleine beet, waarna de kindjes huilend bij ons kwamen gelopen 😀

Verder hebben ze er geen trauma’s aan overgehouden.

Je had een klein weggetje achterin de camping waar je in het natuurreservaat kon gaan wandelen.

Zo kon je even ontsnappen aan de stadsdrukte en gewoon de bossen in gaan.

fotograaf Australië reis

Sydney heeft echt veel te bieden, Er is de drukke stad, ongelofelijk veel strandjes (drukke en rustige). De bossen.. Je kan echt elke dag iets totaal anders doen.

De weg is echt druk, een copiloot is geen overbodige luxe. Verder neem je indien mogelijk beter de trein, bus en ferry. Je bent hoe dan ook even onderweg om iets te gaan doen.

fotograaf Australië reisDe strandjes die wij deden:

Shark Beach: deze vonden we heerlijk, het was rustig er was veel schaduw, er waren prachtige bomen rond deze plek en er zat een aangenaam windje.

Manly Beach: Deze deden we omdat we vooral de langste ferry tocht wilden doen en zo de stad vanop het water konden bewonderen. De rit duurt zo’n 20 minuten met de ferry.

Het strand zelf zijn we niet zo lang gebleven, de kinderen waren al redelijk moe van de gehele dag te wandelen en we vertrokken na een klein uurtje terug huiswaarts. Alleen voor het strand zouden wij er alvast niet heen gaan. Het is de rit op zich die leuk is.

fotograaf Australië reis

Coogee beach: Deze werd ons aangeraden door iemand die in Sydney woonde. In werkelijkheid leek het een beetje op het Oostende van Sydney. Toch vonden de kinderen de golven heerlijk en zijn we er de gehele dag gebleven. We kregen de kids niet meer uit het water.

Rose bay: Hier kan je de watervliegtuigjes zien opstijgen. Leuk voor de kindjes! In het park vind je ook een leuke speeltuin. En nog ietsje verder kan je genieten op het strandje (heeft geen naam). Er zijn veel Thaise restaurantjes in de buurt. Wij haalden af en aten het op in het park! mmhhh!

fotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reis

We trokken ook een dagje de stad in naar de Opera House, omdat je dit toch even moet bezocht hebben op je weg naar Sydney. Ik vond haar heel mooi! Ondanks dat ze niet het imposantste gebouw is in Sydney is ze wel het meest sierlijke met haar mooie golvingen.

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis

Het Aquarium: Ikzelf was niet echt onder de indruk van het aquarium. Misschien door mijn voorliefde van aquaria en mijn kennis ervan. Ik vind vb. Het aquarium in Cap Gris Nez (naussicaa) veel interessanter om te doen dat dit. En de prijs is best hoog (119$ voor drie personen aangezien we voor de jongste niet hoefden te betalen). Voor de kindjes echter zijn zo’n dingen altijd wel leuk om te doen.

fotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reis

Eigenlijk waren we van plan om ook nog te stoppen aan het Power House, het schijnt daar leuk te zijn voor de kindjes. Maar tijdens het reizen hebben we het uiteindelijk over het hoofd gezien en na 4 dagen Sydney bosloten we verder te trekken.

Ook de Blue Mountains besloten we over te slaan. Het leek iets wat iedereen deed en we zagen voor ons een mooi landschap overspoeld door massa’s toeristen, op de één of andere manier sprak ons dat minder aan.

Dieren die we zagen: Possums, veel verschillende soorten vogels zoals Loreki’s, kaketoe’s, Australische kalkoenen. (voor die laatste let je best op dat je geen eten onbewaakt op tafel laat staan, anders gaan ze er mee aan de haal).

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis
Port Stephens

We namen een kleine tussenstop op ene half uurtje van Sydney in het Reptile Park, ik vind deze een echte aanrader voor de kinderen. Het is zo’n 99$ voor een gezin, maar het was echt heel interessant, een leuke tussenstop op de weg. Je leert er over de lokale spinnen en ziet er een pak slangen enz. Ik kan alleen maar zeggen dat wij hier echt van genoten.

fotograaf Australië reis

Dan reden we door naar Port Stephens dat zo’n 2.30 uur ligt van Sydney.

We kwamen best laat aan waardoor we niet veel meer konden doen dan een strandwandeling.

We verbleven in Bays Holiday Park, ze waren daar heel vriendelijk en gaven met plezier uitleg over de buurt. De volgende dag besloten we om te gaan sandsurfen.

Als ik één tip kan geven is het wel dat je zo vroeg mogelijk moet vertrekken om te gaan sandsurfen. Tijdens de week kan dit al vanaf 9 uur. Op zondagen vanaf 9.30 uur.

Het zand warmt heel snel op en tegen de middag is het eigenlijk gewoon niet meer aangenaam.

Het is ook echt heel vermoeiend. Het was bij ons zo’n 40°c in de duinen en dan puf je echt wat af bij zo’n inspanningen. Onze jongste van 3,5 jaar had na 3 ritjes naar beneden en het beklimmen van de berg geen energie meer. Dus maakte hij maar wat zandkastelen in de schaduw aan de tent.

Wij waren heel tevreden over sanddunessafaris.com.au zij zorgen ervoor dat de groepjes klein blijven. En ze waren super vriendelijk! Verder zorgen ze ook voor water op de locatie (opdat moment alleszins) zodat je niet uitdroogt.
Voor ons gezin kwam dit op 55$.

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis

Hoe dan ook was het die dag echt heet, ik denk dat we 42°c haalden die dag en eigenlijk was alles te lastig om te doen vanaf de middag.

In Port Stephens kan je ook fietsen huren, wij deden dit niet maar lijkt wel leuk om te doen.

Ook heb je een dierenpark in de buurt. Maar omdat we net de dag ervoor kozen voor het reptiel park beslisten we dit over te slaan.

Barrington Tops

We besloten landinwaarts te gaan omdat we nog meer dan voldoende strand zouden gaan zien. Een beetje wildernis doet altijd deugd. Barrington tops was een 2tal uur rijden van Port Stephens.

We reden naar Devils hole om daar te kamperen. Zorg dat je cash meehebt om te betalen. Er staat nl. Enkel een paal waar je geld in moet steken in een enveloppe en deze moet deponeren.

Voor ons kwam dit op een 12 dollar.

Zorg dat je nog voor je Barrington Tops binnenrijdt een infopunt hebt bezocht voor de juiste wandelparcours enz. Dit omdat het heel onduidelijk is welke de wandelroutes zijn.

We deden er een lange wandeling en zagen veel hagedissen en vogels.

Ondanks dat er naar onze mening weinig te zien is hebben de kinderen zich rot geamuseerd en zagen er echt potzwart uit.

We waren de enige mensen op de camping en misschien had de bosbrand aan de overkant van deze site er iets mee te maken. We beslistten om een kampvuurtje te maken, achteraf gezien echt absoluut geen goed idee, we hadden niet gezien dat er een fire ban was. Daar staan heuse boetes op (en je doet het ook gewoon niet).. Gelukkig deelden enkele passanten mee dat dit niet zo’n goed idee was (oeps)
De volgende dag reden we verder omwille van de slechte map met wandelroutes waar eigenlijk niemand aan uit kon.

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis

Sealrocks

We reden door naar Sealrocks en waren van plan om op de camping aan het strand te verblijven, helaas was deze helemaal volboekt en was het er vrij druk. (dat laatste stoorde helemaal niet en het strand was groot genoeg om je alleen op aarde te wanen.)

Er was een erg mooie wandeling naar de vuurtoren, die viel ook heel goed mee. Een kleine kilometer wandelen. De kindjes waren ietwat teleurgesteld dat ze niet in de vuurtoren zelf konden. Maar dat was nogal logisch dat zoiets niet kon :).

Heel mooi uitzicht!

Op het strand vind je tussen de rotsen heel wat zeeschatten. Grote schelpen! De kinderen vonden het schattenzoeken heerlijk. (en ik ook)

We besloten omwille van de volzette camping onze trip die we de volgende dag hadden ingepland al door te zetten.

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis

We reden verder naar Crowdy Bay.

Crowdy Bay

Deze vroeg van ons een 1.30 uur rijden.

Een leeg strand, heel fijn om te zitten al was er toen best veel wind. (wat ietwat onaangenaam was omdat het zand soms sneed tegen de huid). Toch hebben we er redelijk lang vertoefd! Er zaten wel wat blue bottels in het water (Portugees oorlogsschip). Maar we hebben er ons toen niet veel van aangetrokken en hebben er ook geen last van gehad.
Je kan er kamperen aan het strand. Je betaald eerst je fee in diamondhead Camping en dan kan je gaan opstellen. Diamond Head was ons veel te druk dus besloten we op Indian Head te kamperen. Daar heb je toiletten en een douche met koud water. (niet drinkbaar)

Heerlijk plekje! We zagen er verschillende varanen, Koukaburra’s, veel kangoeroe’s die echt best dicht kwamen. Al kom je beter niet te dicht (onze zoon kreeg een serieuze grom van mama kangoeroe en hij was daar best van aangedaan).

We probeerden een wandeling te doen met de kinderen, maar Ben was te moe van de gehele dag al zoveel te spelen. Na 100 meter keerden we terug naar de camper.

Op zich zijn de wandelroutes daar ook niet zo interessant voor kinderen, de routes zijn 4-5km lang en dat halen de onze niet.

fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reis fotograaf Australië reisfotograaf Australië reis

Hat Head

De volgende ochtend reden we door naar Trail Bay met als tussenstop Hat Head.

Je komt er toe op een hele drukke camping, Gelukkig vertelde onze ervaring dat ondanks het best druk kan zijn, het helemaal niet zo druk oogt eens je op je plek van bestemming komt.

De reden dat we stopten bij Hat Head was omdat je een idyllisch plekje hebt waar de Rivier uitmondt in de Oceaan.

Er zaten best weinig mensen en er zat niemand in het water, wat op zich best vreemd was.

Ineens hoorde ik een papa praten tegen zijn kindjes over beestjes in het water.

Omdat ik mijn nieuwsgierigheid niet kon bedwingen vroeg ik even hoe het zat. En gelukkig maar!

Er werden ongelofelijk veel blue bottles (Portugees oorlogsschip) meegevoerd met de stroming. Er waren al heel wat kindjes gestoken door deze rotzakjes en daardoor durfden er geen kindjes meer het water in.

Wij hadden dus wel wat pech, want hoe idyllisch het ook is, als je niet in het water kan is het toch maar balen.

We hebben er even op het strand vertoeft, maar de kindjes hadden het er snel gezien.

We reden verder…

Trial Bay (south west rocks)

Hier hebben we eigenlijk gewoon de toerist uitgehangen. We hadden nogal veel gereden de laatste dagen en de kids hadden echt een break nodig.

Eerst was het de bedoeling om naar het strand te gaan maar omdat de frigo het begon te begeven van het unpowered kamperen gingen we eerst naar de camping. We kozen voor een BIG4 sunshine South west rocks. Dit was naar ons mening enorm duur (129$), maar de kinderen konden op deze manier even uitblazen.

Er was een fantastisch zwembad en veel kinderanimatie.

Uiteindelijk hebben we een gehele dag in het zwembad gezeten en de volgende morgen ook.
Het was dan wel veel geld, maar het was een welkome verfrissing voor de kids :)

Bellingen – Dorrigo National Park

We hadden veel positieve dingen gelezen over Bellingen dat zelf werd omschreven als “the land of milk and honey”. Wij ervaarden dit niet echt op deze manier en ons sprak het wat minder aan. Al was het op zich wel een gezellig dorpje met mooie gebouwen.

fotograaf Australië reis

We gingen naar de Never Never Creek, wat niet echt zwembaar was ondanks de berichten op google. Er zijn veel mooiere meertjes te zien dan dit op andere plekken.
We waren van plan the waterfall Way te doen door Dorrigo en zo door te rijden naar Byron Bay. Maar het was zo hard aan het regenen dat we er mee gestopt zijn na Dagar Waterfall en teruggereden zijn via Bellingen. Het lijkt misschien flauw om ons zo door de regen te laten doen, maar met 2 kids de gietende regen doorwandelen is niet ideaal en we wisten dat het uit de bergen mooi weer was.

Op zich is deze weg echt een aanrader, heel mooi uitzicht! En enorm mooie watervallen.

We wilden doorrijden naar Byron Bay, maar dat was niet te doen. We stopten in Coffs Harbour om te overnachten.

We zagen in deze regio vliegende vossen tijdens zonsondergang! Heerlijk om te zien.

Coffs Harbour

Vreselijke stad, de Costa Del Sol van Australië zeiden we grappend. Er hing een macho gehalte dat ons echt niet aansprak. We verbleven in Park beach Holiday Park. Ze hadden een leuke speeltuin voor de kindjes en waren erg vriendelijk. We gingen bowlen met de kindjes de buurt. En vertrokken ’s morgens al vroeg naar Byron Bay.

Byron Bay

Byron Bay is zo’n 45 minuten van Coffs harbour. We kwamen al redelijk vroeg aan en besloten 2 dagen te blijven. Het waren onze 2 laatste dagen voor ons vertrek naar Nieuw Zeeland en onze vertrekstad Brisbane sprak ons niet genoeg aan om het te ontdekken. Byron Bay is echt heel gezellig. Heel lekkere restaurantjes en een fijne sfeer. Een idyllisch strandje en een kleine speeltuin in de buurt. (niet op de camping) We verbleven op First Sun Holiday Park, hier was geen speeltuin, wel lag het aan het strand en in het midden van het centrum. Heel toegangkelijk dus met de kinderen.

Je hebt enkele leuke uitstappen, maar de kindjes waren voor de meeste te klein helaas.

We bleven dus gewoon rondhangen, op het strand in de speeltuin.

De laatste dagen hadden we redelijk wat regen dus we gingen deden geen al te grote inspanningen.

Je hebt een hele leuke boerderij in de buurt. The blue ducks, zeker de moeite om eens met de kindjes héén te gaan. Het eten is er best lekker en je hebt er een speeltuintje, enkele boerderijdieren, een leuk souvenierwinkeltje en een heerlijke boomgaard.

diertjes: Veel Ibis, Australische kalkoenen en enkele krabben.

Brisbane

We hebben Brisbane niet echt bezocht, wel zijn we voor we naar de luchthaven wat gaan rondhangen in het park van South Bank, ideaal om onze laatste tijd in Australie “te doden”. Je hebt er een leuke speeltuin en een openbaar zwembad. Openbare toiletten en je kan er iets eten en drinken.

We bleven hier enkele uren voor we onze vlucht moesten halen naar Nieuw-Zeeland.

Tips

1. Een Australisch nummer:

Ik ben nogal afhankelijk van mijn telefoon omdat mijn business stilstaat als ik niet kan reageren enz. Ik moet steeds sociaal aanwezig blijven. Het eerste wat ik dus deed was een Australische kaart aanschaffen met daarbij voldoende GB zodat ik mijn foto’s kon blijven updaten enz. Op de website. Ik koos voor VODAFONE. Je krijgt redelijk wat GB en dat was voor mij het voornamelijkste, je kon hiermee wel enkel nationale gesprekken uitvoeren. Dit is wel interessant want voor sommige uitstapjes en Campings wil je echt wel even kunnen bellen.

2. WikiCamps:

Een lifesaver! Heel praktisch om te gebruiken om campings in de buurt te vinden (of hostels enz). Je kan makkelijk zoeken, comments bekijken en de prijs checken. Voor ons onmisbaar geweest deze reis.

3. Maps.me:

Een GPS huren is echt onbetaalbaar. Dit is een offline kaart, je moet enkel binnen elke provincie de kaart even downloaden. Maar dat is het dan! En dat valt echt heel goed mee (wij moesten het denk ik 3a 4x doen de gehele maand.

Hij maakt soms wel eens een foutje op echt afgelegen plekken: Lees Tumut en Yarrangobilly, maar voor de rest was hij echt super!

4. ’s Nachts niet rijden:

Kangoeroe’s worden aangetrokken door het licht, de kans dat je één aanrijdt is bijzonder groot en je zal niet kunnen verderrijden. Ook zijn er op sommige delen echt geen service voor een lange tijd. Waardoor ik niet héél zeker ben hoe je de juiste instanties op dat moment snel aan de lijn krijgt.

5. Luxeproducten:

Ik vind Australië persoonlijk erg duur, maar de luxeproducten nog duurder. We hadden best gepeperde rekeningen als we buitenkwamen uit de supermarkt. Maar als je gaat voor een alcoholisch drankje of sigaretten dan ben je echt een fortuin kwijt. Voor 2 pakjes sigaretten kwam het vb. op 65 dollar. Ik heb er dan ook maar 2 gerookt op de gehele maand 😀

6. Speculoospasta:

Speculoospasta kan je niet verkrijgen in Australië, als je kinderen hier echt verzot op zijn (zoals de mijne) dan is het een idee om een grote pot mee te nemen.

7. Op het vliegtuig met kids:

– Neem voldoende water mee die je aankoopt na de douane controles. Ze zijn op het vliegtuig echt te zuinig met water en de kinderen hadden hier anders veel last van gehad.

– Ze krijgen echt vreselijek dingen voorgeschoteld om te eten. Een mars, bounty e.a snoep overheerstte hun bord samen met wat wansmakelijke balletjes in tomatensaus. Omdat snelle suikers in combinatie met 24 uur stilzitten niet interessant is voor een kind van 3,5 en 5. (en eigenlijk toucourt niet- ik denk niet dat ze al ooit een mars gegeten hebben).

– een kinderkoptelefoon is handig, de koptelefoons die je krijgt op de vlucht zijn veel te groot en niet aangenaam voor de kinderen.

8. Speeltuinen:

Overal in Australië zijn speeltuinen en openbare toiletten, heerlijk als je lange afstanden moet doen en even wil uitrusten.

9. Tripadvisor:

Eigenlijk is deze app overal ter wereld handig natuurlijk. Maar ik ben altidj blij om deze bij de hand te hebben. Hij laat je wete nwaar de beste restaurants zijn, of bepaalde uitstapjes de moeite zijn, hotels ok zijn enz.

10. Pancake Mix:

Het klinkt ongelofelijk stom, maar deze was heeeerlijk! Je koopt een kleine bidon kant en klare mix, je moet er enkel nog water bijdoen en schudden. De kindjes vonden het heerlijk! En het is in de openbare keukens heel makkelijk klaar te maken op de kookplaten.

11. information Centre:

In elk dorp heb je één. Stop even en vraag wat uitleg, zo kom je de leukste dingen te weten om te doen met de kids e.a

12. Hoogseizoen:

Campings die je echt aanspreken boek je best op voorhand in het hoogseizoen.  Al hebben wij dat eigenlijk bijna niet gedaan, behalve de eerste week om alles op het gemak te kunnen ontdekken.

13. Wifi:

Kan je vergeten in Australië: gratis Wifi is zo goed als onbestaand of suckt big time.

14. Campervan:

Wij namen die van Apollo (een klein model voor 4 personen). Het is echt heel klein. Maar goed te doen als het mooi weer is. Zo’n dingen zijn echt duur. Je hebt er ook van Britz, Maui, Mighty, Juicy enz. Je kijkt best even zelf welke het best bij jou past. Er zijn zoveel openbare toiletten dat wij het overbodig vonden om een model te nemen met toilet en douche.

Verder boek je die best goed op voorhand (net zoals je vlucht), de prijzen stijgen naar mate het aanbod afneemt.

Er komen nog best wat extra onverwachte kosten bij eens je in het kantoor zit (zo’n 500 dollar).

Het links rijden went wel, je steekt echter wel nog zo’n 2 weken je ruitenwissers aan i.p.v je pinkers.

Wij vonden het jammer dat we geen zonnescherm hadden gekozen bij de kleine campervan. Het was toch we lbest warm en hadden niet altijd schaduw.

15. Ipad en Netflix:

Wij downloadden voldoende filmpjes voor de kindjes op Netflix, zodat ze hun favoriete Nederlandstalige filmpjes konden bekijken. Deze blijven jammergenoeg niet zo lang geldig. Tegen het einde van de maand waren ze allemaal verlopen.

Verder namen we wat kleine gezelschapspelletjes mee en wat stiftjes en kleurboekjes. Op zich speelden ze meestal buiten, we hadden maar 1 dag slecht weer in Australië.

fotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reis fotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reisfotograaf Australië reis

3 thoughts on “Als fotograaf door Australie (met kinderen)”

1. Via via, ben ik terecht gekomen op deze blog. Het is geweldig om jullie ervaringen te lezen. Wij trokken er een jaar geleden rond, met 2 kinderen van bijna 3 en 5 (ook de laatste reis buiten de schoolvakanties). Onze jongste spreekt nog steeds over onze maanden ginder (en ze wilt ook onmiddellijk terug)!! Wij hunkeren naar onze volgende trip, met de vuile voeten volop in de natuur… Als gezin het beste wat we konden/kunnen doen. Geniet van het avontuur (wat niet altijd hetzelfde is als vakantie :-) ). Gr, J,I,j&t