logo

Fotograeven TV: 4 manieren om je fotografie bedrijf uit de grond te stampen

Het onderwerp van vandaag is:

Hoe vind je klanten als de nood het hoogst is.

Elke maandag om 15 uur is het zo ver op de Facebookpagina! Dan kan je Live meevolgen met het topic van de week!

Om dit topic te kunnen bespreken moet ik het ook even over mezelf hebben..

Want nee, ik spreek niet uit een plaats van ‘makkelijk spreken’.. Want ik heb niet makkelijk spreken.
Toen ik voltijds zelfstandig werd als fotograaf was dat uit noodzaak.

1. Omdat ik teveel werk had als fotograaf om het te combineren in hoofdberoep (maar heel seizoensgebonden, dus nu ook niet genoeg om van te leven.

2. Omdat ik in een negatieve spiraal zat op mijn hoofdjob waar ik niet meer zou uitgeraken.

Maar we hadden het met mijn hoofdjob al heel moeilijk om rond te komen:

We hadden nl. dat jaar een huis gekocht.. Waar we eigenlijk ook niet genoeg geld voor hadden gehad maar we wilden toch echt een eigen plaats. Het huren zat ons echt tot hier en de onzekerheid die daarbij hoorde ook.

Dus we verkochten alles wat we niet echt helemaal nodig hadden. Ons gehele inboedeltje. Ons huis dat e kochten was toch kleiner dan ons huurhuis dus we hadden dat allemaal echt niet van doen.

Maar dus, door zulke drastische stappen te ondernemen is ons dat gelukt! Een eigen huis kopen.

Echter kwamen we moeilijk rond en de laatste week van de maand, dat was altijd spannend.

Maar het lukte! Het lukte net!

En toen werd ik ziek. Ik kreeg een burn-out en ik zou nooit nog van plan zijn terug te keren naar mijn job in loondienst.
Maar hoe doe je dat als je eigenlijk nog maar net startte? En dan nog op een laag pitje qua energie!

  1. ik had geen energie dus ik kon geen portfolio verder opbouwen. Al had ik er wel genoeg. Maar zelfs voor ik dit had maakte ik alleen gebruikt van beelden van mijn eigen kinderen.
    Dus ik focuste me vooral op wat ik wel kon, waar ik wel energie uithaalde. Dus ik liet een hele hoop flyers maken en posters, veel posters. Ik wist nl. dat op het moment dat ik me beter zou gaan voelen ik geen vangnet zou hebben.

Dus ik ging voor naamsbekendheid volop! Ik nam de fiets, en bracht overal flyers rond en vroeg aan vrienden en familie om posters omhoog te hangen. 

Facebook vond ik behoorlijk eng, daar ben ik pas later goed mee aan de slag gegaan. En ik had een suckie, suckie website en nul verstand van hoe het dan wel moest (ik dacht nl dat een website esthetisch zou moeten zijn.

Herkenbaar? :)

Wie de blog las van gisteren weet dat ongeveer al. Maar ik wil echt dat je bewust bent, dat ondanks je dat na verloop van tijd zeker niet meer nodig hebt en ik dit enkel zou aanraden wanneer je echt iets moet opbouwen. Dit echt werkt! Maar het moet aanwezig zijn, ze moeten je naam letterlijk 7 keer voorbij zien komen voor ze je echt gaan opmerken, en dat is geen fabeltje. Dus je gaat voluit.

ik vond dat ontspannend met de flyertjes rond rijden. Ik maakte dan de dag op voorhand lijstje met alle winkels die ik zou contacteren en welke vrienden of familie een raam hadden dat zichtbaar was. 

Tip! zet nooit je prijzen op je flyers! Want na 5 jaar zijn sommigen van mij nog steeds in omloop heb ik gemerkt! ;) 

2. Durf spontaan te solliciteren bij bedrijven maar durf ook echt mensen te contacteren voor leuke samenwerkingen. 

Echter houdt niemand van een koude pitch. Echt niemand > herken je dat als je mails in je mailbox krijgt en je hebt nul komma nul connectie met wat er in de mail staat? Wel dat doe jij als je een koude pitch gaat doen. 

Er moet een reden zijn waarom je die persoon gaat contacteren. En niemand houdt van hopeloze opdringerige verkopers. Dus doe het oprecht en soms krijg je een nee en soms krijg je een ja! 

Maar je kan hier zoveel uit leren. Uit elke nee haal je iets! Al is het dan geen werk, je gaat nadenken over hoe je het de volgende keer beter kan doen, wat je beter niet had gezegd en wat je beter wel had gezegd en de volgende keer krijg je misschien een ja. 

Kan je dat een beetje zien? Of heb je daar nog een vraag rond? Vraag het gerust onderaan deze blog. 

Ik heb ondertussen geleerd dat niet elke NEE echt nee is, soms is het nu niet het moment. Of hebben ze twijfels.. Of is het nog iets anders, neem nooit genoegen met nee, als je durft. vraag waarom de reden. Wie weet is een andere overeenkomst wel een oplossing. 

Click here to subscribe

3.Durf geld uit geven dat je op het eerste zicht niet hebt. 

Dit is de regel waar ik het meest discussies over heb. Ja, ik investeer heel doelbewust en ik neem geen risico’s. Toch is mijn omgeving het daar niet mee eens.

Als ik weet dat ik op een beurs 1500 euro zal uitgeven en ik weet dat ik daar 1 huwelijk maar moet uithalen om deze kost op te halen? Dan doe ik dat, want 1 huwelijk is peanuts! Maar niet alleen dat! (ondertussen niet meer, maar toen wel) Hetzelfde met workshops, als ik het gevoel heb dat dit ervoor kan zorgen dat mijn kennis groter wordt op korte termijn en ik heb het geld niet, dan zal ik alsnog investeren want ik weet dat ik het direct zal terugverdienen met de extra kennis. Dan heb ik het natuurlijk niet over workshops waar je leert hoe je toestel in elkaar zit, daarmee ga je minder op snelle termijn gaan terugverdienen. Maar workshops die je inzichten vergroten, ja zeker en vast! Daarom geef ik ook bijna alleen dat soort workshops, omdat ik kies voor kennis die je zo terugverdient. 

4. Praat er over!

Met iedereen, praat over wat je doet.. En cijfer jezelf niet weg. 

Ken je dat wanneer je zegt in begin “Ja maar ik ben nog maar een beginner hoor.”

Dat bescheiden stemmetje? Dat beleefde stemmetje? Dat haalt je geloofwaardigheid naar beneden. Want als jij niet in jezelf gelooft waarom zouden anderen dat dan wel doen? 

De andere tips kan je lezen op de blog van gisteren! :)

Maar heb je nog vragen? Smijt ze hier gerust naar mijn hoofd hieronder, ik antwoord ze met plezier! 

 

 

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *