Overzicht nieuwsberichten

Een online workshop maken, hoe begin je daar aan?

Online workshops zijn een uitstekende manier om kennis met je klanten te delen. Bovendien kunnen die in coronatijden je live workshops vervangen. Toch mogen we niet vergeten dat de organisatie van een online workshop een heel andere aanpak vraagt.

Leerexpert Petra Wamanya kent intussen alle kneepjes om je online workshops nog succesvoller te maken. Tijdens deze podcast geeft ze alle do’s en don’ts mee. In deze blog geef ik je de belangrijkste leerlessen op een presenteerblaadje. Via de tijdsaanduiding kun je de stukken waar je meer over wil weten ook nog even beluisteren. Handig toch?

Hoe breng je je business van offline 2 online?

Ik leg het je graag uit:

3:00 Voor de ondernemers die nog aan de zin van een online workshop twijfelen: wat zijn de belangrijkste redenen om hiermee aan de slag te gaan?

“Veel ondernemers vinden het prettig om hun kennis één op één te delen. Het probleem is dat je maar een beperkt aantal uren per dag hebt. Naarmate je bedrijf groeit, zal je merken dat je tijd en energie steeds sneller op raakt. Een online workshop of training laat je toe om in één klap veel meer mensen tegelijk te bereiken.”

5:00 “Een ander voordeel is dat je online workshops vlot kan spreiden over de tijd. Zes workshops van één uur over drie weken bijvoorbeeld. Als je dezelfde inhoud live wil aanbieden, heb je al snel de neiging om er een lesdag van zes uur van te maken. Zo hoeven mensen zich niet telkens voor één uur naar de locatie te verplaatsen. Maar iedereen die al workshops van een volledige dag heeft gevolgd, weet dat het aan het einde van de dag knap lastig wordt om je nog concentreren. Er zal dan ook minder blijven hangen.”

“Als je werkt met een reeks korte workshops, laat je klanten bovendien toe om na elke workshop meteen te implementeren wat ze net hebben geleerd. Je kunt ook gemakkelijk de workshop nog eens herbekijken als je nog eens iets opnieuw wil zien of horen. Met andere woorden, je kunt er gemakkelijk je eigen tempo aan geven.”

6:50 Wat is nu de grootste valkuil als je overstapt van live naar online workshops?

“Een keerzijde van de medaille is dat je niet hoort of ziet wat er gebeurt aan de andere kant van de lijn. Letten de deelnemers goed op of rennen ze er snel doorheen? Misschien zijn ze intussen zelfs bezig met hun kinderen. In dat geval is de kans groot dat je workshop zijn doel voorbijschiet.”

7:50 Maar hoe kun je dat voorkomen?

“Wat ik aanraad, is om voor elke workshop een ‘handleiding’ mee te geven. Maak duidelijk hoeveel tijd deelnemers voor de workshop moet uittrekken, net zoals je doet bij een live workshop. Als mensen rekenen op een uur en je workshop duurt uiteindelijk dubbel zo lang, dan is het logisch dat ze halverwege afhaken. Geef bijvoorbeeld mee dat er eerst een video van tien minuten komt en daarna een opdracht waar ze best een half uur voor uittrekken. Dat biedt structuur. Geef mee dat ze voor de workshop best even kunnen gaan zitten, bij voorkeur in een aparte ruimte. Zorg verder dat de inleiding van je workshop niet al te lang duurt, want ook dat doet de concentratie geen goed. Eens naar je eigen workshop luisteren kan ook wonderen doen trouwens. Als jij het al niet aangenaam vindt om naar jezelf te luisteren, hoe moet dat dan zijn voor anderen? Pas dan aan waar nodig.”

10:08 Heb je verder nog handige tips als je een online workshop gaat organiseren?

“Screen zeker op voorhand je doelgroep om te zien of iedereen wel ‘klaar’ is voor je workshop. Zelf geef ik bijvoorbeeld verkooptrainingen. Als je een workshop over onderhandelen geeft, dan is het belangrijk dat het zelfvertrouwen van je deelnemer goed zit. Is dat niet zo, dan kunnen ze beter eerst mijn module rond het krijgen van meer zelfvertrouwen volgen. Probeer je deelnemers dus te bieden wat ze op dat moment nodig hebben. Maar ik geef toe, dat is soms wat zoeken. Wat alvast helpt is om vooraf duidelijk te maken wat de deelnemers van de workshop in kwestie kunnen verwachten en of ze al een bepaalde basiskennis moeten hebben. Zet bijvoorbeeld op je landingspagina dat je training zich richt tot deelnemers die specifieke vaardigheden al in de vingers hebben.”

12:47, 23:40 en 33:30 Heb je verder nog inhoudelijke tips voor online workshops?

“Een fout die veel ondernemers maken, is dat ze hun deelnemers te veel informatie in één workshop willen proppen. Dat is niet verwonderlijk, aangezien ze gemakkelijk uren over het onderwerp kunnen doorgaan. Maar dan is de kans groot dat je je deelnemers overprikkelt. Het is niet omdat jij honderduit over je passie kunt vertellen, dat iemand anders al die informatie meteen kan opnemen. Integendeel, vaak is ‘less more’. Om dat te vermijden, raad ik aan om het doel van je workshop vooraf goed te definiëren. Hou dat doel voor ogen als je je workshop maakt. Hou je daaraan en tracht niet al te veel uit te weiden.”

“Een andere raad is om deelnemers vooraf ook zelf hun doel te laten stellen. De kans is dan groter dat ze dat doel effectief behalen. Hun focus zal groter zijn en ze zullen bewust de tijd nemen om even echt voor je workshop te gaan zitten. Bovendien kun je dan als organisator ook meteen nagaan of hun doel aansluit bij wat jij aanbiedt.”

“Nog een tip is om je workshop zo praktijkgericht mogelijk te maken. Zet je klant zelf aan het werk door hem opdrachten mee te geven. Op die manier koppel je je workshop meteen aan de realiteit. Dat werkt doorgaans veel beter dan wanneer je het enkel bij een theoretische les houdt.”

15.15 en 24:40 Is een enquête achteraf een goede manier om na te gaan of je ook in je opzet bent geslaagd?

“Effectief. Na de workshop kun je vragen aan de deelnemers wat ze precies hebben geleerd. Als iedereen allesbehalve je doel noemt, dan weet je dat je de bal hebt misgeslagen. Stel in elk geval open vragen. Als je vraagt of ze iets hebben geleerd over je doel, pakweg SEO, dan zal iedereen uiteraard ‘ja’ antwoorden. Daar leer je niets uit. Stel je enquêtes dus slim op.”

Een doel stellen voor je workshop?

Hoe doe je dat precies?

“Laat je deelnemers ook zichzelf evalueren, zeker als ze een reeks workshops bij je volgen. Laat hen terugkijken naar hun initiële doel en laat hen bepalen waar ze volgens zichzelf zitten in dat proces. Zo kun je ook detecteren wat ze nog meer willen leren, om daar dan met andere workshops op in te spelen. Leren is namelijk een continu proces.”

17.00u. en 23:00u. Op basis van die enquêtes kun je je workshop finetunen. Is er een vuistregel om te weten in welke mate en hoe vaak je best de workshop bijstuurt?

“Als je workshop zijn doel voorbijschiet, moet je natuurlijk nagaan waar het fout loopt. Na je eerste online workshop kan zo’n revisie best intensief zijn. Naarmate je groeit in het geven van online workshops, zal je er steeds minder werk aan hebben. Op gezette tijdstippen een revisie inlassen – om de drie maanden bijvoorbeeld – is zeker zinvol. Zet alle leerlessen in een document en neem die mee als je klaar bent om de revisie te doen. Maar besef ook dat – net als een live workshop – een online workshop niet perfect hoeft te zijn. Dat is zeker een valkuil, dat je online workshops tot in het oneindige wil blijven verbeteren. Probeer je te houden aan wat de klant écht belangrijk vindt. Continu willen verbeteren is niet alleen weinig zinvol, het vraagt ook heel veel inspanning. Als je je online  workshop al een aantal keer hebt gefinetuned, laat dan gerust wat meer ruimte tussen de revisierondes, een jaar bijvoorbeeld.”

19.40 Naast de eigenlijke workshop heb je ook nog het werk dat eraan vooraf gaat, zoals de lancering van je workshop. Heb je op dat vlak nog tips?

“Zorg voor een funnel die goed in elkaar steekt, van advertentie over weggever naar online product en alle mailings ertussen. Bekijk ook hier om de zoveel tijd of er nog verbetering mogelijk is.”

26.40 Tegenwoordig bestaan er tal van mogelijkheden om je kennis online te verspreiden. Hoe kies je het medium dat het best bij je past?

“Dat hangt heel sterk af van het doel dat je voor ogen hebt. Is het doel erg kennisgericht, dan kun je het houden bij een zeer eenvoudige vorm, bijvoorbeeld een e-book, een video of een werkboek. Wil je het doel koppelen aan opdrachten, dan stem je je medium daar best op af. Geef je een cursus bloemschikken, dan kun je een video waar je zelf zaken toont koppelen aan een werkboek. Wordt het heel complex, bekijk dan eens de mogelijkheden van online leerplatformen. Die laten je toe om verschillende zaken te clusteren. Je kunt er video’s opladen, verschillende modules tegelijk aanbieden, enzovoort. Maar als je nog een groentje bent op het vlak van workshops geven, zou ik beginnen met een eenvoudig leerdoel en dito medium. Dat zal al spannend genoeg zijn. Gaandeweg kan je dan zorgen voor meer afwisseling via extra video’s en opdrachten. Dan zal een online leerplatform ook interessanter zal worden. Kies vooral een medium waar je je goed bij voelt. Instagramcursussen zijn momenteel erg hot maar voor velen is Instagram een te chaotisch medium om workshops te geven of te volgen. Ben je er niet 100% van overtuigd dat dat je ligt, kies dan gewoon voor een ander medium.”

30.30 Nog een laatste vraag. Kunnen alle ondernemers online workshops geven? Dat is misschien niet voor elke bedrijfstak even evident?

“Ik ben ervan overtuigd dat mensen met expertise in hun vak anderen altijd iets kunnen leren. Vaak hoor ik van ondernemers die een winkel runnen dat het moeilijk is om een relevante workshop te maken. Toch zie ik ook daar opportuniteiten. Heb je een succesvolle webshop, dan kun je tips en tricks geven over het opzetten van hun eigen online winkel. Verkoop je pakweg interieurartikelen, dan kun je bijvoorbeeld een workshop maken over hoe je verschillende kussens op een bank kunt combineren. Zelfs al is het maar een mini e-book, ik ben ervan overtuigd dat mensen daar interesse voor hebben. Zo zorg je meteen ook dat anderen je als een expert in je vakgebied gaan beschouwen. Bovendien is de kans groot dat deelnemers achteraf eens een kijkje gaan nemen in je winkel. Op die manier sla je verschillende vliegen in één klap.”

Wil je graag nog meer tips van Petra? Schrijf je dan in voor deze gratis weggever 

Mijn top 5 technische snufjes?

om je business online te brengen:

Deel dit bericht op sociale media!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top