Hoe kan ik potentiële klanten overtuigen om mij te boeken als fotograaf?

Bekijk het eens vanuit een andere hoek

Om te weten hoe je potentiële klanten kan overtuigen is het in eerste plaats belangrijk om te stoppen met denken vanuit JOUW perspectief, maar te gaan denken vanuit je ideale klant.

  • Wat zijn de pijnpunten van mijn ideale klant?
  • Waar hebben ze nood aan?
  • Wat is de meerwaarde van jouw product voor hen?

Jouw energie bepaalt alles​

Zorg dat ze de meerwaarde van jouw product of dienst zien zodanig dat de prijs er bijna niet meer toe doet. Een emotionele meerwaarde weegt altijd zwaarder door dan een financiële meerwaarde. Met andere woorden: een korting voor bv. een fotoshoot kan soms interessant zijn, maar is vaak niet genoeg. Het is belangrijk dat je klanten op een andere manier de meerwaarde zien.

Hoe kan ik potentiële klanten overtuigen om mij te boeken als fotograaf?​

Bijvoorbeeld:

Een fotoshoot. Een leuke korting voor een fotoshoot is leuk voor de klant, maar zal dit iemand over de streep trekken die in eerste instantie niet van plan was een fotoshoot te boeken?

Nee, meestal niet.

Daar hebben ze te weinig boodschap aan. (Tenzij je iets gratis aanbiedt, dan heeft bijna iedereen interesse. 😉 )

Wat zou hun wel over de streep kunnen trekken?

Het feit bv. dat de kinderen zo snel groot worden. Straks zijn ze 8 en heb je geen mooie foto’s van die eerste 8 jaar. Dat is iets waar de klant zelf in eerste instantie misschien nog niet aan gedacht heeft. 

JIJ legt het pijnpunt bloot en JIJ hebt de oplossing voor handen.

Hang overal verhalen op

‘Oh, deze gang, hier zou een grote print van een foto heel mooi staan. Nu is het nog wat kaal hé?’

Hang overal waar je komt verhalen op! Dat klinkt misschien wat beangstigend, maar dat is een kwestie van schaamte loslaten. Je hoeft ook geen leugens te vertellen, je vertelt gewoon eerlijk hoe jij erover denkt en hoe jij het ziet. Zonder je hierin geremd te voelen om een of andere reden. Dat probeer ik zelf ook nog altijd te doen. Overal waar ik kom, zeg ik welke dingen ik nog allemaal doe en welke producten ik nog kan aanbieden.

Jij bent de fotograaf, dus jij hebt er oog voor. Mensen zijn afhankelijk van wat jij zegt. Dus hoe meer verhalen, hoe warmer je mensen kan krijgen en hoe meer zin ze krijgen om mee te gaan in je verhaal.

Hoe kan ik potentiële klanten overtuigen om mij te boeken als fotograaf?​

Waarom wel? Maar ook: waarom NIET?

Een meerwaarde zoeken en communiceren is belangrijk, maar bedenk aan de andere kant ook waarom een klant NIET zou kiezen om met jou samen te werken. Waarom zouden ze kunnen afhaken en wat zijn hun twijfels? Als je dit op voorhand goed uitdoktert en een totaalbeeld hebt van de mogelijke gedachten van je ideale klant, kan je veel makkelijker anticiperen op het moment zelf. Hoe meer je daarop voorbereid bent, hoe meer je die verhalen in je hoofd hebt, hoe minder lastig het wordt op dat moment. Veel fotografen nemen hier de tijd niet voor, want toegegeven, het kost veel energie. Maar het zijn nochtans deze inzichten en de daaropvolgende verhalen die producten verkopen.

Wat als je dit jaar niet meer zou moeten ronselen naar klanten?
Wat als klanten jou zouden smeken hen te fotograferen? No matter the cost?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top