Overzicht nieuwsberichten

Je ideale klant in enkele stappen

Je ideale klant

In enkele stappen

 
 

Luister deze aflevering ook op iTunes of Spotify:

Vandaag gaan we het hebben over de ideale klant

..en ik ga je leren hoe je je ideale klant kan leren kennen en hoe je hem kan aantrekken!

Weet je waarom het zo belangrijk is om een ideale klant te vinden?

1 – Omdat je je indien je geen onderscheidt maakt in klanten ook geen onderscheidt maakt tussen jezelf en andere fotografen.

2 – Omdat je vaker problemen zal hebben ivm verwachtingen die anders liggen, waardoor mensen ontevreden zijn met het resultaat of de prijs.

3 – De fotosessies vlotten niet, omdat je niet kan connecteren met de persoon voor je.Wat heel nadelig is voor je foto’s. Dit zijn dingen die je dankzij de ideale klant op voorhand te kennen makkelijk kan oplossen.

4 – Wanneer je niet duidelijk bent in je visie dan zullen je potentieële klanten niet begrijpen waar je precies naartoe wilt

Je kan gewoon simpelweg niet iedereen bedienen omdat we allemaal andere smaken hebben, andere idealen en andere ideeën. Als je dat wel probeert te doen zal er vaak  iemand teleurgesteld zijn, ofwel jij ofwel je klant.  

Weet jij wie je ideale klant is?

Knik even ja of nee bij volgende stellingen: 

1 – Mijn ideale klant kiest mij omdat hij/zij van mijn fotografie houdt 

2 – Mijn ideale klant geeft me de vrijheid om mijn ding te doen

3 – Mijn ideale klant respecteert mijn beslissingen 

4 – Mijn ideale klant begrijpt dat ik veel meer werk heb dan alleen maar dat uurtje fotografie

Wil je echt begrijpen hoe je ideale klanten kan aantrekken?
Ze begrijpen en weten waar ze te vinden zijn?
1x per jaar kan je je inschrijven voor de workshop: De ideale klant

Nee! 

Dat is niet jouw ideale klant, dat is jouw verwachting naar je ideale klant toe.
En daar gaat het meestal al fout op voorhand.

Ondernemers, fotografen etc. denken vaak dat ze perfect weten wie hun ideale klant is, maar dat zijn geen kenmerken van jouw ideale klant.

Dit is jouw verwachting naar jouw ideale klant toe. 

Jij bent de expert, jouw klant weet niet wat jouw expertise inhoudt.
Die weet niet hoe lang jij nog bezig bent voor hem/haar na de gepresteerde uren.

Als jij wilt dat jouw ideale klant dit snapt dan ga jij dit moeten uitleggen. (en dat doe je op voorhand) 

Maar wie is jouw ideale klant dan wel?

Je ideale klant is een persoon waarvan jij perfect hun noden kan invullen met jouwservice, jouw diensten of producten.
Maar daarnaast is het ook iemand die jij wil aantrekken gebaseerd op jouw doelen.

Gelijkaardige workshops:

Workshop De ideale klant

Advertentie workshops

Ontdek je prijs: workshop

Het start met jezelf 

Ik weet dat dat misschien raar klinkt. Want we willen zo graag, zo goed weten wie onze perfecte klant is, maar je moet eerst weten wie JIJ bent! Wat jij het allerbeste kan! En waar jij naartoe wilt.
Het is niet genoeg om te zeggen “ik ben een kinderfotograaf” of “een trouwfotograaf”.. Je moet duidelijker zeggen wat je wel en ook NIET doet, zodat je kan starten met het afstoten en aantrekken van je klanten. 

Ik ben een Gentse huwelijksfotograaf en mijn beste advies: blijf trouw aan wat jullie willen en geef vooral toe aan jullie gekke goestjes en trekjes. (zoiets dus)
Zie je dat ik me focus op mijn locatie? En dat ik direct eigenzinnige, chille en een beetje gekke koppels aantrek? Door dat ene zinnetje? 

Dus.. In tegenstelling tot vorige workshop waar ik zei dat je niet moet kijken naar de prijzen van andere ondernemers.. Zeg ik nu voor je begint! YEP! check out wat andere fotografen doen in dezelfde markt. En dan? Dan zoek je waar de gaten zijn. Waar heeft de wereld nog meer nood aan? Op welke manier kan jij meer jouw jij opvullen waar anderen tegenovergesteld op tekort schoten.

Voor mij was dat onbezonnen doodeerlijke gekheid en een klein beetje stout kunnen zijn. Omdat ik ook gewoon zo ben!

Dus zoek waar je de nadruk kan leggen binnen jouw markt op meer van jouw jij!

kijk waar je tegenoverstaat en vul het gat in!

In tegenstelling tot erbij te willen horen.. je ziet het overal -> de moody fotografen, de newborn fotografen en de documentaire fotografen. Ik noem nu drie groepen op: Kies eens verschillende fotografen uit dit genre uit en leg ze eens naast elkaar qua website, qua teksten. Je zal zien dat het niet moeilijk is om 3 identieke websites binnen een branche te vinden. 

Doe anders! Wees trots op je anders zijn in tegenstelling tot de middelbare school -> waar iedereen wordt vergeleken en wie anders is uit de mand valt is het als business net superinteressant om de vreemde eend te zijn. 

Dat heeft mij geholpen. Ik ben heel mijn jeugd gepest geweest omdat ik de rare eend was, vandaag val ik nog steeds uit de boot bij het grote publiek. Maar dat werd mijn niche en daarom ben ik zo goed in het ontrafelen van mijn ideale klant.

Die rare eend? dat is namelijk mijn niche 🙂

Snap je waar ik naartoe wil? Kan je het zien?

Waar is jouw rare eend? Hoe ziet die eruit? Die kan nl. niet hetzelfde zijn als mijn rare eend, want dan ben je jezelf aan het verloochenen.

Meer over:

Tweedehands:

Meer over:

Vergelijk de markt en vul jouw specifieke plaats in. Creeër jouw eigen vijver! Voor dat vreemde eendje. 

Maar ik weet het hoor!

Het is verdomd moeilijk om je eigenheid te bewaren in de wereld van vandaag, zeker met de mogelijkheden vandaag. Het social media gegeven doet er niet zoveel goed aan, al heeft het ook veeeeel voordelen naturlijk!

Storytime* 

Laat me even een verhaal vertellen over een gesprek met één van mijn vriendinnen: 

We zaten op café vorige week en ineens zei ze:

 


“Kim mag ik even heel eerlijk zijn?”

“Ja natuurlijk”

“Ik vind je echt teveel op social media, je bent voor mij te aanwezig”

“En ik zei, ah maar das prima..Maar uhm, waarom volg je me eigenlijk”

“Ah omdat jij mijn vriendin bent, en omdat ik jou graag heb en je wil steunen..”

“Jamaar, spreken mijn teksten je op één of andere manier aan? Wil je bij mij een workshop volgen of fotografietips krijgen en hoe je je fotografiebusiness wil laten groeien?”

“Ah nee hé, Kim” 

“Jamaar, kijk.. Het algoritme online is momenteel 3,5 % dat wil zeggen dat maar 3,5% van mijn volgers effectief mijn berichtjes kan zien… En jij bent daar één van, maar jij bent niet mijn doelgroep en je neemt wel jouw deel in van die 3,5%.. Wat het mij moeilijker maakt om mijn echte ideale klant te bereiken..

“Ah ja, oke! Dan zal ik je nu maar ontvolgen zeker?”


 


Snap je waar ik naartoe wil met dit gesprek? Hoe meer je jezelf zal zijn, hoe meer mensen je zal afstoten. Ook mensen die veel om je geven! En dat is prima. Zij hebben geen boodschap aan jouw posts, maar jij hebt ook absoluut geen boodschap aan hen die volgen. Dus wat gebeurd er op het moment dat jij meer jezelf bent en doorduwt?

Mensen zullen je ontvolgen, je zal een daling krijgen in je likes.. En eens je grote kuis hebt gehouden “door jezelf te zijn” komen jouw echte mensen erbij.

Ik vertelde dit verhaal in de facebookgroep “collega’s boven concurrenten”  en ik kreeg wederom een reactie: JA, dat vind ik ook! Ik zit in veel groepjes maar hier krijg ik teveel meldingen.

En dan stel ik mezelf oprecht de vraag:.. Waarom is die persoon er nog? Wat is de echte reden dat die persoon mij op dat moment volgt?

Want ik kan mezelf niet veranderen naar mijn publiek toe, het is mijn doelpubliek dat in eerste instantie met mij moet klikken.

Zolang ik mezelf aanpas aan de massa (en daarmee bedoel ik iedereen) zijn noden, bereik ik niet wie mij echt nodig heeft. Want dag in dag uit krijg ik ongelofelijk veel mailtjes, van mensen die wel steun krijgen dankzij mijn motivatie berichtjes en mailtjes. En het is voor hen dat ik dat doe. Zij zijn mijn ideale klant. 

Dat is voor jou hetzelfde, zolang je denkt aan iedereen te plezieren, plezier jij eigenlijk niemand.. Want je bent niet consequent in wie je echt bent op die manier.
We moeten ophouden met ons iets aan te trekken van wat iedereen denkt want we laten ons zo snel beïnvloeden door die dingen.. En zo geraak je tot de kern van wat echt belangrijk is.

Pas op, het is voor mij ook een oefening, dag in dag uit.. En ik moet zeggen, het bericht in mijn facebookgroep: Ja tuurlijk heeft me dat gekwetst, want dat was voor mij niet zoals ik een veilige omgeving met mijn vriendin al lachend aan de toog, dat was op mijn facebookgroep, waar ik beheerder was en recht in mijn ego!

Maar de vraag: Waarom volg je me dan? Maakt alles altijd wat draaglijker. En dan kies ik ervoor om me te focussen om de mensen die ik wel help. Nog geen kwartier nadien kreeg ik een mailtje in mijn inbox.

Iemand die al superveel heeft gehad aan mijn mailtje, maar blijft worstelen met klanten aan te trekken.. Die op het punt staat om te stoppen. -> Dat zijn mijn mensen! 

Dus Wie zijn jouw mensen? Denk er goed over na! 

Lees & luister verder:

En hoe zeg je NEE tegen die massa? 

Hahaha! Dat is het dan ook nog hé! We durven dan geen nee zeggen tegen de massa, die ons eigenlijk niet echt waarderen.

We krijgen opdrachten binnen die totaal niets met ons te maken hebben, en wij voeren ze uit… Maar energie? Krijg je daar nu toch echt niet van hé? 

 

Een oefening die je kan toepassen is door je verhaal toe te eigenen: 

Vertel je verhaal opnieuw, opnieuw, opnieuw en opnieuw..

Niet voor anderen, maar voor jezelf. We durven onze verhaal niet te vertellen, willen anderen niet tot last zijn. En je voelt je een bedrieger.. want zo voelt iedereen zich wel eens. Dus dat verhaal is voor jezelf, hoe meer je je verhaal durft toe-eigenen. Hoe meer je in jezelf zal geloven.

Dus neem nu! Dat iemand je contacteert met de verontwaardiging..
Ja je hebt mooie foto’s maar ik vind jou wel duur hoor!

Wie van jullie gaat op dat moment in de “ja ik weet het modus? En voelt zich schuldig?”

Door in je eigen verhaal te geloven kan je heel duidelijk zeggen waarom die prijs is wat het is en ga je dit ook heel duidelijk kunnen overbrengen naar je klant toe waardoor zij automatisch jouw verhaal zullen volgen.
Mensen geloven je niet, want je gelooft zelf niet in je verhaal.

Het is een simpele oefening, maar toch is het zo dat je ze volledig onder de knie moet krijgen. Vertel je verhaal opnieuw en opnieuw. Tegen jezelf, tegen iedereen die je tegenkomt. Jouw verhaal toe-eigenen is één van de sterktste tools die je kan doen.
Fijn toch he? De gedachte dat je dat zelf in de hand hebt?
Maar het kan je ook helpen in je dagelijkse leven.

*Storytime*

Mijn partner is 4 maand geleden gestopt met drinken. hij wil geen alcohol meer..
En op zich kon hij op weinig begrip rekenen van de omgeving.


“gaan we nu geen plezier meer maken”

“word ge nu zo ne pater ofwa?”

En eerlijk gezegd, hij had mij wel al uitgelegd dat het was omdat hij zich fitter enzo voelde.. Maar ik snapte nog steeds niet waarom hij dan helemaal niets meer wou drinken..
Tot hij me zijn frustratie vertelde, dat niemand begrip toonde voor zijn stoppen met drinken en dat velen er zelf mee lachtten.

We bespraken het en gingen terug naar de waarom hij nu precies gestopt was met drinken.. Echter kon hij er zelf niet honderd procent zijn vinger op drukken. (en dat is wat we doen, we vertellen iets, maar we weten zelf onze echte waarom vaak niet, of niet helemaal)

De waarom bleek te zijn, dat hij heel onzeker is en vaak loopt te piekeren. Door te drinken kwam hij in een staat van ontspanning en zo hoefde hij niet over dingen te piekeren. Maar ondanks dat het een tijdelijke oplossing hiervoor was, kwam zijn onzekerheid en zijn piekermomentjes gewoon terug.. En doordat hij niet oplostte werdt de onzekerheid en de piekermomenten steeds groter.

Daarnaast was het zo dat hij door te drinken moeilijker uit zijn bed kon en vermoeider werd.. Hij moest elke keer recupereren en werd chagrijniger tegen de kinderen. En ondanks dat ik dat niet zo heb ervaren is dat wel hetgeen hij zo gevoeld heeft.
Daarom heeft hij uiteindelijk besloten om niet meer te drinken. en ook niet soms, hij wil gewoon niet terug naar dat, omdat hij het nut er niet meer van inziet en alleen maar de voordelen ziet van niet drinken.
Doordat we samen tot die essentie zijn gekomen kan hij nu met vol enthousiasme vertellen waarom hij gestopt is met drinken – en gaat hij vanuit een staat van slachtofferrol naar een inspiratiebron voor anderen. Ondanks dat het de zelfde persoon is, dezelfde redens had. Daarom is het zo belangrijk om je waarom te weten en om je verhaal te geloven.

 


Zie je het al beter?

Dit is een fantastisch tool voor jezelf, maar ook voor anderen. Neem nu dat je je ideale klant al vond maar dat je ineens groepen moet fotograferen? En wat als er mensen bij zijn die niet je ideale klant zijn? Door je verhaal duidelijk te maken gaan ze je vertrouwen en gaan ze doen wat jij zegt. Maar het is belangrijk dat je je tijd neemt en dat je altijd luistert naar wat zij vertellen, want hun verwachtingen komen vaak terug uit angst dat ze iets verkeerd gaan doen. 

Boek: You are a badass

Boek: Alles is uitvoerbaar

Boek: subtle art of not giving a fuck

Daarna!

Kijk naar je bedrijf en zet doelen! Want jouw klant momenteel kan misschien wel niet je ideale klant zijn.. Of misschien boek je wel helemaal geen klanten..
Bedien jij momenteel klanten die jij fantastisch vindt?

JA? De max!

Als dat niet het geval is dan is het tijd om je strategie te bekijken en hoe je die precieze mensen kan targetten die jouw business zouden kunnen waarderen?
Toon zwart op wit waarvoor je staat en zo ga je het snelst merken wie wel en niet bij jou past.

Weerspiegel op wat je al reeds hebt gedaan. Kijk naar je vorige klanten en bedenk welk van die klanten je er graag meer van zou willen hebben. Wie is je favoriete klant waar je ooit mee hebt gewerkt? En wat vond je precies zo fantastisch aan hen? Waarom pastten ze zo perfect bij jou? Welke kenmerken hadden ze dat jij waardeerde? 

Maak een lijst van je vroegere klanten inclusief alle kenmerken.. Ook de slechte! 

Het is makkelijk om achteraf te zeggen dat je een slechte ervaring hebt gehad met een klant, maar misschien zag je de waarschuwingstekens niet op voorhand? Of misschien heb je zelf niet duidelijk gezegd wat ze konden verwachten van jou (zoals we bespraken helemaal in begin) 

Daarna weet je wat je doet, wie je wilt bedienen en niet meer wil bedienden.. Kan je je ideale klant hun profiel schetsen. Hoe meer je weet hoe sterker je zal worden. And hoe meer je precies kan targetten. Je wil weten wat ze doen, waar ze wonen, hoe oud ze zijn, wat he overtuigd om al dan niet te boeken, waar ze rondhangen online, welke waarden ze hebben. Zoveel mogelijk!

Op die manier kan je de beste aanpak gaan bepalen om te communiceren met je doelpubliek zonder overmatig verkoperig over te komen, maar eerder op een manier dat je je publiek kan helpen.

Meer over:

Meer over:

Meer over:

Maar daarna wil ik het nog hebben met jou over een grote valkuil: 

Nl. popular doesn’t pay the bills!

De grootste fout die mensen maken is zichzelf focussen op likes en volgers. Je kan zoveel bereik hebben en zoveel volgers en likes, maar dat reflecteert absoluut niet je verkoopcijfers. (bekijk hier mijn story om je daar wat meer uitleg over te geven) 

Ik had laatst een studente, Haar bereik op facebook? 4 keer zo hoog als dat van mij! Straf hé! Zo je denken!

Echter!

Ik ken ondertussen de materie al zoo goed dat ik me niet meer laat leiden door dat soort cijfers. Dus het probleem was dat ze ongelofelijk veel engagement had -> maar dat niemand haar effectief boekte. Of toch te weinig. (nul conversie) 

Het is pas als je bewust gaat nadenken over hoe je communiceert met je klant en waar je ze naartoe gaat brengen dat je ook effectief resultaten zal boeken.

Dat noem ik ego chasing.

En ik weet dat wanneer je de materie minder beheerst dat je hierdoor erg onzeker kan worden, maar don’t!
Want bereik heeft niets te maken met effectieve verkoopcijfers. Het kan natuurlijk! Maar in veel gevallen is dat absoluut niet de waarheid.

Dus samengevat:

Vertel je verhaal -> zoveel mogelijk en zo zwart-wit mogelijk
Vertel jouw verwachtingen en wat zij kunnen verwachten -> zo duidelijk mogelijk
Stop met iedereen te willen plezieren -> it’s never going to happen
Maak een lijst op met karakteristieken van je klant, the good & the bad.
Zoek het gat in jouw markt en vul het op met jouw jij!
onthou: popular does’nt pay the bills en verlies jezelf niet in ego chasing.  

De ideale klant is complexe materie!
Ondanks dat ik superveel heb verteld is het nog geen klein beetje van hoe je nu precies tot de essentie kan komen van de ideale klant.

Wil je echt begrijpen hoe je ideale klanten kan aantrekken?
Ze begrijpen en weten waar ze te vinden zijn?
1x per jaar kan je je inschrijven voor de workshop: De ideale klant

Deel dit bericht op sociale media!

2 reacties op “Je ideale klant in enkele stappen”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top