logo

Onder de Loep: Mag je zomaar wedstrijden organiseren op social media?

Mag het?

Een wedstrijd organiseren op Facebook, Instagram en andere social media kanalen?

Jazeker!

Het mag hoor! Maar even opletten, want niet alles mag zomaar.

Wat mag niet op Social media omwille van de regels van Social mediums:

Like, Share & Win: Het is verboden om persoonlijke tijdlijnen te gebruiken om promotie te maken.

❌ Deelnemers vragen om zichzelf te taggen in een foto waar ze zelf niet opstaan. (dit zijn de algemene voorwaarden op social media, zowel op Facebook als op Instagram.)

❌ Vragen aan de deelnemers om berichten op hun persoonlijk profiel te plaatsen. (Om dezelfde reden als puntje 1)

Wat mag niet op Social media omwille van de regels van de kansspelcommissie?

❌ Een tombola of loterij kan enkel georganiseerd worden door een vergunde VZW's of De Nationale Loterij. Dit wil zeggen dat je niet zomaar een winnend lot mag trekken en daar zijn deurwaarders voor nodig.

Wat mag dan eigenlijk wel?

✅ Jouw pagina liken (al raad ik dit absoluut af - je wilt namelijk dat mensen je volgen op Facebook en social media omdat ze je echt leuk vinden en niet omdat het moet, op langere termijn zorgt dit ook voor problemen i.v.m. het algoritme. Het algoritme zorgt ervoor dat een klein percentage van je volgers je berichten ziet. Als dat deel eigenlijk geen interesse heeft in je product maar enkel gevolgd heeft omdat ze moesten voor een wedstrijd, dan krijgen steeds de verkeerde mensen die post te zien.)

✅ Je kan vragen om zich in te schrijven op de nieuwsbrief

✅ Reageren op posts, foto's en berichten: Dit is een goede manier. Je kan vb. vragen om te vertellen waarom  ze deze wedstrijd zo graag zouden willen winnen. Wat je ook vraagt, zorg ervoor dat het ergens een positief licht schijnt op je bedrijf.

✅ Iets te posten op jouw pagina: hiervoor moet je bij instellingen wel zorgen dat dit aangevinkt staat:

wedstrijd op Facebook en instagram

(Je klikt op instellingen bij je pagina) - En daarna zie je bij Algemeen de afbeelding hierboven

Waaraan moet je verplicht voldoen?

❗️Een wedstrijd mag dan wel, toch is het belangrijk dat de winnaar niet door het lot bepaald wordt. Maar worden bepaald door de kennis of precieze talenten van de deelnemers.
Een oplossing daarvoor is vb. een schiftingsvraag (dit wordt het meest toegepast), maar ook v.b. de meest originele comment, of grappigste comment enz...

Voorbeelden van acties die wel mogen:

✅ De foto met de meeste likes wint

✅ De meest grappigste, origineelste, mooiste enz.. comment wint.

✅ De 10 eerste antwoorden winnen..

✅ Vervolledig de zin en win!

✅ De foto met de meeste reacties wint (interessanter dan likes - algoritme)

✅ Vind de coolste titel voor deze foto en win!

✅ De beste recensie wint

❗️Indien je kiest voor termen als grappigste, origineelste, mooiste en coolste berichten, kan je best bij het bekendmaken van de winnaar vertellen waarom je kiest voor dat precieze bericht. Om discussies en problemen nadien te vermijden.

❗️Een wedstrijdreglement is aan te raden. (deelnamevoorwaarden, duurtijd - tijdstip van bekendmaking v.d winnaar.. Zorg dat alles besproken wordt zodat er geen discussies zijn. Indien er v.b. als regel is - Wie de meeste reacties op de foto behaalt wint kiest, kan héél spammige reacties veroorzaken, zorg dat dit wordt opgenomen in het reglement zodat dit niet kan gebeuren of indien wel de mensen worden gediskwalificeerd.

❗️Er moet ook vermeld worden dat Facebook, Instagram of andere social media (waar je het op plaatst) niet verantwoordelijk kunnen gesteld worden.

Val je uit de lucht?

Dat kan zeker, Facebook en Instagram staan vol van de wedstrijden die niet correct beheerd worden. Maar nu je het weet pak je het best aan op een correcte manier.

Het kan hoe dan ook nog steeds een razend succes zijn, dus laat je zeker niet ontmoedigen.

Maar.. Facebook/ Instagram kan ook je pagina verwijderen om die reden, dat is toch echt balen als zoiets gebeurd. (En ik denk niet dat je dat ervoor over hebt)

Kies je voor kwaliteit?

Als je jezelf ziet als een bedrijf dat kwaliteit aanbiedt is het sowieso geen goed idee om like & share te doen (los van het feit dat het niet mag). Je imago draait ineens rond spamming, en laat dat nu net iets zijn dat altijd en overal wordt gelinkt aan lage kwaliteitsbedrijven.

Gebruikers die geïrriteerd zijn zullen je rapporteren. En dan krijg je weer een grote kans om in de problemen te komen.

Title of the image box

De workshop die minimum 500€ upsell biedt volgende maand.

✌️ 500€ is een understatement

✌️ Een systeem om in een recordtempo vaste klanten uit te bouwen

✌️ Je portfolio razendsnel opbouwen en daar ook voor betaald worden

✌️ Het stappenplan van A-Z uitgelegd

✌️ Deze formule heeft een 100% slaaggarantie

Voorwaarden? Je moet durven en willen commercieël denken en er gaat met deze workshop een hele nieuwe wereld voor je open. (Zowel voor gevorderden als beginners) Dit is mijn uniek systeem, mijn “secret sauce” die ik nog geen enkele andere fotograaf zo heb weten uitvoeren en vanaf nu in een cursus gegoten, stap-voor-stap de snelste manier om je vast klantenbestand en je portfolio op te bouwen en er ook naar behoren aan te verdienen.

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *