Hoe word je serieus genomen als fotograaf?

Dit zou een héél kort artikel kunnen worden..

Of je nu net start als fotograaf in bijberoep of hoofdberoep of je bent al een ervaren fotograaf, uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde. We willen erkenning voor ons werk en we willen serieus genomen worden als fotograaf. 

Eigenlijk kan dit een heel kort artikel worden: hoe bereik je dit? Door JEZELF serieus te nemen. Maar ik ga er toch nog wat dieper op in. 😉

Jouw energie bepaalt alles​

Jij bént je business. Alles wat je doet die niet goed voelt, alle negatieve energie in jou, heeft effect op je werk en op je omzet. En hoe je je voelt, is hoe het resultaat uiteindelijk wordt.

Het constant zoeken naar erkenning en bevestiging is een negatieve gedachte die je serieus naar beneden kan halen.

Soms moet je even loslaten als fotograaf; wat gaan mensen van mij denken of wat verwachten mensen van mij? Maar te denken: waar krijg IK energie van?

*insert cheesy quote*

Yes, I think I can? Nee! Yes, I can!

Zelfzekerheid uitstralen is key. Door zelfverzekerd te zijn en zélf overtuigd te zijn, zal je je klanten overtuigen én zal je serieus genomen worden als fotograaf.

Hoe krijg je die zelfverzekerdheid? Door je product los te zien van jezelf. Als iemand geen fan is van je stijl van fotograferen, of je loopt een bepaalde opdracht mis. Trek dat dan niet automatisch op jezelf. Het is niet omdat iemand je werk niet goed vindt, dat je een slechte fotograaf bent.

Door zelfverzekerd te zijn ga je ook minder angst hebben om te communiceren naar je (potentiële klanten) toe. Dat hangt allemaal aan elkaar vast. Want: angst belemmert.

Een voorbeeld:

Hoe je het nu draait of keert: mensen hebben allemaal last van FOMO. Hoe kan je hier als fotograaf op inspelen? Door je product of dienst slechts beperkt aan te bieden. Mensen hebben altijd wat druk nodig. Wat heb je hiervoor nodig? Juist ja, BALLEN.

Want: ‘wat met de klanten die ik hierdoor misloop?’. Dat klopt, de kans bestaat dat je hierdoor enkele klanten moet weigeren. Maar draai het eens om: stel je had je product of dienst wél onbeperkt toegankelijk gemaakt, had je dan ook zoveel klanten behaald als nu? Als mensen twijfelen, blijven ze twijfelen en verdwijnt de gedachte uiteindelijk uit hun hoofd. Bovendien: je MOET nooit iets. Wie zegt dat je er nadien niet voor kan kiezen om die ene leuke aanvraag toch nog erbij te nemen?

Jij bepaalt jouw imago als fotograaf

Als je altijd voor een te lage prijs werkt, zal dat imago je blijven achtervolgen. Je stuurt hiermee een verkeerd signaal uit naar je klanten. Het is bovendien ook leuker als mensen zeggen: hij vraagt meer voor zijn foto’s, maar ze zijn het ook wel waard.

Bepaal voor jezelf wat je fotografie waard is. Zorg voor een prijs waar je je goed bij voelt en waarmee je met goede motivatie kan gaan werken.

Wanneer ze mijn vooropgestelde prijs niet willen betalen, dan zeg ik dat ik het niet zal kunnen doen. Dat is soms moeilijk, maar o zo waardevol. Ook al wil je die opdracht super graag doen, verlies de waarde van je werk niet uit het oog. Het is hun probleem als ze je niet naar waarde schatten en niet willen samenwerken. Geloof in je eigen kunnen en bedenk ‘it’s their loss’.

Focus op het juiste

Als je je blijft focussen op de mensen die je niet naar waarde schatten en je niet kunnen of willen betalen, loop je misschien andere kansen of opportuniteiten mis. Wanneer we ons focussen op die mensen die ons wél naar waarde schatten, gaan we automatisch zulke mensen aantrekken.

Hoe word je serieus genomen als fotograaf?

Wat als je dit jaar niet meer zou moeten ronselen naar klanten?
Wat als klanten jou zouden smeken hen te fotograferen? No matter the cost?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top