Prijsverhogingen communiceren naar klanten - Fotografie

Eerst en vooral: prijsverhogingen zijn heel normaal. De wereld evolueert nu eenmaal en ook JIJ evolueert. Je leert bij, je krijgt ervaring bij en dus logischerwijze gaat de waarde van je product of dienst ook omhoog. Maar hoe communiceer je prijsverhogingen nu op een goede manier aan klanten?

Door prijzen te verhogen krijg je vaak meer respect en word je serieuzer genomen als fotograaf. Als mensen vertrouwen in je hebben en je als een expert zien, is er vervolgens voor hen meer duidelijkheid en zal je minder vragen krijgen. Ze weten namelijk wat ze kunnen verwachten.

Neem leiderschap in je manier van communiceren

Bij nieuwe klanten vormt een prijsverhoging meestal geen probleem. Zolang je zelf achter je prijzen staat en er een goed gevoel bij hebt. Mensen aarzelen niet om te boeken als je perfect uitstraalt wat je wil weergeven. Dan is er nog maar heel weinig ruimte voor discussie over.

Alles heeft te maken met de manier van communiceren bij die prijsverhoging en in hoeverre je je eigen verhaal gelooft. Als je in jezelf denkt: ‘oei dat is wel veel geld.’, dan krijg je het ook niet verkocht. Je  moet er echt wel 100% in geloven dat het het geld waard is.

Zorg altijd voor een duidelijke communicatie naar je klant toe

Hoe kwetsbaarder je je opstelt en hoe eerlijker je praat over je prijzen, hoe minder moeite mensen hebben om die prijs te betalen. Dit geldt ook voor prijsverhogingen. Communiceer open naar je klant dat je een prijsverhoging hebt. Wanneer haken mensen af? Als ze het gevoel hebben dat ze in ‘t zak gezet worden. Dat is iets wat je absoluut moet vermijden.

Door onduidelijke prijszettingen of door onduidelijk te praten over je prijzen en wat erin zit, krijgen mensen het gevoel dat er iets niet klopt en dan verlies je ze.

Prijsverhogingen communiceren naar klanten - Fotografie

Simplify to amplify

Om het allemaal overzichtelijk en duidelijk te houden voor je klanten, maak je het beter niet te ingewikkeld. Simplify to amplify. Als je een bepaalde prijs of prijsaanpassing 3x moet uitleggen, loop je je doel mis. Hoe eenvoudiger, hoe krachtiger het wordt.

Overdrijf je prijsverhoging niet in 1x

Al is je prijsverhoging volledig terecht, het moet voor je klanten en potentiële klanten wel te overzien blijven. Je tarief van de ene op de andere dag verdubbelen, zal uiteraard niet met veel enthousiasme ontvangen worden.

De kans bestaat natuurlijk dat je bij het opstarten van je business voor een véél te lage prijs gestart bent en dat je nu bij het bekijken van al je kosten merkt dat je er weinig tot niets aan overhoudt. In dat geval kan een serieuze prijsverhoging noodzakelijk zijn. Probeer de verhoging dan toch stelselmatig, stapje per stapje, door te voeren. Zo zal je op meer begrip van je klanten kunnen rekenen.

Wat als je dit jaar niet meer zou moeten struggelen met prijszettingen? Stel: klanten komen vanzelf naar je toe, ongeacht de prijs?

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top