logo

Hoe bewustzijn ervoor kan zorgen dat je meer klanten zal vinden

Vandaag hebben we het over hoe belangrijk het bewustzijn van je plaats binnen je bedrijf.

Bewustzijn de dag van vandaag is helemaal niet zo makkelijk meer, er is zoveel lawaai en er zijn zoveel indrukken de gehele dag door, waardoor je soms niet meer weet waar je zou moeten beginnen.

Je ziet andere fotografen, totaal andere dingen doen en je vindt dat ook leuk natuurlijk! En dan begin je te twijfelen.. is wat ik doe wel goed genoeg, zou ik niet beter eens proberen wat zij doen. En voor je het weet ben je jezelf weer kwijt en niet meer bewust van wie je bent binnen je fotografiebedrijf.

 

Pas op hoor! Been there, done that!

Ik heb het een tweetal keer meegemaakt in mijn fotografiecarrière dat ik mezelf kwijt was. En dat ik keek naar mijn eigen beelden en dacht > Dit ben ik niet meer.

De eerste keer had ik geen idee wat me overkwam, het voelt erg overweldigend en je hebt het gevoel dat er aan al je ledematen tegelijk wordt getrokken in een andere richting.

Althans, zo voelde dat voor mij.

Het heeft de eerste keer enkele maanden geduurd voor ik weer mezelf kon zijn, ik dacht dat alles wat ik deed verkeerd was. En dat gebeurde na mijn eerste grote workshop.. ik hoorde zo vaak “je moet dit en je moet dat!” dat ik helemaal niet meer dacht dat ik zelf een mening kon hebben.

Hadden ze toen maar gezegd tegen mij: “Volg de workshop, we vertellen je alles wat we weten en hoe het voor ons werkt.. En implementeer dan wat jou een betere fotograaf maakt, niet alles! Alleen datgene dat JOU kan verrijken”. 

Maar van alle workshops die ik reeds volgde kreeg ik dat nooit te horen 😂

Ik ga het even letterlijk zeggen zoals ik het denk:
Fotografen, kunstenaars, creatieve beroepen.. Hebben vaak een groot ego.

Nu, we hebben allemaal een ego nodig. Al zolang dat de mens bestaat was er groepsgevoel nodig. Wie er niet bijhoorde kreeg geen eten en zou verhongeren, dat is al zo sinds de oertijd. We passen ons aan op basis van ego om bij een groep te horen > Als je ego wordt getriggerd dan is dat op basis van de angst om er niet bij te horen. Dat is een natuurlijke reactie.
Dus ego is niet verkeerd, het is gewoon een vorm van onbewust verdedigingsmechanisme.

Ego is enorm interessante leerstof, maar vandaag hebben we het niet daarover. (als je daar meer over wilt dan raad ik je zeker dit boek aan van E.Tolle

Dat ego zorgt er wel voor dat iedereen een bepaald idee heeft van hoe het “moet” omdat het werkt voor die persoon.

Een fotograaf die een idee heeft over hoe de dingen “moeten” zal dit opdringen naar zijn collega’s of concurrenten. Dit is ook één van de redenen waarom er zo vaak grote discussies zijn in community’s van fotografen > het ego zit nl. in de weg.

Maar nog eens, dat is niet erg.. Het belangrijkste dat je hieruit kan onthouden is dat ego niet negatief is en zelfs nodig.

Maar hoe word je dan wel bewust van jezelf en bewust van je plaats binnen je bedrijf?

Ik heb een vraag voor jou: “Hoe denk jij dat je overkomt naar jouw klant toe? En waarvoor sta jij gekend als fotograaf?” Heb je daar een bewust idee van? (typ het even in de reactie hieronder want ik ben wel héél nieuwsgierig).. 


Nu, als je zegt “ik sta bekend om spontane fotografie” vb. of “Ik sta bekend voor kinderfotografie”.. enz.. Dan is dat eigenlijk te globaal.

In dat geval ben je eigenlijk niet helemaal bewust van je plaats binnen jouw fotografie.. Dus wat typeert jou binnen jouw fotografie business?
Wat maakt jou anders dan de andere “spontane fotograaf” of “andere kinderfotograaf”, de zoveelste newbornfotograaf of documentaire fotograaf, architectuurfotograaf?

Want als je dit denkt dan is dat niet voldoende, dus wees bewust en durf na te denken wat jou anders maakt.

Wat gebeurd er vb. bij mij:

Ik ben een fotograaf die bewust kiest voor huwelijksfotografie en kinderfotografie en ik werk met mensen die veel zelfspot hebben, kiezen voor humor en voor echtheid boven schoonheid. Vaak ben ik ook iets te familiair met mijn klanten en ik zou het ook niet anders willen.

Ik ben zeker als dit aan mijn vaste klanten wordt gevraagd dat zij ongeveer hetzelfde zullen zeggen. 

En dat is belangrijk! Dat je op dezelfde manier over komt bij je klanten zoals jij jezelf ziet. 

Een makkelijke oefening die je kan doen is vragen aan je top 5 à 10 klanten om even in een 2 tot 3 tal zinnen te omschrijven hoe zij jou zien als fotograaf. 

Jouw klant zal niet zeggen > Jij bent een kinderfotograaf, huwelijksfotograaf enz. 

Hij/ zij zal iets anders vernoemen: dat dat jou meer maakt dan dat. 

Wanneer je te onbewust bezig bent met wat jouw doel is binnen je bedrijf en jouw plaats binnen de fotografiewereld, dan is de kans er dat je ook te vaag bent naar de buitenwereld toe. 

En wanneer je imago vaag is en mensen niet persé weten wat de meerwaarde is om jou te boeken.. Dat dat ook niet zal gebeuren. 

Je doelen en je bewustzijn binnen je bedrijf kan ook veranderen!

Om even een voorbeeld te geven:

Ikzelf was toen ik startte de fotograaf die altijd van alle speciallekes uitvond. Ik had altijd zotte evenementjes, die geen enkele andere fotograaf deed. ik werkte steeds rond thema’s, grote thema’s. En dat was waar ik bekend rond werd..

Het probleem is dat eens je een imago hebt opgebouwd dat het een tijdje duurt eer je daar ook weer vanaf geraakt. Tot op vandaag krijg ik soms nog mailtjes rond die thema’s die ik vroeger deed. 

Daarna werd mijn imago > zelfliefde en al hetgeen ik daarnet heb genoemd.

En het laatste jaar werd ik meer en meer een fotograaf die andere fotografen wou helpen met hun business. Die gelooft dat er voor elke fotograaf een plekje is in de markt. En die weet wat het is om moeilijk rond te komen en in een negatieve spiraal te zitten en de weg wilt tonen hoe dat niet zo hoeft te zijn. 

En er wordt zot veel gevraagd naar flitscursussen en andere workshops aan me die letterlijk gaan over fotograferen, maar dat is vb. niet wat ik wil doen. 

Mijn bewustzijn binnen mijn bedrijf gaat over anderen helpen groeien, het bedrijf runnen waar ze van dromen.

Dat is niet omdat ik niet kan flitsen of geen goede fotograaf ben. Dat is omdat dat mij niet dezelfde energie zou geven als wanneer ik echt dieper kan gaan en meer impact kan hebben dan alleen maar dat.

Snap je waar ik naartoe wil?

Ik ben zeker dat niet elke vorm van fotografie je aanspreekt (en dat weet je waarschijnlijk zelf al)

Maar ook elke vorm van jouw expertise fotografie zal je niet aanspreken.
Het moet nog meer zijn dan dat, het kan nog meer zijn dan dat! 

En zodra je durft te tonen waar jij wil voor gaan zal je ook veel meer boekingen binnen krijgen. Durf het “niet te” globaal te doen. 

Het is niet omdat je het kan, dat je het moet doen ;) Net zoals ik!
En als je enkel denkt aan het geld? Dan kom je op lange termijn jezelf tegen. 


Onthou uit vandaag dat bewustzijn binnen je bedrijf de sleutel is tot alles. 

Alle berichten over klanten aantrekken als fotograaf: 

06 jan 2020
07 dec 2019
07 dec 2019
25 nov 2019
18 nov 2019
31 okt 2019
08 okt 2019
18 jun 2019
huwelijksfotografie workshop

Hoe trek ik meer klanten aan?

In een “verzadigde” markt van fotografen, hoe vind je meer klanten? Ik zeg “verzadigde” markt, om dat het “verzadigde” gedeelte er weinig toe doet, toch is het de manier waarop veel mensen het omschrijven; “Ik vind geen klanten omdat de markt verzadigd is”  “Het lukt mij niet om klanten te vinden omdat die fotograaf om de hoek veel minder vraagt dan ik”  Dat is maar een greep uit de excuses die ik te horen krijg als het gaat over het […]

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *