logo

Reizen door Nieuw-Zeeland (met kinderen)

nieuw Zeeland kinderen

Nieuw-Zeeland: Het Noordereiland op 9 dagen.

We vertrokken om 17.30 uur uit Australië-Brisbane naar Auckland (Nieuw-Zeeland).

Er zit zo’n 3 uur verschil op waardoor we pas aankwamen in Auckland om 23.30 uur.

Ondanks dat het maar 3 uur vliegen is vond ik het echt een zware trip. We hadden best wat last van een jetlag de volgende dagen.

We hadden de eerste nacht geboekt bij Oakwood Manor Motor Lodge. De reden waarom we deze boekten was omdat hij:

1. Dicht bij de luchthaven lag.
  2. Een gratis shuttle reed de volgende morgen naar de plek waar we onze Campervan hadden geboekt.
  3. Één van de goedkoopste was in de buurt.

Ik was best tevreden van dit hotel: propere kamers en een aparte slaapkamer voor de kinderen.

Auckland

Het wachten voor de campervan duurde erg lang. We hadden een Mighty Big Six besteld. Maar na 2 uur wachten kwam er nog steeds geen shoot in de zaak. Gelukkig waren de kids al bij al rustig. Anders had ik zoveel geduld niet gehad :)

Na 2 uur kwamen ze vertellen dat de auto nog niet klaar was en dat we met de vervangwagen boodschappen mochten doen tot alles klaar was. Aangezien we toch sowieso boodschappen moesten halen gingen we graag in op dat aanbod.

Na ongeveer 4 uur in totaal hadden we eindelijk onze Campervan in Nieuw-Zeeland. (een andere dan de oorsprongkelijke) namelijk De Britz!

We besloten om door te rijden naar “Bay of Islands” dat was sowieso ons plan en we moesten dan sowieso terugrijden via Auckland. De rit hiernaartoe duurt ongeveer 3 uur.

nieuw Zeeland kinderen

Bay of Island – naar het topje van het noorden in Nieuw-Zeeland.

Het was ongelofelijk aan het regenen de eerste dag toen we hier aankwamen (Paihia). Daarom besloten we om een museum te gaan doen met de kindjes nl. Waitangi Treaty Grounds museum, dit is iets wat ik hier niet zou gedaan hebben wanneer het goed weer was maar het was een goed alternatief.

We verbleven op een camping in de buurt waar niet echt over naar te schrijven was (dut dat doe ik ook niet).

De volgende dag maakten we een boottochtje naar The hole met de kindjes. (neem genoeg water en eten mee voor onder de weg en smeer zonnecrème! Ik vergat mijn benen en ze deden pijnnnnn)

nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen

Tegen de avond gingen we terug richting Auckland. Op de weg terug stopten we in Waipu (1 uur rijden van Paihia)

Waipu

Wij verbleven in Camp Waipu Cove. Op zich is de camping niet goedkoop (69 dollar- geen wifi, geen water, betalende douches). Maar wat een strand! Zalig met een stuk rivier die mond in de oceaan. Heel ruw, met bomen en rotsen. Ik vond het echt een mooie plek. (en veel mooie schelpen te vinden)

nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen

Er was redelijk wat volk aanwezig op de camping maar iedereen was heel aardig.

Verder was er ook een bakplaat aanwezig aan de keuken! Dus we konden de volgende ochtend pannenkoeken bakken!! jeeeeej!

De pannenkoekenmix die je vind in de winkel is nl. Heerlijk. Het is een klein bidonnetje waar je gewoon wat water bij doet en je schud alles door elkaar.. heeeeeeeerlijk!!

We moesten uitchecken op de camping om 10 uur, we hadden goed weer en besloten ons te parkeren op de parking aan het strand dat aanpaalt aan de camping.

Het was vloed en iedereen kwam kijken naar de surfers die de golven trotseerden. Héél erg leuk om naar te kijken!

Om 13 uur vielen de eerste regendruppels en besloten we verder te rijden naar Coromandel. Omdat het aangewezen is om met het weer mee te reizen (omdat het toch we erg wisselvallig is en je zoveel mogelijk uren zon wil).

We moesten nog boodschappen doen ook en daardoor kwamen we pas rond 19.30 uur aan in Coroglen. Ondanks dat de zin er wel was om rechtstreeks door te rijden naar Hot water Beach, nam de vermoeidheid de bovenhand en verbleven we in een nogal shitty Camping. Maar het was hoe dan ook maar gewoon om te slapen en morgen nog een half uurtje verder te rijden.

Ik was blij dat we gewoon de rit deden, aangezien het heel de middag en avond gewoon verder regende.

Coromandel

We besloten ’s morgens af te wachten welk weer het was (omwille van de tegenstrijdige weersvoorspellingen)… Het was grauw en een beetje miezerig maar wel warm. Ideaal weer voor de kinderboerderij!

We reden naar Whitianga en bezochten Whiti farm park. De kindjes vonden het echt heel leuk! En wij ook.

nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen

Nadien besloten we naar “hot water Beach” te gaan, daar kan je je eigen hot spring graven in het zand. Het water wordt dan wel tot 60°c! (puf puf)… check op voorhand de getijden zodat je niet voor niets bent gegaan.

Helaas bleef het miezeren en de wind zat redelijk fel aan het strand. We gaven er de brui aan na een half uurtje.

nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen

Normaal gezien gingen we de volgende dag naar Cathedral Cove, maar omdat het weer het niet echt toeliet om te luieren aan het strand, was het wel de ideale gelegenheid voor een stevige wandeling naar de mooie rotsformaties.

Je komt toe op de parking van de Cathedral Cove, daar namen we de bus naar het verzamelpunt bovenaan op de berg (dit kost zo’n 10 dollar), van daaruit moet je nog een 30minuten wandelen eer je aan Cathedral Cove aankomt.

De paden gaan redelijk bergop en af, dus als je niet zo’n goede stappers hebt is een draagzak wel een oplossing. Onze kinderen hebben het alvast zonder morren gedaan.

Één keer je aankomt kan je wat rondlopen aan het strand en alles bekijken en dan doe je dezelfde weg terug. Ik vond dit echt een leuke uitstap! Zeker de moeite.

nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen

We gingen de richting van Rotorua uit, maar een lange autorit zat er voor ons niet in. Ook zagen de weersvoorspellingen er niet al te best uit voor de volgende dag. Dus reden we een klein uurtje richting onze bestemming uit en bleven overnachten in Whangamata motor Camp.
Een nette camping met een klein speeltuintje.

De volgende ochtend verbleven we eerst wat op het strand, niet zo de moeite maar het was mooi weer en dus wilden we dat nog even benutten.

Rond 12 uur reden we verder naar Rotorua

Rotorua

We wisten op voorhand dat Rotorua heel commercieel ging zijn. Er is ongelofelijk veel geothermische activiteit en daardoor ook een trekpleister voor toeristen. Toch is het echt de moeite om hier te stoppen.

Wanneer je aankomt stop je best even aan het infopunt, daar zijn ze heel vrijgevig met informatie. Je krijgt er een kaart met alle korte wandelingen en alle bezienswaardigheden.

Wij kwamen best laat aan doordat we enkele tussenstopjes hadden gemaakt. Dus veel tijd was er niet meer over.

Na het boeken van de Maori ervaring, gingen we wandelen in de “Government Gardens” daar heb je het Sulphur point. Dat ook wel de moeite is om even te stoppen.

Tussendoor begon het te regenen en besloten we even te vertoeven in de bibliotheek die zich bevindt naast het infopunt. Daar konden de kindjes even gewoon tot rust komen in de prentenboeken.

nieuw Zeeland kinderen

Het stinkt trouwens best in Rotorua door die zwavel, maar dat is dan ook weer een ervaring 😀

Daarna gingen we naar Kuirau Park, het is er echt wondermooi en wat mysterieus dankzij de warmwaterpoelen.

In Rotorua is er momenteel een hele hype aan de gang rond Rotorocks, dat zijn keien die geschilderd zijn en ergens verstopt worden. Zo worden er zoektochten georganiseerd. Je kan dan je vondst delen op IG en FB.

nieuw Zeeland kinderen

Ondertussen was het al 18 uur en vertrokken we richting de camping “Cosy Cottages”. Zodat we op het gemak nog iets konden eten (en de kinderen op tijd in bed konden steken want na hun nachtelijke escapades van de dag ervoor waren ze best vermoeid).

Tijdens het koken kon manlief met de kids naar de hotpool in de camping en lieten zich nog even gaan op de speeltuin.

nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen

De volgende dag besloten we om de Geiser Pohutu te bezoeken, dit kan je doen via het park Te Puia of via het Maori dorp Whakarewarewa.

Hij gaat ongeveer elke 30 min. Tot om het uur af.

In de namiddag deden we een wandeling naar de Okere Waterval. Dit is ook echt wel eens de moeite om te doen en de wandeling is maar 1,5 kilometer. Ideaal om met kindjes te doen dus.

nieuw Zeeland kinderen

’s avonds hadden we een uitstap geboekt naar het Mitai Maori dorp. Ikzelf vond hier echt niets aan, maar dat wist ik op voorhand en ik wist ook dat de kinderen het heerlijk zouden vinden. Het begint rond 19 uur ongeveer en rond 22 uur waren we thuis. Als de kinderen het zo lang trekken ’s avonds dan is dit wel nog de moeite. Ze zingen en dansen en je krijgt ook de Haha te zien. Verder hebben ze een opgezet dorp zodat je kan zien hoe het er vroeger uitzag.

Je kan vragen stellen indien je wilt, daarna wordt er gegeten van het eten dat op de Maori wijze is klaargemaakt en als laatste doe je een wandeling om glimwormen te zien.

De volgende ochtend gingen we naar Lady Knox kijken in het Wai-O-Tapu park. Het is zeker de moeite om het gehele park te bekijken.

Je bent er best ietsje vroeger dan de uitbarsting om 10.15 uur, dit omdat er een massa volk op af komt en het wel wat aanschuiven is.

Na het park reden we dezelfde dag nog door naar Taupo

kinderen nieuw Zeelandkinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland

Taupo

Bij onze aankomst gingen we zoals vaak eerst langs in het info center. in Taupo gingen we eerst naar de Huka falls. Het is niet echt een al te grote wandeling en je ziet veel aan de uitkijkpunten. Ideaal voor de kids en best impressionant.

kinderen nieuw Zeeland

Om 16 uur ging de dam omhoog, dus maakten we ook daarvoor een stop. De kindjes (en wij) waren hiervan echt onder de indruk.

In de buurt is er ook een glasblazer, maar die is alleen aanwezig in de voormiddag, daarom hebben we die overgeslaan.

We verbleven in all seasons holiday park. Een nette camping, met speeltuin, zwembad en hele propere faciliteiten. We kozen deze voornamelijk omdat deze het dichtst lag bij onze afspraak met de zeiltocht de volgende ochtend.

De volgende ochtend namen we de zeilboot “fearless” naar Lake Taupo. Er was veel wind en het was echt koud op de boot. Gelukkig hadden we onze regenjas en trui mee.

Op zich was het wel een leuk ritje maar om de rotsgraveringen nu speciaal te zien vonden we het niet echt de moeite. Misschien kwam dit omdat onze boot in panne viel en we er enkele uren over deden om terug aan de kant te raken. Dus ik ben niet geheel zeker of het door die extra ervaring was dat we er eigenlijk niet echt van genoten hebben.

kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland

Op zich was het zeilen wel eens leuk, ik denk dat het vooral te lang geduurd heeft voor wat het maar was.

Over de middag vertrokken we richting Wellington (+-4 a 5 uur rijden) om de ferry de volgende ochtend te halen. We verbleven in het “Capital Motor Inn”, omdat dit het dichtst lag bij de incheckbalie om naar Picton te varen. (Zuideiland van Nieuw-Zeeland)

Tips

Campings:

Als je van Australië komt merk je wel dat de Campings in Nieuw-Zeeland een pak minder voorzien zijn. Je betaald ongeveer evenveel meer krijgt veel minder service, vaak betaal je voor de douches, zijn de keukenvoorzieningen niet echt deftig voorzien en de toiletten zijn regelmatig wat vervallen.

WikiCamps:

Een must om te installeren, een heerlijke app die je verteld waar de campings in de buurt zijn. Verder staat er ook bij hoeveel ze kosten en welke beoordelingen ze krijgen van de gasten.

Je moet de offline map wel downloaden van Nieuw-Zeeland.

maps.me:

Een offline roadmap die je kan volgen als GPS. Eerst moet je wel enkele dingen downloaden.

Speculoospasta:

Bestaat hier niet, zijn je kindjes hieraan gewend dan kan je deze meenemen vanuit België, de douane doet normaal gezien niet moeilijk in Nieuw-Zeeland over speculoos.

Wisselvallig weer:

Reis mee met het weer in Nieuw-Zeeland. Hou het weerbericht in de gaten. Zo win je het meeste zon.

Als je ziet dat het in de voormiddag mooi weer is en in de namiddag gaat regenen. Rij dan in de namiddag en omgekeerd.

Skinny Mobile:

Skinny Mobile is volgens mij de beste provider in Nieuw-Zeeland. Het is goedkoop. Je download best de app en gaat zo aan de slag. Ik was het meest tevreden over de 4 dollar data binge. Zo kreeg je 12 uur unlimited acces aan gb. Zaaalig! Het werkt heel gemakkelijk, maar zonder app zou ik het niet aanraden.

Nog meer foto’s van Nieuw-Zeeland! Kan je er trouwens niet genoeg van krijgen? Bekijk dan zeker de IG pagina van fotograeve.

nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderennieuw Zeeland kinderenkinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland kinderen nieuw Zeeland