logo

Succesvol worden in het buitenland als ondernemer

hoe word je een succesvolle ondernemer in het buitenland kim de graeve fotograeve workshop ideale klant

Vandaag te gast:

Lauri (Agapé Stories)

Foto dankzij: Claudia Verloop Fotografie

Luister deze aflevering ook op iTunes of Spotify:

Klanten werven in Australië, terwijl je daar niet in levenden lijve bent.

Hoe doe je dat in godsnaam?

In mijn podcast met de Nederlandse Lauri van Bodegraven kreeg ik een superhandige handleiding mee om dat op een slimme manier aan te pakken.

Als je net als Lauri zo’n straffe madam of meneer bent voor wie België of Nederland te klein is, dan moet je beslist deze podcast vol handige tips beluisteren.

Of onderstaande blog lezen. Wat je wil.

Je kan ook snel door de podcast scrollen naar de ‘real good stuff’, met concrete tips & tricks van de
ervaringskundige zelf.

Vanaf minuut 4:35 vertelt Lauri hoe ze een bekende Nederlandse blogster wist te strikken om haar buitenlandse bruiloft te videograferen en hoe dat haar business een enorme boost gaf.

Extra tips over hoe je succesvol wordt in het buitenland, geeft ze mee op minuut 11:25 en 20:10.

Vanaf minuut 13:20 kom je te weten wat Lauri zo aanspreekt in buitenlandse opdrachten en hoe ze omgaat met de druk die die met zich meebrengen. Hoe Lauri staat tegenover portfoliowerk en het goed inschatten van je eigen waarde, hoor je op minuut 14:33.

Wil je echt begrijpen hoe je ideale klanten kan aantrekken?
Ze begrijpen en weten waar ze te vinden zijn?
1x per jaar kan je je inschrijven voor de workshop: De ideale klant

Eén ding is wel zeker, met en over Lauri raak je niet snel uitgepraat.

De videografe is – net als ik– een op en top ‘self made woman’, die haar passies in de loop der jaren heeft ontdekt. Na haarmiddelbare school trekt ze naar Australië, om halsoverkop verliefd te worden op het land. Als Lauri terugkomt naar Nederland, gaat ze journalistiek studeren.

Intussen lanceert ze haar eigen video- en fotografiebusiness. En ze raakt ook nog eens gepassioneerd door het Christendom. Maar tussen alle bedrijvigheid door mist ze Australië heel hard.

Als ze haar geloof verder wil uitdiepen, lokt het lot haar – toeval bestaat niet – terug richting Australië.

In Sydney vindt ze de geknipte cursus aan een bijbelschool én ze kan er die combineren met een film-en tv-opleiding. Eén probleem: naar Australië reizen en er een peperdure opleiding volgen, kost handenvol geld.

Op dat moment staat haar bedrijfje nog in de kinderschoenen en snel even een nieuwe business uit de grond stampen in Australië lijkt totaal onrealistisch. Maar om de trip te kunnen financieren had ze wel werk ter plaatse nodig.

Maar dan – zei ik al dat toeval niet bestaat? – lacht het geluk Lauri toe.

Ze vangt op dat een bekende Nederlandse blogster, die in Australië woont, gaat trouwen in Frankrijk. Die kans om naamsbekendheid te krijgen in het buitenland, laat Lauri niet liggen. Assertief als ze is, stuurt ze de blogster een mail. Of ze toevallig al een videograaf op het oog heeft?

Als ze niet meteen antwoord krijgt, doet ze wat ik zelf – tot nu toe – nooit doe: nóg een mail sturen. 
De blogster had de eerste mail blijkbaar gewoon gemist en was heel blij dat Lauri haar contacteerde.
Een tweede mail sturen als je niet meteen een antwoord krijgt, dat had Lauri tijdens haar journalistieke opleiding geleerd. Het kost weinig moeite maar kan volgens haar zeker het verschil maken tussen het al dan niet krijgen van een opdracht. Lauri was trouwens de enige die de blogster gecontacteerd heeft. Het blijkt erg goed tussen beiden te klikken en Lauri mag de bruiloft in Frankrijk op de gevoelige plaat vastleggen.

Na het huwelijk gaat de video in een mum van tijd viraal. Lauri krijgt zelfs een plaatsje in een internationale leverancierslijst op een presenteerblaadje aangeboden. En wat doe je in haar geval?
Juist, je vraagt de beheerders van die lijst om meteen Sydney als uitvalsbasis toe te voegen. Op die manier konden mensen die een videograaf in Australië zoeken haar al vinden en contacteren. In een lijst van lokale leveranciers terecht trachten te komen, is een tip die Lauri iedereen die in een bepaald land business wil doen ten zeerste kan aanbevelen.

Op sociale media voegt ze bovendien treffende hastags, zoals #sidneywedding toe. (wist je dat je in de workshop ideale klant ook  leert hoe je hashtagstrategieën kan toepassen?)
Lauri benadrukt dat het heel belangrijk is om hashtags goed te gebruiken. Je moet vooral werken met zeer specifieke hashtags die in het oog springen. Uiteraard is het moeilijk om in te schatten hoeveel business die concreet opleveren (al kan je dit wel met de juiste tools die je krijgt in de workshop ideale klant ;), maar ze hebben Lauri zeker geholpen om ‘in the picture’ te komen. Daarnaast vertelt ze iedereen die het horen wil over haar grootse plannen. Ze heeft geleerd dat als je hier heel open over bent tijdens gesprekken, mensen daar vaak op inhaken. En dat leidt op zijn beurt naar nieuwe mensen die haar verder op weg kunnen helpen. Zo slaagt ze er beetje bij beetje in om zichzelf nog meer op de Australische kaart te zetten, terwijl ze er helemaal nog niet is. Ze heeft ook geprobeerd om contact te leggen met fotografen en videografen ter plaatse, maar dat bleek wat
lastiger. Velen wilden toch liever eerst even samen een koffie drinken vooraleer concrete stappen te ondernemen.

Dat het inzetten op een combinatie van verschillende kanalen zijn vruchten heeft afgeworpen, bewijst wel het feit dat een koppel haar voor een bruiloft in Australië boekt, nog voor ze op het vliegtuig stapt.  Ook die video gaat achteraf viraal, wat haar business ter plaatse een boost geeft. Genoemde tips zullen volgens Lauri vooral een groot effect hebben als je voor langere tijd – of altijd – naar een land wil trekken en business wil aantrekken voordat je er bent. Wil je in je eigen land blijven wonen maar wel geregeld bruiloften in het buitenland doen, dan kun je je business gerust ook organisch laten groeien. Met andere woorden: hoe meer opdrachten je in het buitenland doet, hoe meer nieuwe vragen je in die richting zal krijgen. Dat neemt uiteraard niet weg dat de tips & tricks het hele proces wel kunnen versnellen.

Lauri is nu enkele maanden terug in Nederland maar nog steeds heeft ze – hoe zeggen ze dat in Nederland? – allesbehalve een ‘zittend gat’. Hoewel ze ook ‘gewoon’ opdrachten aanneemt in Nederland en België, staat ze intussen bekend als ‘destination wedding photographer’. Van de bruiloften die al voor volgend jaar gepland staan, mag ze er meer dan de helft in het buitenland gaan schieten. Alsjeblieft!

Een vraag die ik mezelf stel – en dus ook Lauri –, is hoever je commercieel gaat in ruil voor de naamsbekendheid die portfoliowerk geeft. Op dat vlak spreekt ze klare taal: elke zichzelf respecterende fotograaf/videograaf moet weten wat hij waard is. Principieel doet ze geen opdrachten voor niets. Aan beelden die ontroeren hangt nu eenmaal een prijskaartje vast. Als je er zelf van overtuigd bent dat je je prijs waard bent, dan geeft dat koppels volgens Lauri ook vertrouwen om voor je te kiezen. Tegenwoordig laten zelfs klanten uit de muziekindustrie de keuze van de muziek aan Lauri zelf over, omdat ze alle vertrouwen in haar werk hebben. Dat Lauri een ‘self made woman’ is en geen fotografe van opleiding, daar heeft ze zich wel moeten overzetten. Gelukkig weet ze het nodige zelfvertrouwen te halen uit het feit dat veel van haar video’s intussen viraal zijn gegaan en dat ze mensen duidelijk emotioneel weet te raken, Anderzijds houdt een bepaalde onzekerheid een fotograaf wel scherp…

De bruiloft voor de Nederlandse blogster is dan ook de enige die ze gratis heeft gedaan. Haar eerste buitenlandse bruiloft die de weg naar Australië zou effenen, wilde ze nu eenmaal koste wat kost. Achteraf bekeken heeft die opdracht haar enorm vooruit geholpen. Ook met kortingen is ze heel erg zuinig. Vorig jaar heeft ze die één keer gegeven, omdat de opdracht haar op het lijf was geschreven en omdat ze wist dat die bruiloft een zeer breed bereik zou hebben. Diep onder de indruk van Lauri’s indrukwekkende succesverhaal, kan ik haar dan ook alleen maar gelijk geven… Hoewel Lauri intussen een gerenommeerd bruidsfotograaf is, wil ze niet op die roem blijven teren. Door bijvoorbeeld te gaan filmen in oorlogsgebieden zou ze in de toekomst nog meer zin aan haar werk willen geven. Maar ze sluit niets uit. Een vijfjarenplan, daar doet ze lekker niet aan mee. En aangezien ik mijn eigen vijfjarenplan halverwege helemaal de mist zag ingaan, kan ik haar opnieuw geen ongelijk geven… Want waar je passie je naartoe leidt, is af en toe héél onvoorspelbaar.

lees & luister verder:

Leave a reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *