Beelden zijn auteursrechterlijk beschermd.
logo

Reizen met kinderen – Fotograaf in La Gomera

Onze wortels liggen hier

La Gomera is voor ons heel belangrijk, het was namelijk onze eerste reis als koppel. We zijn er helemaal verliefd op! Op dit eiland (of all places) leerde ik Oreo’s kennen… Later werd het ook de plaats waar we ontdekten dat we zwanger waren van ons eerste kindje!

Ondertussen zijn we 9 jaar na onze eerste trip, hebben we 2 kleine duivels en trokken we al 6 keer terug naar deze wonderlijke plek.

reizen met kinderen

Reizen met kinderen is een heel andere ervaring als reizen als koppel. Kinderen zijn sneller verveeld, sneller moe… Je moet als ouder altijd vooruit kijken naar bepaalde situaties, waarschijnlijk vond ik dat één van de moeilijkste dingen om ouder te worden. Ik ben namelijk een chaoot, ik heb geen regelmaat. En zo voel ik me ook het beste. Orde in de chaos!

De dag voor we op reis vertrokken mochten de kindjes zelf hun rugzakje maken, ze kozen (uiteraard) de iPad, enkele kleurboekjes, stiften, gezelschapspelletjes, elk een knuffel en enkele koekjes (deze mochten ze opeten wanneer ze zelf wilden, maar op was op). Ze mochten ook enkel meenemen wat ze konden dragen, zo zijn ze zelf verantwoordelijk voor hun eigen spullen.

Even terugkerend naar de typische chaos:

Een dag voor we op reis vertrokken had ik nog een 12 uur durende huwelijksreportage. Ik was thuis om 2 uur ’s nachts en we vertrokken om 4 uur naar de luchthaven. Uiteindelijk vonden we de parking niet (die we op voorhand hadden geboekt!) waar we onze auto konden achterlaten, nee echt! We kwamen als gevolg een half uur voor het vertrek van het vliegtuig aan. Om dan te zien dat iedereen al aan het boarden was! Aarghhh! Typisch (nee dit is niet de eerste keer dat ons zulke dingen overkomen). We moesten nog door de douane en gelukkig hadden we enkel handbagage en hadden we online ingecheckt, anders hadden we dit nooit gehaald.

reizen met kinderen

But we made it, as always… Eindelijk konden we tot rust komen in het vliegtuig. Ik had nog niet geslapen en had de luxe dat ik 10 rijen verwijderd was van de kids, die papa op zich had genomen om me mijn rust te gunnen. Uiteindelijk ben ik in totaal toch zo’n 36 uren wakker geweest.

Tenerife

Je kan op La Gomera niet vliegen, dat zorgt ervoor dat je toch wel een tijdje onderweg bent om op je bestemming te geraken.

reizen met kinderen
Eerst land je op Tenerife, daarna kan je heel makkelijk de bus nemen naar Los Cristianos. Die rit kost een paar euro’s (al moet je wel nog een kilometer stappen) terwijl een taxi toch makkelijk het vierdubbele kost. Die taxi zet je natuurlijk wel meteen op de juiste locatie af… Wij kiezen op vlak van hoeveel tijd we hebben tussen het vliegtuig en de ferry.

Bij het aankomen in San Sebastian zorgen we ervoor dat we al reeds een huurauto geboekt hebben in de haven, de prijzen hiervan vallen echt heel goed mee. Je krijgt de optie om op voorhand gratis kinderzitjes aan te vragen; als je ter plekke een auto wil huren kan het al eens voorvallen dat ze geen kinderzitjes meer op voorraad hebben.

Wij trekken altijd richting Valle Gran Ray, de andere kant van het eiland. Je kan trouwens ook een bus hiernaartoe nemen, maar de timetables vallen echt heel slecht samen met die van de ferry en het is toch zo’n 1,5 uur à 2 uur de bergen in. Onze kinderen hun maagjes kunnen dit echt niet aan + het lange wachten op de bus zorgt ervoor dat wij kiezen voor een huurauto.

Er is nu terug een ferry die vaart van Los Cristianos rechtstreeks naar Valle Gran Rey, maar ik weet dat die niet altijd vaart, misschien is die seizoensgebonden?

Valle Gran Rey

Ons favoriet stadje, we hebben altijd al verbleven in Casa Maria Isabel, daar heb je hutjes die echt niets kosten. Een gedeelde keuken en sanitair zorgen ervoor dat de kosten gedrukt worden, maar ze hebben ook appartementjes. Sinds we reizen met kinderen huren we dit, het geeft je toch net iets meer privacy en een aparte slaapkamer vind ik altijd handig. Bijkomend voordeel van zo’n appartementje: een groot terras!

Bij Casa Isabel heb je op 20 meter wandelen een strandje! Superleuk met de kinderen. En het is er zelfs in het hoogseizoen enorm rustig daar. Je hebt in Valle Gran Rey nog twee andere strandjes: een heel kleintje waar je enkel kan zitten wanneer het eb is en een drukker strand aan “La Playa de la Calera” – het hoofdstrand waar er meer toeristen verblijven 😉

Tripadvisor helpt je om de kleine verscholen restaurantjes te vinden die niet opvallen tussen de vele “mottige” toeristische restaurants waar het eten niet te vreten is.

day in the life fotograaf

Vlak aan La Playa vind je het toeristencentrum, daar kan je alle wandelroutes bemachtigen op een duidelijke landkaart. Op wandelafstand is er een superleuke route naar een waterval! Het is ongeveer 2,5 kilometer. Het is dus een beetje afhankelijk van welke afstanden je kinderen kunnen stappen. Maar je hebt ook leuke routes van +/- 1 kilometer, al zie je dan minder “zotte” dingen.

El Cedro

El Cedro is het hart van la Gomera! Midden in de bergen en een pak kouder dan beneden aan het strand. Een lange broek, trui en regenjas is aan te raden. Je kan er prachtige dingen zien en er hangt vaak een erg mystieke mist.

Je kan hier ook wat dorpjes bezoeken! Dit kan je met de auto doen of met de “Glass bottom boat” of met de ferry!

Maar waarom La Gomera?

Hoh, waarom? Ik weet het niet goed. Het grootste nadeel: Je bent echt wel even onderweg. Je verliest een gehele dag om er te geraken en op de terugweg nog eentje, enkel aan het reizen.

Maar het is er zo rustig en op één of andere reden heb ik het gevoel op sommige plaatsen alsof je alleen bent op de wereld. Het is zalig om warm weer te hebben tijdens de winter, maar niet in het toeristische Tenerife te moeten zitten of persé de andere kant van de wereld te moeten reizen.

Ook zalig is het om nog eens 1 euro te betalen voor een drankje op terras in Europa! Want uit welk tijdperk is dat geleden?! Ik denk dat dat de belangrijkste redenen zijn waarom wij zo vaak terugkeerden.

reizen met kinderen

Voor ons zit het er bijna op en wederom zeggen we “nu was het onze laatste keer”, “volgende keer doen we zeker wat anders”… Geen idee of het deze keer ook echt zo zal zijn.