logo

Kim TV: Een doel stellen voor je workshop

Een duidelijk doel stellen voor je workshop

Met Petra Wamanya

Heel wat ondernemers houden ervan om hun kennis met anderen te delen.
Een workshop organiseren is een uitstekende manier om dat te doen. Dat kan in real life of – zeker in deze Coronatijden – via de webcam.
Maar zorgen dat je boodschap écht blijft hangen bij je publiek, het is toch minder evident dan het op het eerste gezicht lijkt.
Als leerexperte weet Petra Wamanya intussen als geen ander hoe je een efficiënte workshop maakt.
Luister en leer tijdens deze aflevering van Kim TV hoe ook jij dat kan doen. Een handige samenvatting van haar adviezen vind je hieronder.

Meer weten?

Via de tijdsaanduiding ga je vliegensvlug naar de verschillende topics in de video.
(foto van Petra is gemaakt door: Mirthe Helena Photography)

0:58 Velen hebben wellicht nog nooit van een leerexpert gehoord. Wat doet die precies?

“Met de Concept Factory adviseer bedrijven bij hun leer- en veranderprocessen. Tijdens mijn opleiding ‘leerkundig ontwerp en advies’ heb ik ontdekt hoe mensen bepaalde boodschappen ontvangen en hoe hun brein daarmee aan de slag gaat.
Op basis daarvan heb ik geleerd hoe je ervoor zorgt dat iemand iets daadwerkelijk gaat doen.
In de praktijk toepassen wat een deelnemer heeft geleerd op je workshop is daar een mooi voorbeeld van.
Dat is ook wat je wil bereiken, dat ze vertrekken met het idee ‘Yes, nu kan ik het!”.

2:28 en 10:08 Is er een recept voor een succesvolle workshop?

“Eerst en vooral is het belangrijk om goed na te denken over het doel van je workshop. Stel: je bent een fotograaf en krijgt veel vragen over hoe je ondernemers kunt overtuigen een fotoshoot bij jou te boeken. Tegelijk is het interessant om te weten hoe je die doelgroep op een ontspannen manier voor de lens krijgt. Dan kun je een workshop organiseren specifiek over dat onderwerp.”

“Het is belangrijk dat je je aan het hoofddoel van je workshop houdt. Veel ondernemers hebben moeite om tijdens de workshop niet af te dwalen naar andere onderwerpen. Je publiek in één namiddag alles proberen bij te brengen wat je weet, heeft geen zin. Integendeel.
Misschien heb je dan het idee dat je hen veel hebt bijgebracht maar je deelnemers blijven wellicht op hun honger zitten.
Als je je houdt aan je hoofddoel, zullen ze veel meer het gevoel hebben dat ze hebben gekregen waarvoor ze gekomen zijn.
Als je dus een workshop geeft over ‘authentiek poseren’ en je vraagt de deelnemers achteraf wat ze hebben geleerd, dan zouden ze dus moeten antwoorden dat ze nu weten hoe ze mensen ontspannen voor de lens krijgen.”

een doel stellen voor je workshop petra wamanya en kim de graeve leerexpert online workshop

6:55 Zelf vind ik het heel belangrijk dat je als ondernemer een goed gevoel hebt bij de informatie die je geeft. Als ik de indruk krijg dat ik er zelf geen energie meer uit haal, dan houdt het op. Zo kreeg ik op een bepaald moment continu technische vragen over diafragma’s en
dergelijke op een Facebookgroep.

“Je moet inderdaad je gevoel volgen. In jouw geval zou je een document kunnen maken met de antwoorden op die eerder technische vragen, zodat je daar maar één keer energie in hoeft te stoppen. Zo heb je toch het gevoel dat je anderen helpt bij die specifieke vragen en kun je je workshops richten op doelen die je meer voldoening geven.”

8:52 Heb je verder nog tips?

“Probeer voordat de workshop plaatsvindt uit te vissen wie je deelnemers zijn en wat ze precies van de workshop verwachten. Wees ook zo praktisch mogelijk. Niets is frustrerender dan een hele dag in een aula informatie neerpennen en aan het einde van de rit nog steeds niet weten hoe je iets precies aanpakt.”

12:20 en 15:00 Toen ik begon met workshops, wilde ik mijn publiek ook zoveel mogelijk leren in die paar uur tijd.
Daarom durfde ik wel eens het rondje skippen waarbij iedereen zich voorstelt.
Maar dat bleek dan toch niet zo goed te werken.

“Zo’n voorstelronde is zeker aan te raden tijdens een live workshop met een beperkt publiek.
Zo krijg je meteen een beeld van wie aan tafel zit en met welk doel ze naar je workshop zijn gekomen.
Als je de deelnemers hun doel expliciet uitspreken of neerschrijven,
dan wordt de kans meteen ook een stuk groter dat ze dat ook echt bereiken.”

“Tegelijk geef je de deelnemers op die manier een veilig gevoel.
Als je mensen iets wil leren, is het essentieel dat ze zich op hun gemak voelen.
Stop mensen in een panieksituatie en ze leren niets.

Besef dat je deelnemers soms een lange reis achter de rug hebben of in de file hebben gestaan. Vergeet ook niet dat ze met allemaal vreemden in één ruimte zitten.
Stel hen dus op hun gemak voordat je met het echte werk begint. Er bestaan trouwens ook leukere manieren om mensen op hun gemak te stellen dan de klassieke voorstelronde.
Als je even ‘kennismakingsspelen’ opzoekt in Google, dan vind je een heleboel toffe alternatieven.”

16:40 Zelf heb ik ook al veel geleerd uit de commentaar die deelnemers achteraf geven.

“Uit commentaar en kritiek kun je inderdaad heel wat leren. Sta daar open voor.
Die feedback is ook belangrijk om te checken of je daadwerkelijk je vooropgestelde doelen hebt bereikt.

Nog een tip.

Als je deelnemers een enquête laat invullen, stel dan open vragen. Als mensen enkel ‘ja’ of ‘nee’ kunnen antwoorden, dan kom je maar weinig te weten. Vraag zaken zoals ‘Wat heb je geleerd?’. Vaak krijg je op dat moment ook inspiratie voor de volgende workshops aangereikt.
Als je geregeld workshops geeft, dan laat dat je toe om continu verder te groeien.

20:05 Om even terug te komen op de doelen. Ik heb al gemerkt dat vooraf vermelden wat je NIET doet net helpt om meer inschrijvingen te krijgen.

“Absoluut.

Dan weten mensen nog beter wat ze kunnen verwachten en wat niet.
Zo krijg je medewerkers over de (virtuele) vloer die echt geïnteresseerd zijn in wat je op dat moment te bieden hebt. Mensen die daar (nog) niet klaar voor zijn, zullen dan achteraf ook niet teleurgesteld zijn.”

“Dat stukje hoort eigenlijk bij de analyse van de klanten die je wil bereiken.
Wie is de klant die ik wil bereiken, wat vertel ik hem en wat niet en hoe kan ik de eventuele tegenargumenten die hij heeft ombuigen?

Ik geef een voorbeeld.

Als je een workshop aanbiedt over ‘authentiek poseren’, dan wordt ‘poseren’ misschien geïnterpreteerd als ‘een fake houding aannemen’.
Als je zulke zaken te weten kan komen, dan kun je de titel van je workshop in de toekomst wellicht beter aanpassen of in het begin van de workshop nog eens onderstrepen wat de bedoeling is, met name mensen op hun gemak stellen en aanwijzingen geven, zodat de foto’s natuurlijk overkomen.”

volg je me al op pinterest kim de graeve fotograeve

23:25 Is het beter om eerst de verkooppagina te maken voor je workshop en dan pas de inhoud vast te leggen of beter omgekeerd? De meningen daarover zijn toch verdeeld.

“Je landingspagina zal helderder zijn als je de doelen van je workshop al duidelijk in kaart hebt. Maar moet je je workshop al in detail uitgewerkt hebben voor je je workshop maakt?

Dat denk ik niet.

In de Concept Factory helpen we mensen om een workshop op poten te zetten.
Na de eerste of tweede sessie hebben de ondernemers hun doelen wel in het vizier. Via de klantenanalyse die ze hebben gemaakt weten ze ook al wat de aandachtpunten zijn. Op dat moment kunnen ze hun workshop zeker al in de kijker zetten.
Daarna kun je de volgorde van de punten in je workshop gaan bepalen en hoelang je voor elk punt wil uittrekken.

“En zoals ik al zei, oefening baart kunst. De eerste keer dat je een workshop doet, is het wellicht beter om tijdig goed voorbereid te zijn, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Maar hoe vaker je workshops geeft, hoe beter je weet wat je best tijdig klaar hebt en wat je gerust nog later kunt doen.”

29:05 Misschien lezen ook mensen mee die zich als ondernemer wat verplicht voelen om workshops te geven maar zich daar eigenlijk niet zo comfortabel bij voelen…

“Niet doen dan, zou ik zeggen. Zelf geef ik ook geen workshops. Ik word ongemakkelijk van grote groepen en hou het liever bij een-op-een-contacten. Daar is niets verkeerds aan. Het is ook best mogelijk dat je veel liever online dan live workshops doet. Hou het dan daarbij.”

30:15 Een van de redenen waarom ik minder van live workshops houd, is omdat ik het erg spannend vind om al mijn tickets verkocht te krijgen. Hoewel dat al altijd is gelukt, vind ik de stress die daarbij komt kijken niet prettig. Als je bij een online workshop eens wat minder inschrijvingen hebt, dan is dat minder erg. Ik heb ook het gevoel dat ik mensen tijdens een online workshop meer kan leren.

“Dat zijn zeker geldige redenen om het bij online workshops te houden. Maar sommigen vinden de spanning die een live workshop met zich meebrengt net fijn. Zelf hou ik persoonlijk ook meer van het online kanaal. Bij een goede live workshop moet je echt wel gebruik maken van de kracht van de groep. Doe of wil je dat niet, dan ga je beter voor online workshops.

Ik zou elke ondernemer in elk geval op het hart willen drukken: doe én laat waar je je best bijvoelt.”

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *