Beelden zijn auteursrechterlijk beschermd.
logo

Als fotograaf door het zuiden van Nieuw-Zeeland (met kids)

fotograaf Nieuw-Zeeland

Nieuw-Zeeland: Het Zuidereiland door de ogen van een fotograaf.

Picton

We kwamen rond de middag aan in Picton. Het was 27°c en er stond een stralende zon! Zalig!

Bij onze stop in het infopunt werden we niet veel wijzer (het is altijd afhankelijke van wie je voor je neus krijgt, helaas).

We hadden niet echt een plan en dus reden we al even de richting uit die we wilden. Picton centrum sprak ons namelijk absoluut niet aan.

Na een 15 kilometer kwamen we voorbij momorangi Bay. Het was zo betoverend en er was een leuke speeltuin. Rechtover het water was er een camping en we besloten daar te blijven tot de volgende ochtend. Het was een heerlijke dag. Mijn partner zag zelfs een dolfijn in het water!

De volgende dag was het weer overtrokken en wisselvallig. We reden verder richting Nelson, maar stopten we aan de kust die geheel was weggetrokken, we stapten door de modder en hingen vol tot aan onze knieën. Maar de kinderen genoten met volle teugen en ik was getuige als fotograaf.

Nieuw-Zeeland fotograafNieuw-Zeeland fotograaf

De volgende stop voor Nelson was aan Pelorus bridge, daar was een heerlijk meertje beneden na een korte wandeling van 5 min. De kinderen gooiden steentjes in het zand en genoten van het spelen.

Nieuw-Zeeland fotograaf

In Nelson gingen we eten in het mediterraans restaurantje: Falafel Gourmet Café. Je wordt er snel bediend ondanks dat er veel volk zit. En het is lekker vers!

Zo reden we verder naar ons uiteindelijke doel voor die dag…

Marahau

We logeerden in Beach camp Marahau. Op zich geen grote camping maar je hebt wel alles wat je nodig hebt, propere faciliteiten en een speeltuintje.

De volgende dag zou het waarschijnlijk heel de dag regenen, dus we gingen nog even afwachten wat we zouden gaan doen.

Zoals voorspeld werd het een vieze dag. Het bleef maar regenen en het is echt niet gestopt. We deden twee kleine wandelingen en daarmee hield het op, eigenlijk was het helemaal niet aangenaam dus een knop op nul zetten in dit geval was niet mogelijk. Het bleef gieten zonder enige opklaring en dat voor 24 uur lang.

De kids deden samen met papa een wandeling langs de oceaan op hun blote voeten in de regen en kwamen als verzopen waterratten terug maar vonden het om te gieren.

Nieuw-Zeeland fotograaf

Verder keken we wat filmpjes en bleven we binnen. We hadden ook naar de Ngarua caves kunnen gaan, maar eerlijk gezegd hadden we onze portie grotten wel al gezien in Australië en hadden we echt geen zin in stalagmieten enz. Een relax dagje leek ons wel goed. Maar mocht je dus in dezelfde situatie komen, bovenstaande is een to do bij slecht weer!

De volgende dag deden we een trip naar Anchorage Bay met de watertaxi.
De fotograaf in mij had gezorgd dat alle batterijen waren opgeladen en alle materialen klaarlagen om te vertrekken.

Anchorage bay

Nieuw-Zeeland fotograaf

Anchorage Bay is een zalig stuk land dat enkel toegankelijk is met de watertaxi’s vanuit Marahau. De watertaxi op zich al een evenement en de kinderen vonden het de max! Je scheurt over het water en krijgt kriebels in je buik (net zoals in het pretpark).
We boekten de taxi om 10.30 uur en planden eentje terug om 13 uur. Wat hadden we er spijt van dat we zo vroeg terug gepland hadden. Bleek dat het daar heerlijk was! Eigenlijk was ik daar met plezier blijven slapen.

We hadden uiteindelijk maar 1,5 uur om terug te gaan naar Anchorage Bay en dat was achteraf bekeken toch wel erg jammer.

We deden een mooie wandeling tot aan Te Pukatea Bay, maar zelfs om Pitt Head te gaan bekijken hadden we jammer genoeg geen tijd meer.

Te Pukatea bay was erg mooi. Wanneer je de kustlijn afloopt vind je bij eb ook een klein grotje waar je door kan kruipen, dat vonden de kids erg leuk!

Nieuw-Zeeland fotograaf

Op zich is het geen grote wandeling tot daar, 20 minuutjes héén en nog eens 20 terug.

Er waren voorgangers die een kamp hadden gebouwd en dat hebben de kinderen lekker benut om in te spelen.

Je kan er ook blijven slapen indien je wenst en er is hout voorzien om een kampvuur te maken (hoe en waar je dit mag doen is netjes uitgelegd.)

Het was een heerlijke dag! Warmte en een zon die schijnt maakt je altijd toch net iets gelukkiger. We waren hoe dan ook verbaasd hoe het weer op 1 nacht zo kon omslaan. Wat een grillig weer toch in Nieuw-Zeeland!

Nieuw-Zeeland fotograaf

Maar! Tijd om de reis verder te zetten, we gingen richting de westkust..

Onder de baan vonden we een heel gezellig cafeetje waar we stopten: Dunbar Estates Cellar door & café. We genoten van de boomgaard en aten een lekkere kaasschotel met homemade sausjes erbij. Heerlijk met de zon op je smoel.

Onze tweede stop onder de baan was Lake Rotoroa, een prachtig meer omringt door fantastische bergen. Ondanks dat we een paar keer flink door vliegen werden gebeten was het heerlijk om daar te vertoeven. Je ziet er grote alen zwemmen en prachtige zwanen.

Het was voor ons een omrit van een 20 kilometer maar het was het zeker waard.

Nieuw-Zeeland fotograafNieuw-Zeeland fotograaf

Derde stop was in Murchison, gewoon omdat boodschappen broodnodig waren. Verder wilden we er zo snel mogelijk voorbij want het was er echt niet gezellig.

Cape Foulwind

We stopten in Cape Foulwind en logeerden in Carters beach top 10 Holiday park.

Dicht bij Tauranga bay, hier kan je wandelingen doen en onder andere pinguïns en zeehonden zien.

fotograaf

Rond de middag reden we verder naar ons volgende punt:

Punakaiki

Hier zit je in het Paparoa National park, we reden naar het Dolmite point waar je de pannenkoekenrotsen kon zien. De kinderen vonden het erg grappig en deden alsof ze de rotsen gingen opeten.

De blowholes waren helaas niet actief, ik had het wel eens in actie willen zien.

Na de wandeling reden we terug verder en stopten onderweg nog even in Greymounth, daar heb je veel winkels en o.a een campingwinkel (voor vb. Tabletten voor het chemisch toilet).

fotograaf

We wilden dezelfde dag graag nog in Hokitika aankomen dus bleven we verder niet in Greymounth, dat iets country-achtig heeft. Het lijkt alsof je door de stad van Lucky Luke trekt.

Hokitika

We verbleven in Hokitika Holiday park, na een aangename ontvangst. De faciliteiten waren ook erg netjes en er was een leuke speeltuin voor de kindjes.

De volgende ochtend gingen we naar het National Kiwi Centre. Om 9.30 uur gaat dit park open en om 10 uur krijgen de dieren eten. Daar kan je de giant eels voederen. Ook kan je zelf kreeften gaan vangen. Allemaal erg leuk voor de kindjes, al is het wel eens aan vernieuwing toe. Het was een leuke uitstap en zo zagen we eindelijk die prachtige kiwi’s!

394A7293

We kochten in de souvenirshop enkele voorleesverhaaltjes van Kiwi the kiwi.

Daarna deden we de Gorge walk, heel aangenaam om met de kindjes te doen. Je doet hem op een 30 minuutjes en ziet het prachtige blauw-groene water dat afkomstig is van de gletsjer. Het water is wel ijskoud, dus zwemmen is niet echt aan te raden.

Als laatste actieve uitstap deden we in Hokitika de Dorothy Falls, opnieuw een korte wandeling en ideaal om met kindjes te doen.

Nadien bleven we nog een uurtje of twee op het Hokitika beach, een zwart strand met heel veel drijfhout, waar de kinderen een kampje mee bouwden. Ideaal om onze mooie dag af te sluiten voor we verder trokken.

Franz Josef Glacier

Een aanrader qua camping is zeker de Macdonalds Unpowered Site, met een heel mooi uitzicht.

We maakten een wandeling naar de Franz Josef Glacier Het was een wandeling van 2,5 uur voor ons om héén en terug te raken maar het was goed weer en de kindjes hadden er zin in. Je kan niet helemaal tot aan de gletsjer geraken omdat het te gevaarlijk is maar toch zie je behoorlijk wat onderweg en het is een leuke wandeltocht.

Op zich is het ook niet zo koud als je zou verwachten dat een gletsjer is, het is niet alsof handschoenen en een muts nodig zijn in de zomer.

fotograaf fotograaf fotograaf

Toen we net 5 minuten in de campervan zaten na de wandeling begon het te gieten. Jammer, want we hadden graag ook de Fox Gletsjer nog gezien. Een wandeling in dat gure weer was echter niet echt leuk en je kon zelfs geen tien meter voor je uitzien dus reden we verder richting Milford & Doubtful sound.

Albert Town

Onderweg naar “the sounds” kom je veel mooie stops tegen. Gelukkig klaarde het op, ideaal voor enkele mooie plekken te zien. Alles staat netjes aangeduid, inclusief hoe lang de wandeling duurt.

In Albert Town hadden we genoeg van het vele rijden. We deden boodschappen en stopten aan Lake side outlet holiday park. Op zich wel een ok plek om te verblijven maar helaas heb je geen zon door de vele bomen en het is ook aan wat vernieuwing toe. Toch is het een prachtige locatie bij het mooie Lake wakanaka.

Te Anau

De dag erna reden we verder naar Te Anau. De hele weg hadden we stralende zon maar bij onze aankomst sloeg het weer helaas om en kregen we de hele avond regen op het dak.

We verbleven in Lakeside Holiday Park. Daar zijn ze erg vriendelijk en kan je meer info vragen i.v.m de uitstapjes naar Milford & Doubtful sound.

Milford Sound

We besloten om geen begeleide uitstap te maken naar Milford sound. De uitstappen zijn niet goedkoop en erg toeristisch. We namen wel de auto en reden de hele rit naar beneden, zonder dat we op het water gingen. Onderweg zijn er ongelofelijk veel mooie stops.

Een aanrader is zeker Chasm Falls, verder heb je ook Lake Gunn, Lake mistletoe, mirror lakes enz.

De meesten zijn doenbaar met kinderen. Voor deze weg zou ik 2 dagen uittrekken en ergens op de Milford highway op een camping overnachten (zorg dat je in dit geval cash bij hebt om de fee te betalen!).

De kinderen vonden de tunnel onder de berg geweldig! Je kan hem alleszins niet missen, want je moet er sowieso door.

Back to Te Anau

Omdat we nood hadden aan een dagje chillen, gingen we terug naar Te Anau, in het bovenvermelde holidaypark was er een leuke speeltuin en er zaten ook konijntjes, dus de kinderen hadden het er naar hun zin.

We wandelden er wat door het centrum (waar er trouwens maar weinig interessantst te zien is)

We gaven uitleg bij het standbeeld (zulke verhalen vinden de kinderen altijd heerlijk) en stopten bij het trout punt waar we graag een kijkje wilden nemen maar onze centjes werden ingeslikt door de machine (de ingang is niet bemand). We dropen we nogal flauw weer af, alhoewel het ging over 3 aquariums, wat al bij al geen grote wereldwonderen zijn.

Het was een vreemde dag en de zon scheen terwijl het regende, waardoor het te warm was en terwijl ook vervelend fris soms.

Toch hebben we nog een aanzienlijke tijd op het strand gezeten aan het meer. De kinderen maakten een “alsof” kampvuur en iedereen genoot van de rust.

Doubtful sound

De volgende ochtend gingen we naar Manapouri, we hadden een boeking bij Orange voor een dagtrip naar Doubtful Sound.

De meeste mensen kiezen voor een dagtrip op Milford Sound, maar deze is erg toeristisch. Wij kozen daarom voor de ietwat moeilijker gelegen maar rustigere en pure Doubtful sound.

Eerst ga je over Lake Manapouri, het grootste meer van Nieuw-Zeeland. Dan ga je over Willmot Pass naar Deep Cove met de bus, en daarna zit je midden in het mooie Doubtful Sound.

De trip was heel goed georganiseerd, je bent 7 uur onderweg maar het is echt leuk. We hadden niet zo’n fantastisch weer, maar dat gaf helemaal niet.

fotograaf fotograaffotograaf fotograaf

We zagen 1 zeehond, wat niet echt om voor naar huis te schrijven is aangezien onze dochter al bijna 1,5 maand wacht op dolfijnen. Zoiets heb je natuurlijk niet in de hand 🙂

Weetje: Er is ook een wandelroute naar Dusky Sound van zo’n 80 kilometer, dat is nog iets wat ik wel zou willen doen zonder kinderen. Het is één van de moeilijkste wandelroutes en je moet opletten voor overstromingen enz. maar het lijkt me echt een hele uitdaging.

De volgende dag gingen we verder naar het zuiden, cycloon Gita komt eraan en hoe meer we in het zuiden zitten, hoe minder we daarmee in aanraking komen.

Curio Bay

In Curio Bay was het koud, er waren windstoten, kortom het was barslecht! We deden toch echt de moeite om een wandeling te doen, maar we konden onszelf maar niet opwarmen…

Onze idyllische plek waar we dachten dolfijnen te zien, de geeloogpinguin en wat zeehondjes,… ze vergingen als sneeuw voor de zon.

Het was ondanks deze mooie plek, de eerste dag dat we heimwee hadden. Niet alleen de kindjes maar ook wijzelf.

fotograaffotograaf

We besloten na deze wandeling verder te rijden naar Cathedral Coves. Tijdens onze rit reden we in een diepe put, waardoor het glas van het aanrecht brak in de Campervan. We verloren een pak tijd met het glas op te ruimen en de moed zonk ons  die dag serieus in de schoenen.

We hadden ons verder ook een beetje mispakt aan onze frigo (die was nogal leeg) en er was binnen de 40 kilometer geen winkel te bespeuren die nog open was..

Voor ons een dag om snel te vergeten…

Toch mag je Curio Bay mag je zeker niet onderschatten. Het is echt erg mooi daar! Je hebt veel kans om fauna te zien en zelfs te zwemmen tussen de dolfijnen met wat geluk.

Cathedral Coves

De volgende dag gingen we naar Cathedral Coves. Onderweg deden we nog enkele watervalletjes. Zeker de moeite! Als je tijd en zin hebt en het is niet al te slecht weer, zou ik ze persoonlijk allemaal durven doen. Mooie wandelingen!

fotograaf

Hou wel in het achterhoofd dat Cathedral Coves een behoorlijke inspanning vraagt. Als je kleine kindjes hebt doe je dus best niet te veel wandelingen op voorhand waardoor ze al te moe zouden kunnen zijn want Cathedral Coves is echt wel de moeite!

Je mag er alleen binnen tijdens de low tides. Je zoekt dus op voorhand op wanneer het toegankelijk is (anders raak je er niet binnen). Het was voor ons een wandeling van ongeveer 2,5 uur.

Je neemt verder ook een zaklamp mee want het is echt donker binnen. Maar o zooo schoon.

Het was nog steeds vreselijk weer, maar we waren zo blij om dit te kunnen doen!

We reden dezelfde dag nog door naar Dunedin. We hadden al een pak gezien en gestapt dus de kindjes even laten rusten kwam gelegen.

Dunedin

We kwamen een uur en half later aan rond 16.30 uur en alle campings waren volzet. Na in een regio rond te bellen van 40 kilometer begonnen we te zoeken naar een freedom camping. We vonden er eentje aan Seal point (Sandfly bay).

Omdat de geeloogpinguins tevoorschijn komen rond zonsondergang en deze bay op ons verlanglijstje stond besloot ik met de kindjes te gaan wandelen, maar die haakten eigenlijk direct af. Het vele wandelen van die dag zat nog in hun beentjes en de tranen kwamen nogal snel. Dus ben ik op mijn eentje gegaan.

Achteraf bekeken ben ik zo blij dat ik ze niet meenam, het is een steile helling naar beneden door de duinen. Het naar beneden gaan is helemaal niets, maar het naar boven stappen vond ik persoonlijk nogal een hel (ofwel zat de grote wandeling ook in mijn beentjes). Er was hoe dan ook veel regen en wind bij gepaard gegaan.

Ik heb geen pinguïns gezien of eender wat, qua fauna hadden we sowieso nog niet veel geluk gehad in Nieuw-Zeeland.

Het werd uiteindelijk ook te donker en zelfs als er eentje naast me gezeten had, zou ik het waarschijnlijk niet gezien hebben.

De zware rukwinden bleven heel de nacht verder aanhouden, de dakraampjes vlogen er verschillende keren van open. We hebben die nacht geen oog dicht gedaan. De volgende dag was iedereen dus een beetje chagrijnig.

Het was ondertussen de vierde dag dat we geen zon zagen en enkel regen en wind op ons menu kregen. Het begon echt wat te wegen…

Eerst gingen we langs bij het Albatros Centre, niet om een excursie te doen maar om te genieten van het uitzicht en de albatrossen te zien rondvliegen. We gingen ook even binnen, er is een klein museum waar je meer leert over de albatros en de verschillende soorten.

We waren eerst van plan om een treinrit te doen die dag, maar omdat iedereen te moe leek kozen we voor het Otago Museum. Wat een goed idee was dat! Het Otago museum is echt een heerlijk museum! Het is gratis, enkel de exposities zijn betalend maar ook die zijn de moeite.

De kinderen wilden niet naar huis en uiteindelijk bleven we daar tot sluitingstijd. Zelfs toen waren ze best verdrietig dat het gedaan was.

Deze keer konden we wel een plekje bemachtigen in het Holiday Park van Dunedin (Ik had wel ’s morgens al gebeld om te boeken). Het Holiday Park is een nette maar drukke camping, al lijkt alles in Dunedin best druk.

Ik had ’s morgens ook al even gebeld naar het treinstation om zeker te zijn dat een ticket voor de trein naar Teira George niet op voorhand moest worden geboekt, dat was geen probleem. Dus we gingen na een rustige ochtend om 14.30 uur naar het treinstation..

Helaas kregen we te horen dat de trein helemaal volzet was. Jammer want ik had er nog speciaal voor gebeld! Nog een extra nacht blijven, speciaal voor de trein, zagen we nu wel niet echt zitten dus helaas moesten we deze rit overslaan.

Voor de mensen die een ritje willen maken: op voorhand boeken is de boodschap 🙂

Lake Tekapo

Onze laatste stop was Lake tekapo. We waren van plan om hier echt uit te bollen want we hadden even onze buik vol van al 2 maanden rond te trekken en altijd bezig te zijn.

We verbleven in de enige powered camping op Lake Tekapo, met uitzicht op het prachtige blauwe meer en de bergen. Zaaaaalig!

Het was werkelijk de meest ideale locatie om onze reis te eindigen. En nog beter… we hadden het goede weer mee! Uiteindelijk bleven we hier vier nachten.

Vanuit Lake Tekapo kan je naar de Hot Springs gaan (je hebt er ook een spa) dit is net naast de camping. Het is echt een leuk zwembad voor de kinderen.

Verder kan je ook een (best zware) wandeling maken naar Mt. John en daar naar de sterren gaan kijken.
Het is een heel idyllische locatie, je hebt tal van wandelroutes of je kan gewoon lekker op het strand blijven. Ideaal!

We zijn echt héél blij dat we onze reis hier zijn geëindigd.

Tips:

Eenvoud:

Reizen met kinderen vraagt op zich niet zoveel maar kinderen houden ergens wel van een bepaalde regelmaat. Hou dan ook zoveel mogelijk “een” regelmaat aan. Verder genieten kinderen van de kleine dingen: een speeltuin, een strand, samen een gezelschapsspel spelen, fruit plukken… Onthou dat het helemaal niet groots moet zijn om kinderen gelukkig te maken!

Kledij:

Op het Zuideiland: hoe meer je naar beneden gaat hoe kouder het wordt. Er zijn heel wat gletsjers… en gletsjers zijn niet warm. Overschat de zomermaanden niet en neem zeker ook warme kledij mee, al helemaal voor de gletsjers.

Luxeproducten:

Duur! Alcohol & sigaretten zijn 3x zo duur als bij ons.

Taal:

Het Nieuw-Zeelands dialect is een pak moeilijker te verstaan dan pakweg het Australisch dialect. (Ofwel ligt dat gewoon aan mezelf :p) Na een maand ben je er wel aan gewend.

Richtingsaanwijzingen:

Alles is heel netjes aangeduid: bezienswaardigheden, wandelafstanden, … Ook de infocenters bieden je een pak informatie waar je mee aan de slag kan (al hangt dit soms wel af van wie je voor je neus krijgt).

Slecht weer:

Soms is het slecht weer in Nieuw-Zeeland. Eens het begint te gieten is dit vaak het geval voor de rest van de dag. En dan hebben we het dus niet over een buitje tussendoor. Het beste wat je dan kan doen is een museum zoeken, een bezoekje brengen aan de grotten, een indoorpark… Of eens een filmpje kijken in de Campervan. Afhankelijk van welke regio het is kan je ook gewoon gaan zwemmen in de zee. Hou er wel rekening mee dat de buien in Nieuw-Zeeland meestal gepaard gaan met dichte wolkenmist waardoor je weinig voor je kan zien en dan wordt zwemmen in de regen ook weer wat minder interessant.

Speculaaspasta:

In een eerder bericht schreef ik dat er geen te vinden was! Maar we vonden er wel! In een Fresh Choice! Bij de buitenlandse producten en de verpakking was… in het Vlaams!

fotograaffotograaf fotograaffotograaf fotograaffotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeeland fotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeelandfotograaf Nieuw-Zeeland